- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Liderzy Unii powiązali klimat i pandemię we wspólnym budżecie (21423)
CAN-Europe2020-07-24
Drukuj
Szefowie państw i rządów UE osiągnęli porozumienie w sprawie skorygowanej propozycji budżetu UE i funduszy naprawczych, które obejmuje zwiększenie celu wydatków na działania w dziedzinie klimatu do 30%, z myślą o osiągnięciu nowego celu klimatycznego UE na 2030 r., który ma zostać zaktualizowany do końca roku.
Inwestowanie w proces transformacji w kierunku neutralności klimatycznej jest korzystne zarówno dla „oszczędnej czwórki" jak i beneficjentów netto w Europie Południowej i Wschodniej.
Płatnikom netto daje gwarancję, że fundusze UE będą wydawane mądrze, na energię odnawialną i oszczędzanie energii, co zapewni trzykrotnie większą liczbę miejsc pracy niż sektor paliw kopalnych.
Co więcej, ekologiczna odbudowa gospodarek pomoże regionom z dominacją paliw kopalnych w szybkiej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej i pozwoli im uniknąć rosnących kosztów zmian klimatycznych.
Cały pakiet, na który składają się WRF 2021-2027 oraz dodatkowe fundusze specjalnie dostosowane do wspierania ożywienia gospodarczego do 2024 r., określane mianem „UE następnej generacji", zawiera ogólny cel dotyczący upowszechniania działań na rzecz klimatu na poziomie co najmniej 25 %.
W przepisach dotyczących programu „UE następnej generacji" nie określono jednak, w jaki sposób nowe fundusze przyczynią się do osiągnięcia założonego celu wydatków klimatycznych. Natomiast subsydiowanie infrastruktury opartej na paliwach kopalnych jest nadal możliwe.
Państwa członkowskie muszą teraz opracować plany wydatków dostosowane do kryzysu klimatycznego, z zaniechać dotowania paliw kopalnych.
Markus Trilling z CAN-Europe stwierdził: „Ta ambitna decyzja o powiązaniu funduszy naprawczych ze zobowiązaniami UE w dziedzinie klimatu musi teraz spłynąć do planów wydatków państw członkowskich. To, co przywódcy uwzględnią w swoich planach, określi reakcję UE zarówno na kryzys klimatyczny, jak i gospodarczy w ciągu najbliższych 10 lat. Już teraz przywódcy UE muszą w pełni wykorzystać potencjał funduszy UE, aby pobudzić działania w dziedzinie klimatu i wykluczyć wsparcie dla paliw kopalnych."
Komentarz dr Wojciecha Szymalskiego do podjętych decyzji: „W istocie decyzję podjęte podczas szczytu na temat wydatków klimatycznych są mniej ambitnie niż oczekiwały organizacje pozarządowe – a oczekiwano 40% zobowiązania budżetowego. Niestety klimat dla wydatków na klimat psują także problemy związane z realizacją zasady praworządności. Udowadnia to, że potrzebujemy stabilnych demokratycznych rządów, aby przeciwdziałać globalnym problemom ekologicznym, takim jak zmiana klimatu”.
Źródło: CAN-Europe
Podobne artykuły
- Fundusze unijne na rzecz zielonej odnowy gospodarczej - nowy raport
Nowy raport opublikowany przez Climate Action Network (CAN) Europe oraz CEE Bankwatch Network wskazuje konkretne inwestycje wymienione krajowych planach na rzecz energii i klimatu (NECP) 14 państw członkowskich, które należy sfinansować, aby zapewnić „zielony” charakter odbudowy gospodarczej po pandemii.
Więcej
- Pierwsze konsekwencje klimatycznego oportunizmu
Szczyt UE: Decyzja Rady Europejskiej uzależniła dostęp do środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji od zobowiązania się przez państwa członkowskie do wdrażania celu neutralności klimatycznej do 2050 roku. W ten sposób polski rząd zaczynają doganiać konsekwencje ciągłego oporu przed podejmowaniem działań na rzecz ochrony klimatu. Jeśli władze Polski nie zmienią nastawienia, nasz kraj będzie miał do dyspozycji znacznie mniej środków na przeprowadzenie sprawiedliwej t rans formacji regionów górniczych.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności