- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
ETS a lotnictwo – czy równo znaczy sprawiedliwie? (12980)
2011-07-28Drukuj
Według prognoz do roku 2020 ruch pasażerski w lotnictwie zwiększy się dwukrotnie. Już teraz odpowiada za 3 proc. emisji CO2 w UE. W celu kontroli poziomu zanieczyszczeń w tym sektorze za rok europejskie loty zostaną objęte systemem handlu emisjami. Wiele państw jest przeciwnych takiemu rozwiązaniu twierdząc, że mocno się ono odbije na konkurencyjności pozaeuropejskich gospodarek.
Nieskrępowany wzrost emisji w branży lotniczej w krótkim czasie uniemożliwiłby realizację celów europejskiej polityki klimatycznej. Wspólnota, chcąc temu zapobiec, od 1 stycznia 2012 roku włącza lotnictwo cywilne do Europejskiego Systemu Handlu Emisjami. Zgodnie z nowymi zasadami wszystkim przewoźnikom korzystającym z lotnisk na terenie UE zostaną przydzielone bezpłatne uprawnienia do emisji. Po przekroczeniu limitów będą musieli zakupić oni dodatkowe uprawnienia lub zapłacić karę. Uchylanie się od prawa może grozić poważnymi sankcjami, z zakazem lotów na terenie UE włącznie. Od początku tego roku ustawa obejmuje loty pomiędzy lotniskami Unii, a z początkiem przyszłego do systemu zostaną włączone również kursy odbywające się z lub do portów lotniczych na terenie Wspólnoty.
Łączna liczba dostępnych uprawnień będzie odpowiadać poziomowi średniej wielkości emisji w latach 2004-2006. Większość pozwoleń (82 proc.) zostanie wydanych bezpłatnie operatorom według ich wskaźnika wydajności i udziału w ruchu lotniczym, 15 proc. trafi na rynek, a ostatnie 3 proc. dostaną nowo otwarte linie lub te, które będą inwestować w rozwój firmy. Najwięcej pozwoleń otrzymają europejskie potęgi lotnicze (Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, Hiszpania i Włochy) – razem 75 proc. Reszta zostanie podzielona na pozostałe 22 państwa członkowskie. Dochody z zakupionych uprawnień mają zostać przeznaczone na walkę ze zmianami klimatycznymi na terenie Unii oraz na pomoc krajom rozwijającym się.
Zastrzeżenia do programu mają linie lotnicze z Rosji, Chin, USA i Ameryki Łacińskiej. Według nich koszty uprawnień odbiją się na wzroście cen biletów, co znacznie zmniejszy ich konkurencyjność wobec europejskich przewoźników. Powołując się na międzynarodowe umowy o otwartym niebie oraz zasady WTO postulują wyłączenie ich z systemu ETS.
Chiny uważają wręcz, że Europa, zasłaniając się ideą walki ze zmianami klimatu, rozpoczyna w ten sposób wojnę handlową. Według Chin nie można na równi traktować państw bogatych i rozwijających się, gdyż skutki ekonomiczne wprowadzenia systemu pozwoleń będą tam zupełnie inne. Grożą, że jeśli Unia nie zmieni swojej polityki, są gotowi nanieść podobne podatki na europejskie linie, a nawet zerwać umowę na zakup Airbusów.
Odpierając zarzuty Unia powołuje się na nową dyrektywę – zgodnie z nią państwa spoza Wspólnoty mogą zostać wyłączone z systemu, jeżeli dane linie lotnicze podejmą równoważne środki w celu zmniejszenia emisji CO2. Ostateczna decyzja należy jednak do Rady UE. Państwom ościennym będzie trudno uzyskać taką zgodę, gdyż zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej wzrost cen biletów w stosunku do korzyści będzie nieznaczny – od 1,8 do 9 EUR w zależności od długości trasy.
Unijne plany są bardzo ambitne: docelowo wielkość emisji w 2050 roku ma być o połowę mniejsza niż w roku 2005. Oznacza to, że bez intensywnych inwestycji w nowe technologie, zarządzanie ruchem lotniczym i rozwój wykorzystania biopaliw założenia Unii się nie powiodą. Niezbędna jest również rzetelna współpraca innych wielkich gospodarek, jak USA czy Chiny. A one zadania się nie podejmą, jeśli nie będzie jednolitych przepisów na całym świecie, które pozwolą wschodzącym firmom na oszczędności i sprawiedliwy udział całej branży w rynku węglowym.
OB, ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.consilium.europa.eu, www.sunnewsnetwork.ca, www. EurActiv.pl, fot. www.sxc.hu
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności