- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Poprawa jakości powietrza w Saragossie (19717)
Agata Golec2016-08-25
Drukuj
Mieszkańcy stolicy Aragonii ograniczyli korzystanie z aut o 31%, dzięki czemu w ciągu ostatniej dekady emisje z transportu w mieście spadły o 28% .
Jak podaje Związkowy Instytut Pracy, Środowiska i Zdrowia (hiszp. Instituto Sindical de Trabajo, Ambiente y Salud - ISTAS) po mieście codziennie krąży 144 000 samochodów. Zdaniem ekspertów ISTAS jest to zdecydowanie zbyt wiele. Jednak mimo tak dużego natężenia ruchu całkowite emisje CO2 związane z transportem w obrębie Saragossy (obejmujące transport prywatny, publiczny i lotniczy) obniżyły się w latach 2005-2014 o 27%.
Dane te pochodzą z inwentaryzacji przeprowadzonej przez Fundación Circe na zlecenie Miejskiej Agencji ds. Ochrony Środowiska. Analiza wykazała także redukcję innych zanieczyszczeń związanych z transportem – np. ilość tlenków azotu emitowanych przez pojazdy zmniejszyła się aż o 48%.
Większość zanieczyszczeń związanych z ruchem kołowym w Saragossie w ubiegłym roku nie przekraczała europejskich limitów – jak np. w przypadku dwutlenku azotu i siarki czy pyłów zawieszonych PM 2,5 pochodzących m.in. ze spalania oleju napędowego. Jeśli chodzi o emisje ozonu troposferycznego, w niektórych stacjach pomiarowych ich poziom zbliżył się do poziomu alarmowego.
W ciągu ostatniej dekady ilość prywatnych samochodów w centrum Saragossy zmalała o 31%. Wynika to między innymi z tego, że aby uniknąć korków, mieszkańcy coraz częściej korzystają z tramwaju, który zastępuje im nie tylko własne pojazdy, ale także inną formę transportu zbiorowego czyli autobus. Coraz popularniejsze stają się także rowery – miejska sieć rowerów publicznych Bizi Zaragoza liczy już 130 stacji.
Ponad połowa mieszkańców wciąż jednak dojeżdża do pracy samochodem. Z danych ISTAS wynika, że ten środek transportu wybiera 54% mieszkańców, podczas gdy autobus i tramwaj to wybór 27,9% ankietowanych. Nieco ponad jedna piąta osób drogę do pracy i z pracy pokonuje pieszo. Na rower wsiada w tym celu tylko co dwudziesty mieszkaniec Saragossy.
Poprawa jakości powietrze w Saragossie wynika również z tego, że coraz więcej mieszkań i domów korzysta z ogrzewania gazowego. Zastąpienie oleju opałowego gazem w ostatnich 10 latach poskutkowało redukcją emisji CO2 o 8%. Tendencja ta jest szczególnie widoczna na nowych osiedlach.
Całkowita redukcja emisji CO2 związanych z działalnością człowieka (tzn. transportem i zużyciem energii elektrycznej i grzewczej) w okresie 2005-2014 wyniosła 18%. Saragossa spełnia wytyczne Unii Europejskiej dotyczące jakości powietrza, jednak nie mieści się w bardziej wymagających standardach określonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Nie bez znaczenia jest fakt, że na jakość powietrza wpływ mają także masy powietrza znad Północnej Afryki, które niosą ze sobą zanieczyszczenia. W roku 2015 w całej Hiszpanii odnotowano 216 ostrzeżeń o tzw. "afrykańskim pyle", z czego aż 96 dotyczyło północno-wschodniej części kraju.
Prowadzone w Saragossie badania dotyczące jakości powietrza to ważny element opracowania przez miasto Planu oszczędzania energii i redukcji emisji (hiszp. Plan Global de Ahorro Energético y Reducción de Emisiones). Od 2011 r. stolica Aragonii jest członkiem Porozumienia Burmistrzów, w ramach którego zobowiązała się do redukcji emisji CO2 o 20% do roku 2020.
Agata Golec, ChronmyKlimat.pl
Na podstawie: www.eldiario.es, www.expansion.com, www.bizizaragoza.com
Podobne artykuły
- Pierwsze miasto na świecie bez samochodów
Jeszcze tylko przez kilka lat mieszkańcy Helsinek będą mogli wyjeżdżać na miejskie ulice własnymi samochodami. Zakaz używania w ruchu miejskim prywatnych pojazdów zostanie wprowadzony w 2025 roku. Do tego czasu - według założeń - lokalny transport publiczny rozwinie się na taką skalę, że ponoć nikt nie odczuje dyskomfortu w związku z nowymi przepisami.
Więcej
- Barcelona sadzi drzewa, żeby łagodzić skutki upałów
Barcelona podejmuje starania, aby stać się wzorcowym miastem, które rozwija się zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i stawia czoła wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu oraz gęstością zaludnienia.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności