- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Regiony zrzeszają się, by współdecydować o sprawach klimatu (10575)
2010-09-30Drukuj
Podczas zakończonego 16 września br. kanadyjskiego kongresu energetycznego reprezentanci regionów z całego świata wystąpili z inicjatywą utworzenia „R20” – globalnej organizacji zajmującej się sprawami klimatu i energii.
źródło: EurActiv
W ostatnich latach euroregiony bardzo aktywnie uczestniczyły w kształtowaniu przepisów unijnych. Zdaniem ich przedstawicieli mają one ważną rolę do odegrania, zwłaszcza w walce ze zmianami klimatycznymi oraz w reformie energetycznej, ponieważ to one wprowadzają w życie tworzone ustawodawstwo.
Wiele regionów i miast, korzystających z dotacji unijnych, dostrzegło też liczne szanse, jakie daje „zielona gospodarka”. Do tej pory z funduszy strukturalnych i spójnościowych przeznaczono już 100 mld € na ochronę zagrożonych środowisk, wspieranie ekoinnowacji, czystych technologii oraz lokalnych przedsiębiorstw.
W tym roku euroregiony, nie czekając na ruch Komisji Europejskiej, same ogłosiły zamiar kontynuacji reformy sektora energetycznego.
Deklaracja utworzenia „R20” została złożona już podczas ostatniej konferencji klimatycznej w Kopenhadze. Z inicjatywą wcześniej, jeszcze we wrześniu 2009 roku, podczas globalnego szczytu poświęconego zmianom klimatycznym w Los Angeles, wystąpił gubernator Kalifornii – Arnold Schwarzenegger.
Motywacją do takiego działania jest pomoc chętnym, wybranym regionom w organizowaniu i wdrażaniu regionalnych pakietów przepisów dotyczących zmian klimatycznych oraz energii (CCERP). R20 będzie dążyć do rozwoju możliwości określonych samorządów lokalnych państw rozwijających się.
15 września, podczas imprezy towarzyszącej światowemu kongresowi energetycznemu w Montrealu, ogłoszone plany powołania R20 zostały przyjęte z dużym entuzjazmem. Oficjalna współpraca ma rozpocząć się w listopadzie. Podczas gdy realizacja tego pomysłu nabiera tempa, do jej uczestników włącza się Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) oraz globalna korporacja GE Energy – główny gracz na rynku „zielonych technologii” oraz ekologicznych rozwiązań w Unii.
Pomysłodawcy R20 mają nadzieję, iż poprzez współpracę z Montrealskim Kongresem Energetycznym, mającym ambicję stać się forum wymiany doświadczeń w wytwarzaniu czystej energii oraz związanych z technologiami sieci inteligentnych, uda im się wywrzeć realny wpływ na światową politykę klimatyczną.
Michèle Sabban, prezes Zgromadzenia Regionów Europejskich (AER), stwierdziła, że nowe stowarzyszenie nie będzie „następnym miejscem omawiania spraw zawodowych”, ale „kuźnią działań”, a nie jedynie pomysłów.
AER oraz inni zwolennicy R20 twierdzą, że podczas gdy rola światowych liderów podczas takich wydarzeń jak konferencja w Kopenhadze czy Cancun (negocjacje dotyczące prawomocnych traktatów światowych) jest oczywista, rola regionów polega na urzeczywistnianiu zaakceptowanych traktatów.
Rola ta będzie wymagać dotowania wielu projektów dotyczących czystej energii oraz inteligentnych sieci, a także przekazywania społeczeństwu informacji o konieczności oszczędności energii. To wszystko oznacza, że regionalni i lokalni politycy mogliby zablokować postęp każdej globalnej umowy. Aby zapobiec takim problemom, gubernator Schwarzenegger podkreśla znaczenie współpracy międzyregionalnej, o rozwój której właśnie się stara.
Ponieważ ciągłym problemem są również finansowe aspekty negocjacji klimatycznych, R20 jasno przedkłada sprawy finansowe nad wszystkie pozostałe. Jako główne narzędzie realizacji zmian postrzegane są zwłaszcza publiczno-prywatne przedsiębiorstwa. Terry Tamminen, nowojorski inwestor kapitału podwyższonego ryzyka w Pegasus Capital Advisers, omówił szeroko zakrojone plany założenia „Banku Zielonych Inwestycji” w celu nawiązania współpracy między członkami R20, projektami, partnerami oraz funduszami.
Przedstawiciele przemysłu przyjęli podobną postawę i zaproponowali konkretne rozwiązania. Ricardo Cordoba, prezes GE Energy w Europie Zachodniej, wskazał na korzyści, jakie odniosą regiony ze współpracy z AER. Zdaniem Cordoby takie partnerstwo przynosi więcej korzyści decydentom w umacnianiu przepisów oraz wytycznych, które mają wpływ na rzeczywistość.
Komentarze
Reprezentujący UNDP Yannick Glemarec podał powody braku inwestycji w czyste technologie. Według niego głównym problemem jest „nierównomierna dystrybucja funduszy” oraz to, że „pieniądze pozostają w państwach OECD”. Zapewnił, że jeśli nie znajdzie się sposób na zrównoważenie ryzyka oraz korzyści, fundusze na rzecz rozwoju czystej energii nigdy nie dotrą do Afryki oraz innych państw rozwijających się.
Michèle Sabban z AER podkreśliła, że partnerstwa publiczno-prywatne muszą odgrywać coraz większą rolę w edukowaniu społeczeństwa na temat zmian klimatycznych. „Połączyliśmy ze sobą największe strony zainteresowane walką ze zmianami klimatu: przedsiębiorstwa oraz regionalne samorządy. To dzięki nim powstają innowacje”. Jej zdaniem utworzenie R20 „stanowi ważny krok oraz nowe podejście do działań międzynarodowych”.
Na koniec stwierdziła, że „słyszeliśmy wiele o roli think-thanków w opracowywaniu krajowych i międzynarodowych przepisów. Obecnie, ze względu na stan nadzwyczajny środowiska naturalnego, z pewnością mamy wiele rzeczy do przemyślenia i dyskusji, ale przede wszystkim mamy wiele do zrobienia. Dlatego chcemy stworzyć ‘kuźnię działań’, która będzie szybkim, sprawnym i sprawiedliwym narzędziem interwencji przy tworzeniu projektów na rzecz zrównoważonego rozwoju”.
Wiele regionów i miast, korzystających z dotacji unijnych, dostrzegło też liczne szanse, jakie daje „zielona gospodarka”. Do tej pory z funduszy strukturalnych i spójnościowych przeznaczono już 100 mld € na ochronę zagrożonych środowisk, wspieranie ekoinnowacji, czystych technologii oraz lokalnych przedsiębiorstw.
W tym roku euroregiony, nie czekając na ruch Komisji Europejskiej, same ogłosiły zamiar kontynuacji reformy sektora energetycznego.
Deklaracja utworzenia „R20” została złożona już podczas ostatniej konferencji klimatycznej w Kopenhadze. Z inicjatywą wcześniej, jeszcze we wrześniu 2009 roku, podczas globalnego szczytu poświęconego zmianom klimatycznym w Los Angeles, wystąpił gubernator Kalifornii – Arnold Schwarzenegger.
Motywacją do takiego działania jest pomoc chętnym, wybranym regionom w organizowaniu i wdrażaniu regionalnych pakietów przepisów dotyczących zmian klimatycznych oraz energii (CCERP). R20 będzie dążyć do rozwoju możliwości określonych samorządów lokalnych państw rozwijających się.
15 września, podczas imprezy towarzyszącej światowemu kongresowi energetycznemu w Montrealu, ogłoszone plany powołania R20 zostały przyjęte z dużym entuzjazmem. Oficjalna współpraca ma rozpocząć się w listopadzie. Podczas gdy realizacja tego pomysłu nabiera tempa, do jej uczestników włącza się Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) oraz globalna korporacja GE Energy – główny gracz na rynku „zielonych technologii” oraz ekologicznych rozwiązań w Unii.
Pomysłodawcy R20 mają nadzieję, iż poprzez współpracę z Montrealskim Kongresem Energetycznym, mającym ambicję stać się forum wymiany doświadczeń w wytwarzaniu czystej energii oraz związanych z technologiami sieci inteligentnych, uda im się wywrzeć realny wpływ na światową politykę klimatyczną.
Michèle Sabban, prezes Zgromadzenia Regionów Europejskich (AER), stwierdziła, że nowe stowarzyszenie nie będzie „następnym miejscem omawiania spraw zawodowych”, ale „kuźnią działań”, a nie jedynie pomysłów.
AER oraz inni zwolennicy R20 twierdzą, że podczas gdy rola światowych liderów podczas takich wydarzeń jak konferencja w Kopenhadze czy Cancun (negocjacje dotyczące prawomocnych traktatów światowych) jest oczywista, rola regionów polega na urzeczywistnianiu zaakceptowanych traktatów.
Rola ta będzie wymagać dotowania wielu projektów dotyczących czystej energii oraz inteligentnych sieci, a także przekazywania społeczeństwu informacji o konieczności oszczędności energii. To wszystko oznacza, że regionalni i lokalni politycy mogliby zablokować postęp każdej globalnej umowy. Aby zapobiec takim problemom, gubernator Schwarzenegger podkreśla znaczenie współpracy międzyregionalnej, o rozwój której właśnie się stara.
Ponieważ ciągłym problemem są również finansowe aspekty negocjacji klimatycznych, R20 jasno przedkłada sprawy finansowe nad wszystkie pozostałe. Jako główne narzędzie realizacji zmian postrzegane są zwłaszcza publiczno-prywatne przedsiębiorstwa. Terry Tamminen, nowojorski inwestor kapitału podwyższonego ryzyka w Pegasus Capital Advisers, omówił szeroko zakrojone plany założenia „Banku Zielonych Inwestycji” w celu nawiązania współpracy między członkami R20, projektami, partnerami oraz funduszami.
Przedstawiciele przemysłu przyjęli podobną postawę i zaproponowali konkretne rozwiązania. Ricardo Cordoba, prezes GE Energy w Europie Zachodniej, wskazał na korzyści, jakie odniosą regiony ze współpracy z AER. Zdaniem Cordoby takie partnerstwo przynosi więcej korzyści decydentom w umacnianiu przepisów oraz wytycznych, które mają wpływ na rzeczywistość.
Komentarze
Reprezentujący UNDP Yannick Glemarec podał powody braku inwestycji w czyste technologie. Według niego głównym problemem jest „nierównomierna dystrybucja funduszy” oraz to, że „pieniądze pozostają w państwach OECD”. Zapewnił, że jeśli nie znajdzie się sposób na zrównoważenie ryzyka oraz korzyści, fundusze na rzecz rozwoju czystej energii nigdy nie dotrą do Afryki oraz innych państw rozwijających się.
Michèle Sabban z AER podkreśliła, że partnerstwa publiczno-prywatne muszą odgrywać coraz większą rolę w edukowaniu społeczeństwa na temat zmian klimatycznych. „Połączyliśmy ze sobą największe strony zainteresowane walką ze zmianami klimatu: przedsiębiorstwa oraz regionalne samorządy. To dzięki nim powstają innowacje”. Jej zdaniem utworzenie R20 „stanowi ważny krok oraz nowe podejście do działań międzynarodowych”.
Na koniec stwierdziła, że „słyszeliśmy wiele o roli think-thanków w opracowywaniu krajowych i międzynarodowych przepisów. Obecnie, ze względu na stan nadzwyczajny środowiska naturalnego, z pewnością mamy wiele rzeczy do przemyślenia i dyskusji, ale przede wszystkim mamy wiele do zrobienia. Dlatego chcemy stworzyć ‘kuźnię działań’, która będzie szybkim, sprawnym i sprawiedliwym narzędziem interwencji przy tworzeniu projektów na rzecz zrównoważonego rozwoju”.
źródło: EurActiv
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności