- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Doradca UE ostrzega przed opóźnieniami w działaniach na rzecz klimatu (14114)
2012-03-27Drukuj
Unia Europejska nie może wykorzystywać spowolnienia gospodarczego jako pretekstu do opóźnienia działań w walce ze zmianami klimatycznymi – ostrzega Anne Glover sprawująca stanowisko pierwszego w historii Komisji Europejskiej głównego doradcy ds. naukowych.
Biolog molekularny, Anne Glover, która wcześniej pełniła funkcję głównego doradcy ds. naukowych w Szkocji, objęła nowoutworzone stanowisko na początku tego roku.
Do jej zadań należy niezależne doradztwo na wysokim szczeblu w sprawach naukowych na wszystkich etapach opracowywania i wdrażania polityki, a także doradzanie bezpośrednio przewodniczącemu Komisji Europejskiej oraz regularne przekazywanie aktualnych informacji na temat najważniejszych wydarzeń w dziedzinie nauki i technologii.
Glover uważa, że pomimo cięć budżetowych w UE oraz ostrzeżeń ze strony sektora przemysłu dotyczących kosztów polityki klimatycznej, Europa nie może pozwolić sobie na przesunięcie jej działań na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.
"To bardzo rozczarowujące, że wiele państw członkowskie zredukowało swoje wysiłki na rzecz ograniczania emisji, ze względu na recesję" – powiedziała.
"Nie popełniajmy tego błędu. Jeśli mielibyśmy do czynienia z nieustającymi zmianami klimatycznymi spowodowanymi przez człowieka, wówczas stanęlibyśmy w obliczu konfliktów i migracji, a światowa populacja zaczęłaby zmniejszać się bardzo szybko" – ostrzega Glover.
Skoro europejscy przywódcy zaczynają przekierowywać swoją uwagę z cięć wydatkach na pobudzanie wzrostu, ograniczone zasoby naturalne oznaczają również, że rządy nie mogą prowadzić tej samej polityki stymulacyjnej co w przeszłości.
Kurczące się zasoby
"Najprostszym sposobem na utworzenie miejsc pracy jest produkowanie więcej, by ludzie więcej kupowali. Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że zasoby się wyczerpują, więc nie można działań w ten sposób" – mówiła Glover.
Zwróciła uwagę na szacunki naukowców i działaczy ekologicznych, z których wynika, że jeśli wzorzec konsumpcji w UE zostałby przeniesiony na pozostałe części świata, wówczas potrzebne byłyby trzy planety, by nadążyć za obecnymi wskaźnikami wyczerpywania się zasobów.
"Musimy myśleć o innych sposobach korzystania z nauki, technologii i technik, by żyć na tej planecie" – powiedziała. "Myślę, że jest to największym wyzwaniem ludzkości".
Powołanie funkcjo doradcy ds. naukowych Glover postrzega jako pozytywny krok, po tym jak w 2009 roku przewodniczący Barroso złożył obietnicę podjęcia działań na rzecz poprawy sposobu gromadzenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w UE.
"Obecnie większość doradców przewodniczącego to ekonomiści i jest to zrozumiałe. Teraz ma jednak również doradcę do spraw naukowych i myślę, że to była rozsądna decyzja".
Przemysłowe lobby
Różne sektory przemysłowe w Europie – od linii lotniczych i morskich po zakłady energetyczne i producentów aluminium – lobbują przeciwko unijnej polityce w zakresie emisji i innym środkom służącym przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym.
"Przemysł często stara się zyskać na czasie, więc z perspektywy biznesu można to zrozumieć" – mówiła Glover. Dodała, że jednocześnie nie wykorzystują możliwości zyskania na byciu pierwszymi.
Podała przykład przemysłu motoryzacyjnego w Europie, gdzie spodziewane są trudne negocjacje dotyczące celów redukcji emisji do 2020 roku dla pasażerów pojazdów, mające rozpocząć się w tym roku.
"Jeśli pytamy ludzi czy ich zdaniem w 2020 lub 2030 roku będą używać samochodów napędzanych olejem lub benzyną, większość osób odpowiada 'nie'. Wszyscy Europejczycy są przekonani, że ich samochody będą napędzane ekopaliwami, które nie będą zanieczyszczały środowiska" - zaznaczyła Glover.
Dla przemysłu motoryzacyjnego powinien to być sygnał do tego, by zastanowić się jak dostarczyć konsumentom to, czego oczekują – uważa. Jej zdaniem Komisja Europejska mogłaby wspierać innowacyjne myślenie w tych dziedzinach.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności