- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Brytyjczycy wkrótce pojadą prawdziwym pociągiem słonecznym (19990)
Dominika Adamska, Teraz Środowisko2017-01-16
Drukuj
W Wielkiej Brytanii rusza pierwszy na świecie projekt dotyczący wykorzystania energii słonecznej do zasilania kolejowych linii trakcyjnych. Może on zmienić nie tylko przemysł kolejowy, ale także sposób patrzenia na odnawialne źródła energii.
Imperial London College wraz w partnerami ogłosił, że 1 lutego 2017 roku rusza projekt związany z badaniem możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii do zasilania kolejowej sieci trakcyjnej (ang. Renewable Traction Power project).
Projekt jest realizowany przez kilka współpracujących ze sobą instytucji (10:10, Turbo Power Systems, Community Energy South i Energy Futures Lab at Imperial College London) i finansowany przez program Innovate UK‘s Energy Game Changers. Miejscem wdrażania projektu jest Wielka Brytania, która obecnie inwestuje ogromne sumy w elektryfikację swojej sieci kolejowej, a także przewiduje znaczące zdekarbonizowanie podróży kolejowych do 2050 roku.
Wdrażanie systemu
Docelowo projekt zakłada umieszczanie bocznych paneli słonecznych przy torach i doprowadzanie energii bezpośrednio do pociągów. Takie rozwiązanie pozwoliłoby obejść istniejącą sieć energetyczną i co więcej zapewniać energię w momencie największego zapotrzebowania. W pierwszej kolejności w projekcie zostaną sprawdzone linie kolejowe, które są zasilane przez linię energetyczną biegnącą blisko gruntu, ponieważ w tym przypadku wprowadzenie zasilania słonecznego jest najprostsze. Tego typu linie kolejowe stanowią około 30 proc. wszystkich linii kolejowych w Wielkiej Brytanii.
Dodatkowe korzyści
Profesor Tim Green z Imperial College London podkreśla, że wiele linii kolejowych biegnie przez obszary ze wspaniałym potencjałem dla energii słonecznej, ale jest ona tam wykorzystywana sporadycznie. Dlatego też oprócz bezpośrednich efektów projekt mógłby także przyczynić się do szeroko rozumianego rozwoju i wdrażania odnawialnych źródeł energii w codziennym funkcjonowaniu społeczeństwa.
Przeciwności do pokonania
Oczywiście, twórcy projektu muszą zmierzyć się z przeciwnościami i przeszkodami. Leo Murray z fundacji 10:10 przyznaje, że jedną z irytujących przeszkód jest niepełna kompatybilność szczytu możliwości zasilania energią słoneczną ze szczytem w ruchu kolejowym, a przede wszystkim niemożność zmiany któregokolwiek z tych dwóch aspektów. Jednak dodaje on też, że jest to prawdziwa okazja do wypróbowania innowacyjnego myślenia. Aczkolwiek wartym uwagi jest fakt, że projekt sam w sobie można z powodzeniem uznać za innowacyjny i pionierski, ponieważ tego typu rozwiązania nie były jeszcze wypróbowywane w żadnym państwie. Ponadto, wśród największych trudności, z którymi będą musieli zmierzyć się wykonawcy projektu, jest zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności dostarczanej energii.
Wyniki projektu i ocena jego wykonalności na większą skalę zostaną opublikowane pod koniec 2017 roku.
Źródło: www.teraz-srodowisko.pl
Podobne artykuły
- Eliminacja węgla w Wielkiej Brytanii przyniesie korzyści dla zdrowia, środowiska i klimatu
Zanieczyszczenie powietrza powodowane przez elektrownie węglowe, sprzyja rozwojowi takich chorób jak udar mózgu, choroba niedokrwienna serca czy rak płuc, i przekłada się na wydatki rzędu 3,1 miliarda funtów, które co roku ponosi brytyjski budżet.
Więcej
- Wielka Brytania zamknie wszystkie elektrownie węglowe
Londyn potwierdził, że zamknie wszystkie działające w Wielkiej Brytanii elektrownie na węgiel.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności