- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
"Rower z wyboru" – duński minister transportu o polityce rowerowej (14306)
2012-05-11Drukuj
Dania to kraj rowerzystów. Zwłaszcza w Kopenhadze, Aarhus i innych większych miastach rowery odgrywają ważną rolę w codziennym ruchu ulicznym, służąc jako środek transportu w drodze do pracy, szkoły czy też na prywatne spotkania. W Kopenhadze jedna trzecia osób dojeżdża codziennie do pracy na rowerze.
Jeśli zapytasz Duńczyka dlaczego rower jest tak popularny, prawdopodobnie będzie mieć kłopot z szybką odpowiedzią – dla wielu ludzi jest to bowiem naturalny wybór. Dlatego 95% Duńczyków posiada rower. Ja sam często jeżdżę na swoim rowerze – zarówno w celach praktycznych, jak i rekreacyjnych.
Jazda na rowerze może być po części postrzegana jako element mody czy też promocji zdrowego stylu życia i świadomości ekologicznej. Ale dużo ważniejsze jest, iż transport rowerowy – zwłaszcza w miastach – jest wyborem mądrzejszym gdyż eliminuje stanie w korkach czy poszukiwanie miejsca do zaparkowania. Rowerzyści często dostosowują swoje rowery tak by móc przewozić nimi małe dzieci lub zakupy. Mówiąc prościej – żaden inny środek komunikacji nie łączy tak skutecznie szybkiego i niedrogiego transportu ze zrównoważonym rozwojem – a wszystko to przy jednoczesnej poprawie zdrowia.
Władze duńskie – zarówno na szczeblu krajowym jak i lokalnym – świadomie wcielają transport rowerowy w politykę transportową oraz plan zagospodarowania przestrzennego miasta, podkreślając w ten sposób silną pozycję roweru w duńskim systemie transportu. W związku z tym transport rowerowy jest integralną częścią rozwoju infrastruktury w miastach i miasteczkach, poprzez ciągłe inwestycje w drogi rowerowe oraz parkingi dla rowerów.
Choć rower jest popularnym środkiem transportu w Danii, duński rząd i szeroka większość w parlamencie mają jasny cel dalszej popularyzacji korzystania z rowerów - zwłaszcza w zakresie dojazdu do pracy i szkoły. Przeznaczone na to zostały nowe fundusze.
Większa część tych środków zostanie wykorzystana na współfinansowanie spójnych i innowacyjnych projektów dotyczących transportu rowerowego w miastach i miasteczkach, gdzie potencjał transportu rowerowego jest największy ze względu na krótkie dystanse. Partnerami i współfundatorami projektów mogą być władze samorządowe, organizacje, przedsiębiorstwa lub wspólne inicjatywy kilku podmiotów.
Na chwilę obecną, dzięki funduszom zgromadzonym w ramach miejskiej polityki rowerowej, zainicjowanych zostało łącznie 86 krajowych i lokalnych projektów związanych z transportem rowerowym, wyznaczaniem parkingów rowerowych, dojazdem do szkoły na rowerze, jazdą rekreacyjną, kampaniami itp.
Przykładem jednego z najnowszych innowacyjnych projektów jest "superdroga rowerowa", która prowadzi z przedmieść Kopenhagi w Albertslund do centrum miasta. Siedemnastokilometrowa droga rowerowa o wysokiej jakości przebiega przez kilka gmin. Ten projekt jest więc bardzo pozytywnym przykładem współpracy różnych organów władzy w celu osiągnięcia rozwiązania, które zaciera granice wyznaczone na mapie.
Osobiście uważam, że całościowe podejście do planowania infrastruktury jest krokiem naprzód ku zapewnieniu szeroko zakrojonych i efektywnych rozwiązań w dziedzinie transportu rowerowego – zarówno w Danii jak i w Europie.
Władze wielu zurbanizowanych obszarów europejskich wykazują się innowacyjnym podejściem przy poprawie warunków transportu rowerowego. Pochwalam te wysiłki, gdyż rower może odegrać istotną rolę w ograniczaniu negatywnego wpływu transportu na środowisko, przyczyniając się jednocześnie do poprawy zdrowia publicznego. Dzielmy się naszymi doświadczeniami, aby w kolejnych latach zachęcić jeszcze więcej Europejczyków do jazdy na rowerze.
Aby zachęcić do wymiany pomysłów w tym zakresie, duńska prezydencja z okazji Dnia Europy przypadającego na 9 maja, chce zwrócić uwagę na kwestię Zielonej Mobilności. W wielu europejskich stolicach duńskie ambasady przygotowują rozmaite imprezy, których celem jest podkreślenie pozytywnych skutków, jakie przynosi korzystanie z rowerów w naszym codziennym transporcie.
Henrik Dam Kristensen, minister transportu w Danii
fot. Rob Shaw, flickr BY-NC-ND
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności