- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Studencki bolid "Silesian Greenpower" wystartuje na torze Silverstone (9969)
2011-04-30Drukuj
Bolid "Silesian Greenpower" skonstruowany przez studentów Politechniki Śląskiej 1 maja wystartuje w zawodach "The Greenpower Corporate Challenge". Wyścig odbędzie się na brytyjskim torze Silverstone, znanym z zawodów Formuły 1.
"Bardzo chcielibyśmy stanąć na podium. Jest ono całkowicie realne, ale z drugiej strony mamy m.in. Bentley'a, Jaguara i kilka innych firm, które z motoryzacją mają o wiele więcej wspólnego niż politechnika" – powiedział PAP koordynator projektu dr Jacek Smołka.
Elektryczny bolid w wyścigu uczestniczył już w 2010 roku. Uplasował się wówczas na 6. miejscu na 34 bolidy zgłoszone do rywalizacji, co okazało się najlepszym wynikiem wśród debiutantów. Śląscy studenci pokonali takie zespoły jak: Cambridge University, Jaguar Land Rover czy Bentley – poinformował Marcin Włodarczyk z Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej.
Po zeszłorocznym sukcesie opiekunowie wraz z grupą nowych studentów postanowili kontynuować projekt "Silesian Greenpower" w kolejnej edycji.
"Tegoroczny pojazd został wzbogacony o ulepszone rozwiązania techniczne oraz bardziej aerodynamiczny kształt" – wyjaśnia Włodarczyk. "Jest świetnie zrównoważony, ma nisko osadzony środek ciężkości i jest bardzo stabilny. Wszystkie zakręty można brać na maksymalnej prędkości, co udawało się nam już na torze w Poznaniu – na którym testowano bolid – a on jest bardziej kręty niż w Silverstone" – dodaje dr Smołka.
W tym roku pojazd zyskał również kamerę, dzięki której przebieg zawodów będzie można śledzić na żywo za pośrednictwem strony internetowej projektu: www.sg.polsl.pl. Podobnie jak poprzednio ekipę stanowią studenci trzech wydziałów: Automatyki, Elektroniki i Informatyki; Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz Mechanicznego-Technologicznego.
Wyścig, choć odbędzie się na tym samym torze, co zawody Formuły 1, przebiega nieco inaczej. Studenci podczas czterogodzinnego wyścigu muszą wykonać jak najwięcej okrążeń toru, mając do dyspozycji ograniczone źródło zasilania. Każda z drużyn używa silnika elektrycznego oraz akumulatorów samochodowych tego samego typu.
Za swój bolid polscy studenci otrzymali już "The Best Engineered Car" – prestiżową nagrodę przyznawaną przez Institution of Mechanical Engeeners – organizację inżynierów mechaników w Wielkiej Brytanii. Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za zaprojektowanie i przygotowanie bolidu przyznał zespołowi "Silesian Greenpower" nagrodę z okazji Dnia Ziemi.
Tegoroczny wyścig rozpocznie się 1 maja o godz. 13.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
naukawpolsce.pap.pl
Elektryczny bolid w wyścigu uczestniczył już w 2010 roku. Uplasował się wówczas na 6. miejscu na 34 bolidy zgłoszone do rywalizacji, co okazało się najlepszym wynikiem wśród debiutantów. Śląscy studenci pokonali takie zespoły jak: Cambridge University, Jaguar Land Rover czy Bentley – poinformował Marcin Włodarczyk z Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej.
Po zeszłorocznym sukcesie opiekunowie wraz z grupą nowych studentów postanowili kontynuować projekt "Silesian Greenpower" w kolejnej edycji.
"Tegoroczny pojazd został wzbogacony o ulepszone rozwiązania techniczne oraz bardziej aerodynamiczny kształt" – wyjaśnia Włodarczyk. "Jest świetnie zrównoważony, ma nisko osadzony środek ciężkości i jest bardzo stabilny. Wszystkie zakręty można brać na maksymalnej prędkości, co udawało się nam już na torze w Poznaniu – na którym testowano bolid – a on jest bardziej kręty niż w Silverstone" – dodaje dr Smołka.
W tym roku pojazd zyskał również kamerę, dzięki której przebieg zawodów będzie można śledzić na żywo za pośrednictwem strony internetowej projektu: www.sg.polsl.pl. Podobnie jak poprzednio ekipę stanowią studenci trzech wydziałów: Automatyki, Elektroniki i Informatyki; Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz Mechanicznego-Technologicznego.
Wyścig, choć odbędzie się na tym samym torze, co zawody Formuły 1, przebiega nieco inaczej. Studenci podczas czterogodzinnego wyścigu muszą wykonać jak najwięcej okrążeń toru, mając do dyspozycji ograniczone źródło zasilania. Każda z drużyn używa silnika elektrycznego oraz akumulatorów samochodowych tego samego typu.
Za swój bolid polscy studenci otrzymali już "The Best Engineered Car" – prestiżową nagrodę przyznawaną przez Institution of Mechanical Engeeners – organizację inżynierów mechaników w Wielkiej Brytanii. Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za zaprojektowanie i przygotowanie bolidu przyznał zespołowi "Silesian Greenpower" nagrodę z okazji Dnia Ziemi.
Tegoroczny wyścig rozpocznie się 1 maja o godz. 13.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności