- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
KE ogłosiła cele redukcji gazów cieplarnianych (19640)
2016-07-21Drukuj
Przedstawiona propozycja Komisji Europejskiej jest daleko niewystarczająca, aby wypełnić postanowienia porozumienia paryskiego i zahamować wzrost średniej temperatury globalnej znacznie poniżej 2 stopni Celsjusza.
W środę, 20 lipca br. Komisja Europejska przedstawiła propozycję celów redukcji emisji gazów cieplarnianych dla poszczególnych krajów członkowskich w sektorach nieobjętych systemem EU ETS. Komunikat dotyczy podziału zobowiązań, wynikających z przyjętej polityki klimatycznej UE 2030, zakładającej, że w latach 2021-2030 Unia Europejska ograniczy emisje o 30% względem 2005 roku w sektorach non-ETS.
Przedstawiona propozycja Komisji Europejskiej jest daleko niewystarczająca, aby wypełnić postanowienia porozumienia paryskiego i zahamować wzrost średniej temperatury globalnej znacznie poniżej 2 stopni Celsjusza. Sektory nieobjęte systemem EU ETS, czyli transport, budownictwo, rolnictwo i gospodarka odpadami, odpowiadają za aż 60% emisji GHG w Unii Europejskiej. Realizacja przyjętego w ramach polityki klimatycznej 2030 celu redukcji 30% emisji w sektorach non-ETS pozwoli ograniczyć wzrost temperatury globalnej do 2-2,4 stopnia Celsjusza, co jest znacznie powyżej poziomu ustalonego w grudniu podczas szczytu klimatycznego w Paryżu (COP21).
– Komisja Europejska w swoim komunikacie podkreśla konieczność szybkiej transformacji i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną oraz przypomina o roli EU jako lidera w walce ze zmianami klimatu. Jednocześnie ciągle nie zauważa, że unijny cel redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 ustalony w październiku 2014 roku jest stanowczo za niski, by wypełnić zobowiązania wynikające z porozumienia paryskiego. Oczywiście dobrze, że KE zaproponowała zróżnicowany, ale prawnie obowiązujący państwa członkowskie poziom redukcji gazów cieplarnianych w sektorach non-ETS. Trudno jednak nie zauważyć, że projekt zawiera pewne negatywne i potencjalnie niebezpieczne zapisy. Ponadto Komisja nie wykorzystała okazji, aby zaproponować regularny przegląd postawionych celów i wprowadzić mechanizm, który sprawiałby, że możliwe do realizacji wyższe cele redukcji gazów stawałyby się automatycznie prawnie obowiązujące. – podkreśla Krzysztof Jędrzejewski, rzecznik polityczny Koalicji Klimatycznej.
Propozycja podziału zobowiązań przedstawiona przez Komisję Europejską zakłada, że kraje wysokorozwinięte mają dokonać znacznie większej redukcji gazów cieplarnianych niż państwa o niższym PKB. Najwyższe cele posiadają Luksemburg i Szwecja (o 40%), Finlandia i Dania (39%) oraz Niemcy (38%). Wśród krajów o najniższych zobowiązaniach znajduje się między innymi Polska (7%), pomimo że jej możliwości redukcji emisji w sektorach non-ETS są znacznie większe. Niższy cel posiadają jedynie trzy inne kraje: Łotwa (6%), Rumunia (2%) i Bułgaria (0%).
Źródło: Koalicja Klimatyczna
Podobne artykuły
- Czy Polska może wycofać się z systemu EU ETS?
W ostatnich miesiącach w debacie politycznej regularnie pojawia się postulat tzw. "wyjścia z ETS-u". ClientEarth zbadało, czy Polska mogłaby podjąć taką decyzję.
Więcej
- Efekt domina: porozumienie paryskie a reforma ETS
Ekspertki PISM analizują możliwe skutki reformy Europejskiego Systemu Handlu Emisjami.
Więcej
- Wpływy z aukcji ETS jako źródło finansowania niskoemisyjnej modernizacji w Polsce
Wpływy z EU ETS w zależności od cen uprawnień mogą sięgnąć w latach 2020 – 2030 nawet 100 mld zł i z założenia powinny prowadzić do obniżania kosztów systemu energetycznego, a więc poprawy efektywności, elastyczności i innowacyjności – mówi Maciej Bukowski, prezes WiseEuropa.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności