- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Niegotowy i niesprawiedliwy (21948)
European Environmental Bureau2021-07-15
Drukuj
Komisja Europejska traci kolejną historyczną okazję do wycofania paliw kopalnych z pakietu „Fit for 55%”, pozostawiając otwarte drzwi dla węgla, gazu i ropy naftowej, aby pozostać w systemie energetycznym Unii przez co najmniej kolejne dwie dekady, jednocześnie wysyłając rachunek za szkodliwe działania trucicieli obywatelom Unii - tak pakiet Fit for 55% oceniają organizacje pozarządowe zrzeszone w EEB.
Komisja Europejska opublikowała 14 lipca najnowszą część Europejskiego Zielonego Ładu: „Fit for 55%”, której szczegóły już wcześniej wyciekły do prasy. Pakiet ten ma na celu dostosowanie szerokiego zakresu polityk Unii do celu w zakresie redukcji emisji netto o 55% do 2030 r. względem roku 1990. To najistotniejsze w tym roku dossier dotyczące polityki ekologicznej Unie nie tylko nie zawiera planów działania na rzecz neutralności dla klimatu i celów sektorowych, ale także nadal chroni przemysł Unii przed ponoszeniem pełnych kosztów związanych z zanieczyszczeniem.
Przerzucanie kosztów transformacji na użytkowników energii
Wprowadzenie systemu handlu uprawnieniami do emisji dla budynków i transportu przy jednoczesnym utrzymaniu bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 dla przemysłu i wykorzystaniu funduszy publicznych do finansowania paliw kopalnych w Europie de facto przesunie koszt zanieczyszczenia z faktycznych zanieczyszczających na konsumenta końcowego. „To, co mówi Komisja oznacza, że, „Fit for 55%” jest nieodpowiednie dla naszej planety i niesprawiedliwe wobec społeczeństwa. Bez stopniowego wycofywania paliw kopalnych przemysł paliwowy przeniesie koszty redukcji emisji z budynków i transportu na obywateli i nadal będzie osiągać ogromne zyski” – mówi Barbara Mariani, kierownik ds. polityki EEB ds. Klimatu.
Rolnictwo i przemysł ciężki poza nowymi wymaganiami
Sektory generujące największe emisje i zanieczyszczenia, takie jak przemysł ciężki i rolnictwo, będą nadal wyłączone z wysiłków niezbędnych do przyczynienia się do neutralności klimatycznej poprzez wykorzystanie wszystkich dostępnych już obecnie opcji – nie ma regulacji przeznaczonych specjalnie dla nich w nowym pakiecie. Cele w zakresie energii odnawialnej i efektywności energetycznej są znacznie poniżej poziomu ambicji potrzebnego do utrzymania globalnego ocieplenia poniżej 1,5°C i nie są wiążące na poziomie krajowym. Opóźni to transformację energetyczną w państwach członkowskich, ponieważ obecne ramy zarządzania klimatem i energią w Unii okazały się niewystarczające, aby wypełnić tę lukę.
Ciągłe dotowanie trucicieli
Trybunał Obrachunkowy UE odkrył ostatnio niepokojący trend, zgodnie z którym pieniądze publiczne są często wydawane na pokrycie kosztów, które powinni ponosić zanieczyszczający. Wysiłki na rzecz dekarbonizacji przemysłu straciły dekadę z powodu niskich cen emisji dwutlenku węgla i rozdawnictwa bezpłatnych uprawnień, co pomogło niektórym sektorom przemysłu osiągnąć zyski w wysokości do 50 mld euro w latach 2008-2019. Podczas gdy niektóre propozycje w pakiecie „Fit for 55%” są pozytywne, takie jak włączenie emisji morskich do systemu handlu uprawnieniami (ETS) lub wyłączenie projektów dotyczących paliw kopalnych z zakresu Funduszu Modernizacyjnego, inne pozwalają na utrzymanie przy życiu przemysłu paliw kopalnych za pieniądze z podatków pochodzących od ludzi, mimo już dawniej udzielonych tym przemysłom dotacji.
Apel o więcej wiary w zmianę
EEB wzywa państwa członkowskie i Parlament Europejski do żądania od Komisji Europejskiej zwiększenia ambicji i spójności polityki pakietu legislacyjnego „Fit for 55%”. Nauka tego wymaga, a obywatele w całej Europie domagają się znacznie śmielszych działań w walce ze zmianą klimatu. „Polityka jest sztuką tego, co możliwe, a pakiet Fit for 55 wykazuje niski poziom wiary w to, co jest możliwe, pomimo rosnącego wołania obywateli o ambicje i pobicia w tym roku nowych rekordów przez zmianę klimatu”, wskazuje Patrick ten Brink, zastępca sekretarza generalnego EEB.
Tłumaczenie własne na podstawie materiałów EEB
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności