- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Lotnictwo cywilne w EU ETS (9975)
2011-03-17Drukuj
Emisje z lotnictwa do 2008 roku podwoiły się względem roku 1990 i obecnie stanowią ok. 3 proc. całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej. Według prognoz do roku 2020 ruch pasażerski zwiększy się dwukrotnie. Branża lotnicza, w tym Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) dąży do ograniczenia wzrastających emisji w tym sektorze. W przyszłym roku lotnictwo cywilne zostanie włączone do Europejskiego Systemu Handlu Emisjami.
Zgodnie z założeniami Unii Europejskiej od początku 2012 roku wszystkie cywilne operacje lotnicze na terenie państw członkowskich Unii podlegać będą Europejskiemu Systemowi Handlu Emisjami EU ETS. Jest to najbardziej efektywny ekonomicznie sposób kontrolowania emisji w lotnictwie, który zarazem rozwiąże problem zanieczyszczenia środowiska. W ramach systemu wszystkim przewoźnikom korzystającym z lotnisk na terenie UE zostaną przydzielone bezpłatne prawa do emisji. Po przekroczeniu limitów będą musieli zakupić dodatkowe uprawnienia lub zapłacić karę. Uchylanie się od prawa może grozić poważnymi sankcjami, w tym zakazem lotów na terenie UE.
Do przepisów będą musiały się stosować zarówno unijne, jak i zagraniczne linie. Od początku tego roku prawo obejmuje loty pomiędzy lotniskami Unii, natomiast z początkiem przysłego roku do systemu zostaną włączone wszystkie kursy, które się kończą lub rozpoczynają na terenie UE.
Bruksela początkowo zamierza zredukować emisje CO2 do 208,5 mln ton w 2013 roku w stosunku do obecnej, wynoszącej średnio 220 mln ton CO2 rocznie. Przy ograniczaniu emisji średnio o 1,5 proc. na rok szacuje się, że poziom emisji osiągnie wysokość 183 mln ton rocznie do 2020 roku. Docelowo wielkość emisji w 2050 roku ma być o połowę mniejsza w porównaniu z rokiem 2005.
Wpływ lotnictwa na klimat i stan atmosfery to poważne wyzwania dla tego sektora transportu. Linie lotnicze cel redukcyjny mogą osiągnąć dzięki wykorzystaniu nowoczesnych, niskoemisyjnych technologii i zmianom w zarządzaniu ruchem, jak testowany na całym świecie system zielonego podejścia CDA (Continuous Descent Approach). Największych szans upatruje się w rozwiązaniach pozwalających zmniejszyć ilość spalanego paliwa. Już teraz trwają prace nad nowatorskimi, bardziej ekonomicznymi konstrukcjami statków powietrznych.
Łączna ilość dostępnych uprawnień będzie odpowiadać poziomowi średniej wielkości emisji w latach 2004-2006. Większość pozwoleń (82 proc.) zostanie wydanych operatorom według ich wskaźnika wydajności i udziału w ruchu lotniczym, 15 proc. trafi na rynek, a ostatnie 3 proc. dostaną nowo otwarte linie lub te, które będą inwestować w rozwój firmy. Dochody z zakupionych uprawnień mają zostać przeznaczone na walkę ze zmianami klimatycznymi w UE oraz pomoc krajom rozwijającym się.
Zmiany te nałożą się czasowo z ogromnym boomem lotniczym, jaki obserwujemy w ostatnich latach, co odbije się na stanie transportu we wszystkich państwach członkowskich. Negatywnym skutkiem może być zmniejszenie konkurencji na rynku i podniesienie cen biletów. Komisja Europejska uznała jednak, że wzrost cen, w zależności od długości trasy – od 1,8 do 9 EUR, będzie niewielki w stosunku do oczekiwanych korzyści, również dla środowiska.
OB, ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.upi.com, europa.eu
fot. www.sxc.hu
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności