- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Skrajne zdarzenia pogodowe narażają UE na koszty (14555)
2012-07-10Drukuj
Wyniki nowego, finansowanego ze środków unijnych projektu, pokazują, że ekstremalne warunki pogodowe generują w unijnym systemie transportowym koszty rzędu co najmniej 15 mld EUR rocznie.
Projekt EWENT (Oddziaływanie ekstremalnej pogody na europejskie sieci transportowe), który był realizowany od grudnia 2009 r. do maja 2012 r., uzyskał wsparcie w wysokości 1 478 981 EUR z tematu "Transport" Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.
Przedsięwzięcie, którym kierowali naukowcy z Fińskiego Centrum Badań Technicznych VTT, zgromadziło partnerów z Austrii, Cypru, Niemiec, Norwegii i Szwajcarii. Zespół obliczył koszty ponoszone w następstwie skrajnych warunków pogodowych przez transport i jego użytkowników we wszystkich 27 państwach członkowskich.
Wyniki projektu, zaprezentowane w raporcie pt. "Koszty ponoszone przez europejskie systemy transportu z powodu ekstremalnych warunków pogodowych" (The costs of extreme weather for the European transport systems) pokazują, że transport drogowy jest częścią systemu najbardziej wrażliwą na ekstremalną pogodę, a wypadki drogowe odpowiadają w największym stopniu za wzrost kosztów w formie wydatków na naprawy będące następstwem szkód materialnych czy kosztów otoczenia ofiar opieką psychologiczną.
Jest jednak światełko w tunelu, gdyż naukowcy przewidują, że poprawa bezpieczeństwa pojazdów może obniżyć koszty związane z wypadkami drogowymi aż o połowę do roku 2040-2070.
Naukowcy podkreślają również, że jak na ironię, fluktuacje temperatury powodowane przez zmiany klimatu również mogą pomóc w redukcji liczby wypadków drogowych w niektórych częściach UE.
Przyznają jednak, że trudno jest precyzyjnie przewidzieć oddziaływanie zmian klimatu na skrajne zdarzenia pogodowe. W północnych krajach europejskich, w których większość kosztów generowanych przez ruch jest następstwem śniegu i oblodzeń, częstotliwość obfitych opadów śniegu może się tak naprawdę zwiększyć, mimo globalnego ocieplenia. Natomiast w przypadku południowych krajów europejskich należy mieć wzgląd na to, że potencjalne fale upałów w przyszłości mogą stanąć na przeszkodzie próbom zachęcania do przemieszczania się pieszo bądź na rowerze, skłaniając większą liczbę obywateli do sięgnięcia po kluczyki do samochodu. Wyniki badań wskazują również na susze, które prowadzą do burz pyłowo-piaskowych, a ulewne deszcze, które zazwyczaj następują po fali upałów mogą zwiększać ryzyko osuwisk.
W przypadku innych środków transportu, to nie wypadki stanowią największe zagrożenie, lecz koszty związane z czasem przewozu, kiedy pojawiają się opóźnienia. Lotnictwo na przykład jest szczególnie narażone na tego typu koszty w czasie panowania ekstremalnych warunków pogodowych.
Na drogach to transport towarowy najbardziej odczuwa ciężar kosztów związanych z czasem przewozu. W UE klienci przewoźników towarowych ponoszą rok rocznie 6 mld EUR kosztów związanych z czasem przewozu, a wyniki badań przewidują, że mają one jeszcze wzrosnąć. Jest to związane ze wzrostem natężenia ruchu towarowego. Na dodatek, wraz z rosnącą wydajnością łańcuchów produkcyjnych, obecnie na znaczeniu zyskuje trzymanie się rygorystycznych harmonogramów, a zatem wszelkie opóźnienia są kosztowne dla łańcucha produkcyjnego jako całości.
Środek transportu, na który pogoda ma najmniejszy wpływ to transport morski. Aczkolwiek z pewnością nie jest on rozwiązaniem problemu kosztów związanych z czasem przewozu, doświadczanego przez inne środki transportu w Europie, gdyż opłacalność pozostaje decydującym czynnikiem przy wyborze środka transportu.
Towary masowe są najczęściej transportowane koleją lub drogą wodną z niższymi średnimi prędkościami, ale z większą gwarancją ochrony przed ryzykiem związanym z warunkami pogodowymi. Kosztowne towary, wrażliwe na zakłócenia harmonogramu, są przewożone ciężarówkami lub samolotami, które – choć szybsze – pozostają wrażliwe na nieprzewidywalność pogody w Europie.
Więcej informacji:
Fińskie Centrum Badań Technicznych VTT: www.vtt.fi/?lang=en.
źródło: © Unia Europejska 2012 – CORDIS
www.cordis.europa.eu
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności