- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Firmy motoryzacyjne stawiają na ekologię (9966)
2011-05-05Drukuj
W ostatnich latach niemal każda firma motoryzacyjna wprowadziła gamę pojazdów spalinowych, które charakteryzują się mniejszym zużyciem paliwa i niższą emisją dwutlenku węgla. Producenci mają bardzo wiele pomysłów na bardziej ekologiczne samochody, a każdy z nich stara się określić takie wersje zgrabną i dźwięczną nazwą.
Poprawianie ekologiczności samochodów jest czynione przez producentów na wielu polach. Niekiedy efekty osiąga się prostymi zabiegami, jednak większość z nich wymaga kosztownych prac i lat badań (jednostki turbodoładowane, systemy hybrydowe, napędy elektryczne etc.).
Prostym zabiegiem jest zastosowanie opon o niższych oporach toczenia, a więc wyższym profilu. Niekiedy firmy idą w kierunku stosowania olejów i smarów o niższej lepkości, jak Fiat i Ford. Standardowym trickiem jest poprawa aerodynamiki pojazdów w wersji eco, głównie poprzez obniżenie zawieszenia. Normą jest obniżanie masy samochodów poprzez np. zastosowanie lżejszych siedzeń, ale i ograniczenie wyposażenia. Niekiedy przyjmuje to kuriozalne formy. W imię ekologii producenci potrafią wyjąć standardowe koło zapasowe i włożyć, znacznie lżejszy przecież, zestaw naprawczy. Korzyści może przynieść upowszechnienie stosowanie diod LED w oświetleniu oraz elektrycznych układów kierowniczych. Te ostatnie używają energię tylko w momencie skrętu, a klasyczne układy hydrauliczne cały czas. Znaczny wpływ na oszczędniejszą jazdę ma wydłużenie przełożeń skrzyni biegów.
Dużo kosztowniejszą drogą jest powszechne obecnie poprawianie efektywności jednostek napędowych. Jest to czynione poprzez wprowadzanie mniejszych silników, w których instalowane są systemy doładowania i np. systemy zmiennych faz rozrządu. Dziś, w celu obniżenia spalania i emisji CO2 powszechnie zaczyna się stosować również systemy start-stop i układy odzyskiwania energii podczas hamowania.
Większość wymienionych rozwiązań w autach bardziej „eko” spotykanych jest razem, bo dopiero w zestawie przynoszą one realne oszczędności paliwa i mniejszą emisję CO2. Producenci słusznie rachują, że na ekologicznych autach można również zarobić i za rozwiązania, które za kilka lat będą czymś oczywistym i standardowym, obecnie każą sobie dodatkowo płacić. Poza tym firmy motoryzacyjne, o czym dziś nie wspominają, będą po kilku latach eksploatacji zbierać profity z droższej obsługi ekologicznych aut.
Prostym zabiegiem jest zastosowanie opon o niższych oporach toczenia, a więc wyższym profilu. Niekiedy firmy idą w kierunku stosowania olejów i smarów o niższej lepkości, jak Fiat i Ford. Standardowym trickiem jest poprawa aerodynamiki pojazdów w wersji eco, głównie poprzez obniżenie zawieszenia. Normą jest obniżanie masy samochodów poprzez np. zastosowanie lżejszych siedzeń, ale i ograniczenie wyposażenia. Niekiedy przyjmuje to kuriozalne formy. W imię ekologii producenci potrafią wyjąć standardowe koło zapasowe i włożyć, znacznie lżejszy przecież, zestaw naprawczy. Korzyści może przynieść upowszechnienie stosowanie diod LED w oświetleniu oraz elektrycznych układów kierowniczych. Te ostatnie używają energię tylko w momencie skrętu, a klasyczne układy hydrauliczne cały czas. Znaczny wpływ na oszczędniejszą jazdę ma wydłużenie przełożeń skrzyni biegów.
Dużo kosztowniejszą drogą jest powszechne obecnie poprawianie efektywności jednostek napędowych. Jest to czynione poprzez wprowadzanie mniejszych silników, w których instalowane są systemy doładowania i np. systemy zmiennych faz rozrządu. Dziś, w celu obniżenia spalania i emisji CO2 powszechnie zaczyna się stosować również systemy start-stop i układy odzyskiwania energii podczas hamowania.
Większość wymienionych rozwiązań w autach bardziej „eko” spotykanych jest razem, bo dopiero w zestawie przynoszą one realne oszczędności paliwa i mniejszą emisję CO2. Producenci słusznie rachują, że na ekologicznych autach można również zarobić i za rozwiązania, które za kilka lat będą czymś oczywistym i standardowym, obecnie każą sobie dodatkowo płacić. Poza tym firmy motoryzacyjne, o czym dziś nie wspominają, będą po kilku latach eksploatacji zbierać profity z droższej obsługi ekologicznych aut.
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności