- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
UE wznawia dyskusję o opodatkowaniu energii (15270)
2013-01-18Drukuj
Unia Europejska rozważy nowe propozycje podatkowe, które będą miały na celu promowanie czystego paliwa i podważenie przywilejów fiskalnych, dzięki którym cena diesla utrzymuje się na niskim poziomie, informuje EurActiv.com i Reuters.
Komisja Europejska od dawna próbuje zmienić opodatkowanie energii, ale niektóre państwa członkowskie wielokrotnie już krzyżowały te plany i nic nie zapowiada, aby miało to ulec zmianie.
Prawo podatkowe w Unii Europejskiej wymaga zgody wszystkich 27 krajów, co jest niemalże niemożliwe do osiągnięcia.
Luksemburg jest krajem, który generuje swoje dochody poprzez szczególnie niskie opodatkowanie diesla. Oznacza to tyle, że pojazdy, w szczególności ciężarówki przewożące ładunek, zatrzymują się w tym centralnie położonym państwie, aby zatankować.
Przed spotkaniem grupy roboczej, zaplanowanym na 23 stycznia br., które zgromadzi przedstawicieli państw członkowskich, wewnętrzna nota europejskiej prezydencji z dnia 9 stycznia w sprawie minimalnych stawek dla produktów energetycznych ożywia pomysł opodatkowania paliw w zależności od emisji dwutlenku węgla i zawartości energii. Obecnie podatek zależy od objętości.
Tani diesel
Próbując obniżyć emisję dwutlenku węgla, Komisja Europejska zapowiedziała, że jest "paliwowo neutralna" w kwestii ustalania minimalnych stawek.
Jako że litr diesla zawiera więcej energii i więcej węgla niż litr zwykłej benzyny, zapowiadane zmiany oznaczałyby, że minimalna stawka opodatkowania diesla byłaby wyższa niż w przypadku benzyny.
Na chwilę obecną diesel jest tańszy od benzyny w niemal wszystkich krajach członkowskich. Wyjątkiem jest Wielka Brytania.
Oferując jednocześnie pewne wyjątki, nowe propozycje będą z czasem zachęcały do korzystania z biopaliw oraz gazu naturalnego i LPG.
Zmartwienie dla diesla
Korzystanie z diesla jest największym zmartwieniem Komisji, ponieważ rafinerie, znajdujące się na terenie Unii, nie są w stanie wyprodukować wymaganej ilości, przez co konieczny jest jego import oraz eksport nadwyżki benzyny, co nieraz przynosi straty. Spaliny diesla zostały też uznane za rakotwórcze przez Światową Organizację Zdrowia.
W ubiegłym tygodniu komisarz UE ds. środowiska Janez Potočnik oznajmił, że ograniczona emisja diesla jest ważną częścią starań o poprawę jakości powietrza.
Nalega on jednocześnie na poprawę dokładności testów samochodów, szczególnie tych z silnikiem diesla, ponieważ dochodzi do rozbieżności pomiędzy poziomem emisji zanotowanym w laboratoriach i poziomem emisji podczas codziennego użytkowania.
Algirdas Šemeta, unijny komisarz ds. podatków i unii celnej, stara się odpierać potencjalny sprzeciw wobec wszelkich zmian podatkowych ze strony gigantów produkujących silniki diesla, takich jak Volkswagen, twierdząc, że stopniowe wdrażanie da dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymagań. Grupy ekologiczne zgadzają się, że diesel powinien być obłożony wyższym podatkiem.
W grudniu grupa organizacji pozarządowych napisała list do unijnych ministrów finansów, wzywając ich do „wsparcia znaczącej podwyżki minimalnej kwoty opodatkowania diesla, używanego w celach transportowych", informuje Reuters.
Stawki w Luksemburgu są dobre dla generowania dochodów, ale tak zwana "turystyka tankowania" ma negatywny wpływ na sąsiadów, głosi list podpisany przez ponad 30 organizacji.
Tło:
Samochody osobowe są odpowiedzialne za około 12 proc. całkowitej emisji dwutlenku węgla, głównego gazu cieplarnianego, w skali UE.
W 2007 roku Unia zaproponowała standardy emisyjne dla nowych samochodów, które zostały przyjęte dwa lata później przez Parlament Europejski i Radę Ministrów UE.
Obecne standardy dla samochodów osobowych zakładają, że do końca 2015 roku emisja nie będzie przekraczać 130 gramów CO2 na kilometr.
Biała Księga ws. Transportu, zaprezentowana przez Komisję Europejską w lutym 2011 roku, przedstawiła sposoby pozyskania 1,8 biliona euro potrzebnych na inwestycje infrastrukturalne w przeciągu najbliższych 20 lat.
Propozycje opublikowane na początku tego roku przewidują emisję na poziomie 95 g/km dla samochodów osobowych i 147 g/km dla vanów do 2020 roku.
Do końca 2014 roku przedstawione zostaną cele emisyjne na 2025 i 2030 rok.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności