- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Ekologiczna jazda (10062)
2010-07-18Drukuj
Co zrobić, jeśli nie możemy do pracy jeździć komunikacją miejską albo rowerem, a chcemy być ekologiczni?
Dla tych, którzy chcą rozpocząć swoją ekologiczną przygodę z samochodem, przedstawiamy zasady jazdy eko:
Jeśli nie możesz zrezygnować z samochodu, to spróbuj eko-jazdy - popularnej w krajach Europy Zachodniej, swoje początki miała w Finlandii i Szwajcarii. Ekonomiczna jazda, to prowadzenie samochodu, w taki sposób, aby spalał jak najmniej paliwa. Dla zwolenników eko-jazdy jest to pewien styl używania samochodu skutecznie zmniejszający koszty jego utrzymania, uciążliwość dla otoczenia i szkodliwość dla środowiska.
Dla tych, którzy chcą rozpocząć swoją ekologiczną przygodę z samochodem, przedstawiamy zasady jazdy eko:
- Po przekręceniu kluczyka w stacyjce nie trzymaj silnika na biegu jałowym. Ruszaj od razu i nie czekaj aż się zagrzeje silnik.
- Oduczmy się tzw. jazdy szarpanej, taki styl jazdy zwiększa zużycie paliwa. Pamiętajmy, że pierwszy bieg jest przeznaczony tylko do ruszania. Jazda na pierwszym biegu nie powinna być dłuższa niż dwie długości samochodu.
- Przyspieszaj nie paląc gumy na samym początku. Jadąc nie przekraczaj 2500 obr/min.
- Używając pedału gazu naciskaj go do połowy. W momencie, gdy wciśniesz go do końca, twój katalizator nie będzie mógł efektywnie pracować. Nie przyspieszaj, jeśli nie musisz. Nogę z gazu zdejmij wcześniej. Samochód i tak pojedzie dalej.
- W ruchu miejskim, dojeżdżając do skrzyżowania, nie wrzucaj biegów na luz. Hamuj silnikiem. To sprawi, że oszczędzisz zarówno paliwo, jak i układ hamulcowy. Kiedy samochód się toczy, wtryskiwacze nadal pracują. Zaś podczas hamowania wyłączają się.
- Jadąc pomijaj niektóre biegi. Np. zmieniaj bieg bezpośrednio z dwójki na czwórkę.
- Jadąc w korku nie trzymaj się blisko drugiego samochodu. Odpowiedni dystans jest bardzo ważny. Dzięki temu nie będziesz musiał często hamować, a do tego masz czas na reakcję w momencie, gdy dzieje się coś na drodze przed tobą.
- Jadąc z górki zdejmij nogę z pedału i pozwól, by samochód wykorzystywał tylko siłę rozpędu podczas jazdy w dół. Natomiast, kiedy wjeżdżasz pod górę, należałoby utrzymać stały nacisk na pedał gazu.
- Jeżeli przewidujesz postój dłuższy niż 30-60 sekund wyłącz silnik. Praca silnika podczas postoju, to strata energii i pieniędzy.
- Jeśli nie ma potrzeby, to nie włączaj klimatyzacji. Klimatyzacja znacznie zwiększa zużycie paliwa.
- Utrzymuj w oponach odpowiednie ciśnienie i nie zapominaj o sprawdzaniu tego. Żle dobrane ciśnienie powoduje zwiększone spalanie paliwa.
- W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów przyspieszaj równomiernie i zdejmuj nogę tuż przed automatyczną zmianą biegu.
- Pamiętaj żeby pozbyć się zbędnego obciążenia . Każdy kilogram to dodatkowe zużycie paliwa.
- Uchylony szyberdach, otwarte szyby, bagażnik rowerowy, relingi, jak i wystające elementy to wzrost zużycia paliwa, ponieważ opór powietrza również ma na to wpływ.
Stosując się do wskazówek eko-jazdy możesz zaoszczędzić zużycie paliwa o 15-20 proc. w ruchu miejskim, przy zachowaniu dotychczasowej efektywności jazdy. Jeżeli chcielibyśmy do tego zaopatrzyć się w samochód z ekologicznym silnikiem, to możemy już teraz sprawdzić, która firma wygrała tegoroczny światowy konkurs na najlepsze silniki świata Engine of the Year 2010 w kategorii zielony silnik.
Dla zainteresowanych podajemy wyniki Green Engine of the Year 2010:
1. Toyota Hybrid 1,8 l (Prius, Auris) 216 punktów
2. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 106 punktów
3. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Volkswagen Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra, moc maksymalna 140 KM i więcej) 104 punkty
4. BMW Diesel 2 l Twin Turbo (123d, X1 23d) 79 punktów
5. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) 67 punktów
6. Mercedes-Benz Diesel 2.1 (klasa E, klasa C, 250 CDI) 58 punktów
Aneta Tabędzka
źródło: EkoNews.com.pl, fot. www.sxc.hu
www.ekonews.com.pl
Dla zainteresowanych podajemy wyniki Green Engine of the Year 2010:
1. Toyota Hybrid 1,8 l (Prius, Auris) 216 punktów
2. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 106 punktów
3. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Volkswagen Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra, moc maksymalna 140 KM i więcej) 104 punkty
4. BMW Diesel 2 l Twin Turbo (123d, X1 23d) 79 punktów
5. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) 67 punktów
6. Mercedes-Benz Diesel 2.1 (klasa E, klasa C, 250 CDI) 58 punktów
Aneta Tabędzka
źródło: EkoNews.com.pl, fot. www.sxc.hu
www.ekonews.com.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności