- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Zamień samochód na rower, pomóż sobie i środowisku (16229)
2013-09-22Drukuj
Dzisiaj obchodzimy Europejski Dzień bez Samochodu. Zamień samochód na rower lub komunikację publiczną –zachęca organizacja ekologiczna WWF Polska. W ten sposób możemy mieć wpływ na obniżenie emisji CO2, pochodzących z transportu i żyć w sposób przyjazny dla klimatu i środowiska.
Z jednej strony rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu – mówi Paweł Średziński z WWF Polska. – Kolejne miasta planują i wprowadzają system wypożyczalni rowerów. Wciąż jednak brakuje rozwiązań, które zachęcałyby do rezygnacji z jazdy samochodem na rzecz korzystania z dwóch kółek lub z transportu publicznego. W przeciwieństwie do Europy Zachodniej, pasy i ścieżki rowerowe nie należą do pierwszoplanowych inwestycji w centrach dużych miast. Odmienne zjawisko obserwuje się w dużych europejskich metropoliach. Ich centra stają się miejscami przyjaznymi dla ruchu pieszego i rowerzystów. Dobrym przykładem jest postawa burmistrza Londynu, który własnym zachowaniem postanowił zachęcić londyńczyków do jazdy rowerem.
W niedzielę, 22 września w wielu miejscach w Polsce, będziemy mogli również bezpłatnie korzystać z transportu publicznego. WWF zachęca do korzystania z tej formy komunikacji nie tylko przez jeden dzień w roku. Przesiadając się do autobusy, metra, kolejki miejskiej, czy też tramwaju, zmniejszymy nasz ślad ekologiczny, który odciskamy na Ziemi, a jednocześnie obniżymy emisję CO2, co z kolei pomoże chronić klimat przez globalnym ociepleniem.
Według raportu Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami transport drogowy jest największym podsektorem transportowym – tłumaczy Tobiasz Adamczewski z WWF Polska. – Od 1988 roku ekwiwalentna emisja CO2 z transportu drogowego wzrosła z ok. 15 milionów ton do 47 milionów. Cały sektor transportu stanowił 12% emisji CO2 w Polsce w 2011 roku. Przybywa też samochodów na polskich drogach, a praktyką stało się, że samochód służy do przewożenia najczęściej jednej osoby i to na bardzo krótkich dystansach, które można byłoby pokonać w alternatywny i bardziej przyjazny dla środowiska sposób. Wzrasta również konsumpcja paliw, w szczególności najbrudniejszego z nich - diesla.
Niezrównoważone korzystanie z transportu drogowego stwarza oprócz emisji gazów cieplarnianych i trujących pyłów, jeszcze większe zapotrzebowanie na zasoby naturalne Ziemi, które są nieodnawialne. Już w sierpniu tego roku ludzkość zaczęła znów żyć na ekologiczny kredyt, konsumując więcej zasobów naszej planety niż byłaby ona w stanie nam zapewnić. Eksploatacja zasobów ropy naftowej sprawia, że coraz większe jest zapotrzebowanie na odkrycie i wydobywanie surowca z nowych złóż. W ostatnich tygodniach WWF prowadzi kampanię na rzecz powstrzymania koncernu paliwowego SOCO przed wejściem w granice najstarszego parku narodowego w Afryce, Wirunga, jednej z kluczowych ostoi krytycznie zagrożonych goryli górskich.
Im więcej osób zacznie korzystać z rowerów i transportu publicznego, tym bardziej zwiększy się zapotrzebowanie na ścieżki rowerowe i inwestycje w tabor komunikacji miejskiej – dodaje Średziński. – W ten sposób sami moglibyśmy rozładować korki na ulicach miast. Nie czekajmy na decyzje urzędników, tylko zacznijmy od siebie. Każdy z nas może mieć wpływ na stan środowiska naturalnego, od którego dobrego stanu zależy nie tylko stan naszego zdrowia, ale i poziom naszego życia.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności