- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Brak porozumienia ws. zmian opodatkowania energii w UE (13533)
2011-11-10Drukuj
14 państw członkowskich UE sprzeciwia się propozycji Komisji Europejskiej w sprawie zmiany opodatkowania energii, która uzależnia akcyzę na energię od emisji CO2 i zawartości energii w paliwie. Ministrowie finansów nie osiągnęli porozumienia w tej sprawie podczas wtorkowej Rady w Brukseli. Propozycję KE krytykuje też Polska.
Propozycja Komisji w sprawie zmian w systemie opodatkowania energii w Unii Europejskiej oraz podatek od transakcji finansowych były tematami rozmów ministrów finansów państw członkowskich UE podczas wtorkowego posiedzenia Rady do sprawy gospodarczych i finansowych (Ecofin).
Jak mówił minister Jacek Rostowski, który przewodniczył posiedzeniu Rady, propozycja zmian systemu opodatkowania energii wywołała wiele nieporozumień. – Poprosiłem grupy robocze, aby kontynuowały prace nad propozycją, ale na bardziej realistycznych podstawach, biorąc pod uwagę brak porozumienia w tej sprawie – mówił Rostowski podczas konferencji prasowej po spotkaniu.
Punkt dotyczący tych zmian został zgodnie z decyzją ministrów finansów zdjęty z porządku wtorkowych obrad i skierowany do dalszych prac w grupach roboczych. – Prace w grupach roboczych zajmą zapewne kolejne miesiące, a temat powróci w połowie prezydencji duńskiej – mówił unijny dyplomata w rozmowie z PAP. Jak podkreślał, w tej sprawie „odbyła się nieformalna próba sił".
Obowiązujący obecnie system podatkowy faworyzuje węgiel, który emituje najwięcej dwutlenku węgla – uważa KE. Nowy system opodatkowania miałby polegać na uzależnieniu akcyzy od energii od zawartości energetycznej i od emisji CO2.
Takiemu rozwiązaniu sprzeciwia się 14 spośród 27 państw członkowskich UE, w tym Niemcy, Wielka Brytania i Luksemburg. Za wprowadzeniem zmian opowiadają się m.in. Francja, Szwecja i Dania. Podzielone w tej sprawie są również nowe kraje członkowskie, zmiany popierają Węgrzy i Czesi. Żeby zmiany w opodatkowaniu mogły wejść w życie państwa członkowskie muszą być jednomyślne.
Komisja Europejska zapewnia, że zmiany w sposobie opodatkowania nie oznaczają, że podatki wzrosną. Struktura zmieni się natomiast tak, by zwiększać wykorzystanie biopaliw i innych odnawialnych źródeł energii, a zmniejszać zużycie paliw kopalnych. Takie rozwiązania mają umożliwić realizację unijnych celów zmniejszania emisji CO2 i zwiększania efektywności energetycznej.
Komisja przedstawiła propozycje nowych minimalnych stawek opodatkowania, a państwa członkowskie samodzielnie mają zdecydować zmniejszeniu bądź zwiększeniu opodatkowania, o ile stawki podatku mieszczą się w wyznaczonych minimach. Stawka minimalna dla benzyny nie zmieni się i nadal będzie wynosić 359 euro za 1000 l. Dla diesla, który ma więcej gigadżuli w litrze niż benzyna i emituje więcej CO2, podatek miałyby stopniowo rosnąć z obecnych 330 euro za 1000 l do 412 euro w roku 2018. Wzrosnąć ma również stawka akcyzowa dla gazu LPG z obecnych 125 euro za 1000 kg do 500 euro w 2018 roku.
UE już po raz drugi podjęła próbę wprowadzenia minimalnej stawki podatku od emisji CO2 w sektorach, w które nie są objęte systemem handlu emisjami UE (ETS). Również w 2010 roku na takie rozwiązanie nie chciały się zgodzić niektóre państwa członkowskie, zwłaszcza Wielka Brytania. Sprzeciw wobec obecnej propozycji wyrazili także producenci silników diesla w Niemczech, którzy obawiają się, że w związku ze wzrostem stawki na diesla popyt na takie silniki spadnie.
Propozycji Komisji sprzeciwia się również Polska. Zdaniem ministra gospodarki Waldemara Pawlaka, propozycja podwyżki akcyzy na LPG wynika z lobbingu w ramach instytucji europejskich i próby "podkręcenia akcyzy, żeby wykończyć segment taniego paliwa".
Komisja Europejska chce przekonać do propozycji, kraje zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej, poprzez wprowadzenie okresów przejściowych w stosowaniu nowego systemu. Nowy podatek dla paliw w transporcie i ciepłownictwie kraje musiałyby stosować dopiero od 2023 roku. Ponadto, państwa członkowskie będą miały również możliwość wyłączenia gospodarstw domowych z podatku od CO2 w ogrzewaniu, niezależnie od używanego paliwa.
Obecnie państwa UE stosują często wyższe podatki niż minimum unijne, uzależniając je od wielkości konsumpcji.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności