- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Kraków: nowe zasady dot. bezpłatnej komunikacji podczas smogu (19850)
2016-11-02Drukuj
W Krakowie będą obowiązywały nowe zasady wprowadzania bezpłatnej komunikacji miejskiej podczas smogu. Średnie stężenia pyłu zawieszonego PM10 będą liczone dwukrotnie w ciągu doby, a nie jak było wpoprzednim sezonie grzewczym tylko raz - zdecydowali w środę jednomyślnie radni.
Obie średnie będą obliczane niezależnie od siebie, na podstawie danych ze wszystkich czynnych stacji pomiarowych w Krakowie - teraz jest ich sześć, od 1 stycznia 2017 r. ma być ich osiem.
Jeśli założony poziom zanieczyszczenia będzie przekroczony, to darmowe przejazdy będą obowiązywać w dniu następnym.
Z darmowej komunikacji miejskiej będą mogły korzystać osoby legitymujące się dowodem rejestracyjnym i tyle towarzyszących im osób, ile miejsc siedzących jest w aucie. To rozwiązanie ma skłonić kierowców do pozostawienia samochodów w domu w dniach, gdy panuje smog.
Władze Krakowa mogą wprowadzać bezpłatne przejazdy komunikacją miejską w dni, kiedy występują znaczne przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza, od 26 grudnia zeszłego roku. W poprzednim sezonie grzewczym skorzystano z tego dwa razy, po raz pierwszy 1 stycznia.
- Bezpłatna komunikacja będzie wprowadzana na podstawie dwóch średnich, liczonych niezależnie od siebie. Doświadczenia z poprzedniego sezonu grzewczego pokazują, że średnia długa, 16-godzinna nie zawsze oddawała sytuację. Dlatego postanowiliśmy wziąć pod uwagę drugi pomiar wykonany po popołudniowym szczycie komunikacyjnym i po rozpalaniu pieców przez mieszkańców po powrocie do domów - mówił dziennikarzom w środę pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza Witold Śmiałek.
Nowy system będzie działać w oparciu o dwie średnie: "długą" - 16-godzinną, obejmującą dwa szczyty komunikacyjne (od godz. 1.00 do 16.00) i "krótką" - 10/11-godzinną (od 12.00 do 22.00 lub 23.00) obejmującą szczyt komunikacyjny i moment masowego rozpalania pieców węglowych w godzinach popołudniowo-wieczornych. Jeśli średnia poziom pyłu PM10 przekroczy 150 mikrogramów/m sześc., darmowa komunikacja miejska będzie obowiązywać następnego dnia przez 24 godziny.
Nowe zasady wejdą w życie prawdopodobnie w pierwszych dniach listopada. Jak podkreślił Śmiałek, będą one analizowane i jeżeli zajdzie potrzeba modyfikowane.
O ile przy zastosowaniu starych zasad w poprzednim sezonie grzewczym darmowa komunikacja miejska mogłaby obowiązywać siedem dni (było ich mniej, bo uchwała weszła w życie pod koniec grudnia), to gdyby stosowano nowe zasady takich dni byłoby 11 – wtedy spadek przychodów MPK ze sprzedaży biletów szacowny jest od 120 do 670 tys. zł.
Informacje o wprowadzeniu darmowej komunikacji będą przekazywane po 17.15 lub po 23.15 (w przypadku, gdy nastąpi przekroczenie poziomu 150 przez "średnią krótką") i będą publikowane na stronie krakowskiego magistratu oraz przekazane do krakowskich mediów. Znajdzie się również na profilu Kraków PL w mediach społecznościowych, tablicach informacji pasażerskiej zlokalizowanych na przystankach autobusowych i tramwajowych, w systemach BUS TV.
Według polskich przepisów alarm smogowy jest ogłaszany, gdy średniodobowe stężenie pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu przekroczy 300 mikrogramów na metr sześc. Przy stężeniu 200 mikrogramów na metr sześc. obowiązuje stan ostrzegawczy. Działacze wielu organizacji i stowarzyszeń, m.in. Polskiego Alarmu Smogowego apelują o zaostrzenie tych norm i ustanowienie alarmu smogowego na poziomie, jaki obowiązuje w większości krajów europejskich.
Źródło: www.reo.pl na podstawie PAP
Podobne artykuły
- Smog nie tylko w Krakowie
Naukowcy z krakowskiej AGH wykonali dla Krakowskiego Alarmu Smogowego nowatorskie badania powietrza w okolicach Krakowa, na Podhalu i Górnym Śląsku. Wyniki badań potwierdzają wcześniejsze przypuszczenia - zanieczyszczenie powietrza na badanych obszarach jest ogromne i występuje również w mniejszych miejscowościach.
Więcej
- Krakowski Alarm Smogowy apeluje do marketów: przestańcie sprzedawać kopciuchy
Krakowski Alarm Smogowy apeluje do właścicieli sklepów i marketów sprzedających kotły spalające węgiel i drewno o zaprzestanie sprzedaży pozaklasowych urządzeń oraz informowanie klientów o poziomie emitowanych przez nie zanieczyszczeń.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności