- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Cenny czas marnowany w ulicznym korku (19303)
2016-03-09Drukuj
Stojąc w korkach tracimy nie tylko czas, ale i pieniądze. Jak oceniają eksperci, statystyczny kierowca z dużego polskiego miasta traci w ten sposób nawet 3,3 tys. zł rocznie.
Firma doradcza Deloitte i serwis mapowy Targeo.pl opublikowały właśnie najnowszą edycję raportu analizującego zakorkowanie siedmiu największych miast Polski. Z przeprowadzonych analiz wynika, że korki i utrudnienia w ruchu drogowym w roku 2015 kosztowały polskich kierowców średnio 14,6 mln zł dziennie, co w skali całego roku daje ponad 3,8 mld zł strat. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie aż o 12 proc., co oznacza stratę o 400 mln zł większą niż jeszcze rok wcześniej.
– Koszty korków rosną, po pierwsze dlatego, że rosną średnie wynagrodzenia. Jeżeli jesteśmy bogatsi, to czas, który tracimy jest droższy. Druga rzecz, rosną nam opóźnienia powodowane przez korki. W czterech z siedmiu analizowanych miast ten czas opóźnień wzrósł, w tym w dwóch wzrósł bardzo znacząco – mówił w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Consulting.
Koszt utraconych korzyści
Podstawą do określenia przez autorów raportu wielkości ekonomicznych start jest założenie, że czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek.
- Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści. Dodatkowo ta sama ilość czasu spędzona w korkach w każdym mieście ma inną relatywną wartość dla kierowców ze względu na różne dla poszczególnych miast średnie wynagrodzenie – wyjaśniają autorzy opracowania.
Przy okazji warto podkreślić, że przeprowadzone szacunki odnoszą się jedynie do tak rozumianej straty i nie uwzględniono w nich np. kosztów ekologicznych związanych emisją spalin i CO2 czy kosztów zdrowotnych dla ludności będących skutkiem korków w miastach.
Gdzie kierowcy tracą najwięcej?
Jak wyliczyli autorzy zaprezentowanego w marcu br. raportu, statystyczny kierowca z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Krakowa, Katowic, Poznania i Gdańska, traci z powodu korków 3 350 zł rocznie.
Nominalnie najwięcej tracą dojeżdżający samochodami do pracy w Warszawie – koszt ten określono dla zeszłego roku na 3 976 zł, co stanowi ok. 70 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia Warszawiaków. Jednak biorąc pod uwagę różnice w zarobkach w poszczególnych miastach, autorzy badania uznali Wrocław za najbardziej zakorkowane miasto w Polsce. To właśnie kierowcy ze stolicy Dolnego Śląska ponoszą relatywnie najwyższy koszt korków, sięgający rocznie aż 81 proc. ich średniego miesięcznego wynagrodzenia. Jak wyjaśniają autorzy obliczeń, wynika to ze stosunkowo wysokiego nominalnego kosztu korków (3 549 zł miesięcznie), relatywnie niskiej bazy wynagrodzenia (4 368 zł miesięcznie brutto) oraz długiego i wciąż rosnącego czasu, jaki Wrocławianie tracą w korkach.
– Są też miasta, w których sytuacja się poprawia. Gdańsk jest rekordzistą – tam poprawa jest bardzo duża, zarówno w czasie straconym w korkach, jak i w kosztach – mówił w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Antczak. – Jeszcze 5 lat temu mieszkańcy Gdańska tracili 68 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia na stanie w korkach, a obecnie tylko 43 proc. Ale miasto wykorzystywało wszystkie możliwe rezerwy, usprawniając transport, budując drogi tam, gdzie należało to budować, aby usuwać wąskie gardła.
„Raport o korkach w 7 największych miastach Polski” dostępny jest na stronie firmy Deloitte:
www2.deloitte.com/pl/pl/pages/public-sector/articles/korki-w-polskich-miastach.html
ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www2.deloitte.com, www.biznes.newseria.pl
Podobne artykuły
- Smog we Włoszech
Włoskie miasta wprowadzają nowe ograniczenia w ruchu samochodowym żeby zniwelować gęsty smog unoszący się nad krajem. Znaleziono też inne przyczyny wielkiej mgły.
Więcej
- Droższe parkingi oczyszczą powietrze
Rząd planuje umożliwienie samorządom pobieranie wyższych opłat parkingowych w strefach płatnego parkowania i tym samym ograniczenie ruchu samochodowego w miastach.
Więcej
- Rowerem na co dzień?
W Polsce rower to nadal mało popularny środek codziennego transportu. W ten sposób do pracy lub szkoły dojeżdża zaledwie 6% obywateli.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności