- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Nowa ekologiczna łódka na energię słoneczną powstaje w Ustce (9532)
2011-04-03Drukuj
W Stoczni Ustka Sp. z o.o. powstaje najlżejsza w Europie łódź regatowa napędzana energią słoneczną Fiten Solar 2012. Jej kadłub, wybudowany w nowoczesnej technologii infuzji według projektu gdyńskich inżynierów, będzie ważył tylko 12 kg. Łodzie poruszane dzięki panelom fotowoltaicznym są przykładem efektywnego zastosowania energii odnawialnej ze słońca w sporcie i przemyśle.
Stocznia Ustka Sp. z o.o., w której powstaje kopyto, forma i kadłub testowy łódki, nie po raz pierwszy współpracuje z zespołem Bartosza Puchowskiego. Wcześniej według jego projektu w podobnej technologii zbudowała dla holenderskiego odbiorcy łódkę Outlaw 999, przeznaczoną do żeglugi śródlądowej i w morskiej strefie przybrzeżnej. Fiten Solar różni się jednak znacząco od dotychczasowych produkcji.
Przede wszystkim kadłub Fiten Solara mierzy 6 metrów i tylko 64 cm szerokości, czyli jest stosunkowo długi, ale bardzo wąski – wyjaśnia Marcin Rymarz, Product Manager w Stoczni Ustka Sp. z o.o. Robiliśmy już konstrukcje 6-metrowe, ale do motorówek i szalup, dużo szersze i cięższe, o większym zanurzeniu. Dla żeglarzy regatowych budujemy jachty o długości 27 i 33 stóp – lekkie, zwrotne i technologicznie bardzo zaawansowane. Ale Fiten Solar jest zupełnie nowym wyzwaniem. Zgodziliśmy się współpracować przy tym projekcie również z innego powodu. Popieramy rozwiązania technologiczne, które opierają się na odnawialnych źródłach energii, w tym wypadku energii słonecznej. Na rynek żeglarski dostarczamy jachty, w których napęd spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą.
Bartosz Puchowski podkreśla, że chociaż łódka Fiten Solar 2012 ma zastosowanie właściwie tylko w regatach, podobne jednostki po niewielkich modyfikacjach mogą służyć również celom turystycznym i rekreacyjnym.
Łódka Fiten Solar 2012 została zaprojektowana z myślą o Frisian Solar Challenge, najtrudniejszych i największych regatach łódek solarnych na świecie. Co dwa lata odbywają się one na wodach holenderskiego regionu Fryzji. Biorą w nich udział zawodnicy ze Stanów Zjednoczonych, Australii, Brazylii i całej Europy. Promują wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz współpracę między ośrodkami akademickimi a sektorem przemysłu nowoczesnych, ekologicznych technologii. Fiten Solar Team, jako jedna z dwóch ekip z Polski (obok drużyny Politechniki Gdańskiej), wystartuje w nich w przyszłym roku już po raz czwarty.
Do pokonania jest prawie 250 km tylko dzięki energii czerpanej ze słońca, bez doładowania z zewnątrz oraz wprowadzania zmian konstrukcyjnych podczas trwania wyścigu – wyjaśnia Bartosz Puchowski, kierownik Fiten Solar Team, główny projektant łódki i jej sternik. – Dlatego wymagają łodzi o specyficznej, starannie przygotowanej konstrukcji.
Fiten Solar 2012 wyróżnia się kadłubem o bardzo małym oporze. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości kompozytów epoksydowo-węglowych oraz technologii infuzji w formie jednostka będzie ultralekka. Sam kadłub będzie ważył 12 kg, a łódka w pełni wyposażona, ze sternikiem i panelami fotowoltaicznymi, gotowa do pływania 224,5 kg. Jej 2 kg cięższe poprzedniczki, wykorzystywane przez Fiten Solar Team, od 4 lat były najlżejsze w całej stawce regat. Dodatkowo łódkę wyróżnia system stabilizujący – specyficzne pływaki boczne o niewielkiej masie i dużej stateczności.
Do pokonania jest prawie 250 km tylko dzięki energii czerpanej ze słońca, bez doładowania z zewnątrz oraz wprowadzania zmian konstrukcyjnych podczas trwania wyścigu – wyjaśnia Bartosz Puchowski, kierownik Fiten Solar Team, główny projektant łódki i jej sternik. – Dlatego wymagają łodzi o specyficznej, starannie przygotowanej konstrukcji.
Fiten Solar 2012 wyróżnia się kadłubem o bardzo małym oporze. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości kompozytów epoksydowo-węglowych oraz technologii infuzji w formie jednostka będzie ultralekka. Sam kadłub będzie ważył 12 kg, a łódka w pełni wyposażona, ze sternikiem i panelami fotowoltaicznymi, gotowa do pływania 224,5 kg. Jej 2 kg cięższe poprzedniczki, wykorzystywane przez Fiten Solar Team, od 4 lat były najlżejsze w całej stawce regat. Dodatkowo łódkę wyróżnia system stabilizujący – specyficzne pływaki boczne o niewielkiej masie i dużej stateczności.
Wizualizacja łódki Fiten Solar 2012
Stocznia Ustka Sp. z o.o., w której powstaje kopyto, forma i kadłub testowy łódki, nie po raz pierwszy współpracuje z zespołem Bartosza Puchowskiego. Wcześniej według jego projektu w podobnej technologii zbudowała dla holenderskiego odbiorcy łódkę Outlaw 999, przeznaczoną do żeglugi śródlądowej i w morskiej strefie przybrzeżnej. Fiten Solar różni się jednak znacząco od dotychczasowych produkcji.
Przede wszystkim kadłub Fiten Solara mierzy 6 metrów i tylko 64 cm szerokości, czyli jest stosunkowo długi, ale bardzo wąski – wyjaśnia Marcin Rymarz, Product Manager w Stoczni Ustka Sp. z o.o. Robiliśmy już konstrukcje 6-metrowe, ale do motorówek i szalup, dużo szersze i cięższe, o większym zanurzeniu. Dla żeglarzy regatowych budujemy jachty o długości 27 i 33 stóp – lekkie, zwrotne i technologicznie bardzo zaawansowane. Ale Fiten Solar jest zupełnie nowym wyzwaniem. Zgodziliśmy się współpracować przy tym projekcie również z innego powodu. Popieramy rozwiązania technologiczne, które opierają się na odnawialnych źródłach energii, w tym wypadku energii słonecznej. Na rynek żeglarski dostarczamy jachty, w których napęd spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą.
Bartosz Puchowski podkreśla, że chociaż łódka Fiten Solar 2012 ma zastosowanie właściwie tylko w regatach, podobne jednostki po niewielkich modyfikacjach mogą służyć również celom turystycznym i rekreacyjnym.
Regaty Frisian Solar Challenge 2010
Łódki napędzane energią słoneczną doskonale nadają się do pływania w strefach ciszy – po kanałach, rzekach i spokojnych jeziorach. Bez problemu można nimi pływać przez cały dzień bez dodatkowego źródła zasilania, choć ze względu na wygodniejszą, bardziej masywną konstrukcję nie będą osiągać tak wysokich prędkości jak łódka regatowa – zaznacza. – Zaletą takiej formy żeglowania jest przede wszystkim wysoki komfort. Ponieważ nie ma kopcącego silnika spalinowego, a napęd elektryczny działa bardzo cicho, jest czysto, miło i przyjemnie.
W porównaniu do łódek żaglowych jest spokojniej, bo pływa się na bardziej osłoniętych akwenach. Nie ma bujania i silnych podmuchów wiatru, które zagrażałyby stabilności jednostki na wodzie. Można za to w pełni cieszyć się pięknem otaczającej przyrody.
Budowa Fiten Solara 2012 potrwa ok. 3 tygodni. Na początku kwietnia łódka przejdzie testy w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.
źródło: Fiten Solar Team
www.fitensolarteam.pl
W porównaniu do łódek żaglowych jest spokojniej, bo pływa się na bardziej osłoniętych akwenach. Nie ma bujania i silnych podmuchów wiatru, które zagrażałyby stabilności jednostki na wodzie. Można za to w pełni cieszyć się pięknem otaczającej przyrody.
Budowa Fiten Solara 2012 potrwa ok. 3 tygodni. Na początku kwietnia łódka przejdzie testy w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.
źródło: Fiten Solar Team
www.fitensolarteam.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności