- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Unia Europejska skurczyła Polskę (20340)
2018-01-04Drukuj
W ostatnim czasie wiele się mówi o planach modernizacji polskiej kolei. Jednak od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej znaczący postęp już się dokonał.
Komu dziękować?
Na modernizację linii kolejowych w Polsce wydano już wiele miliardów złotych. Jeszcze przed 2004 rokiem modernizowane były linie kolejowe z programów spójności dla krajów kandydatów na członków UE. Następnie w kolejnych latach sukcesywnie modernizowane były kolejne linie kolejowe. Poprawa jakości kolei następowała niezależnie od tego, czy rządziła prawica, lewica czy centrum sceny politycznej. Głównym czynnikiem zmiany były środki pochodzące z Funduszy UE. Przyczyniły się ona zarówno do poprawy jakości torowisk, jak i do zakupu lepiej przystosowanych do szybszej jazdy pociągów.
Skurczona Polska na obrazku
Największa poprawa jest widoczna na liniach kolejowych łączących największe miasta Polski z Warszawą, na liniach magistralnych. Zestawiliśmy czasy przejazdów najszybszych połączeń pasażerskich w ważniejszych kierunkach na obrazku i w tabeli.
Na obrazku czasy przejazdu pokazane są za pomocą odcinka, którego długość odpowiada czasowi przejazdu. Zestawienie obrazków z roku 2005 i 2017 pokazuje, że Unia Europejska wyraźnie skurczyła terytorium Polski mierzone czasem przejazdu pociągów pasażerskich.
Czas jazdy krótszy nawet o połowę
Największe miasta zbliżyły się do Warszawy nawet o połowę wcześniejszego czasu przejazdu. W tabeli pokazaliśmy o ile minut krócej jeżdżą obecnie najszybsze pociągi na wybranych trasach z Warszawy. Na trasie do Łodzi, Opola czy Wrocławia czas przejazdu jest krótszy nawet o 50%.
Wyjątki
Dla porządku umieściliśmy na obrazku Poznań, gdzie czas przejazdu nieznacznie wydłużył się, ponieważ trwa modernizacja dotychczas najkrótszej trasy pomiędzy Warszawą a tym miastem. Nie umieściliśmy natomiast Lublina, gdzie także trwa remont, ale wydłużył on czas przejazdu znacznie bardziej. Tam jeszcze większe postępy w kurczeniu Polski będą widoczne za kilka lat.
Osobny rozdział to usprawnienie przejazdów lokalnych czy skrócenie podróży drogowych po Polsce, których na razie nie analizowaliśmy.
Może więc w Nowym Roku na ferie koleją?
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności