- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Biodiesel bardziej szkodliwy dla środowiska niż ropa naftowa (13925)
2012-02-09Drukuj
Emisja gazów cieplarnianych z biopaliw, takich jak olej palmowy, sojowy i rzepakowy są wyższe niż w przypadku paliw kopalnych, jeśli doliczy się skutki pośredniej zmiany sposobu użytkowania gruntów (Indirect Land Use Change, ILUC), wynika z danych Unii Europejskiej, do których dotarł portal EurActiv.com.
Według danych, które powinny zostać opublikowane wiosną wraz z długo oczekiwanymi wnioskami legislacyjnymi w sprawie biopaliw, wartości emisji dotyczące biopaliw odpowiadają emisjom pochodzącym z wykorzystania kanadyjskich piasków roponośnych, znanych również jako piaski bitumiczne.
Rzecznik Komisji Europejskiej powiedział, że nie może komentować ujawnionych dokumentów, które nie zostały jeszcze oficjalnie opublikowane. Ale przedstawiciele przemysłu i organizacji obywatelskich określają te dane jako wiarygodne i zgodne z wynikami innych badań. Jeden z komentatorów stwierdził, że jeśli badania te zostaną opublikowane, zabrzmią niczym dzwon pogrzebowy dla przemysłu biopaliw płynnych.
"Myślę, że nauka udowodniła jednoznacznie, że ze względu na związek z wylesianiem miejsc takich jak Azja Południowo-Wschodnia, masowe wykorzystanie biodiesla ma znaczący wpływ na klimat", powiedział w rozmowie z EurActiv Robbie Blake, rzecznik organizacji Friends of the Earth
Pośrednie zmiany w użytkowaniu gruntów
Pośrednia zmiana użytkowania gruntów następuje wówczas, gdy likwidowane są lasy i tereny podmokłe jako rekompensaty za ziemie pod uprawę roślin energetycznych w innych rejonach. Jeden z najnowszych raportów przewiduje, że – o ile nie zostanie powstrzymany wzrost produkcji oleju palmowego - do końca dekady z powodu ILUC zostaną zniszczone wszystkie bagienno-torfowe lasy tropikalne w Malezji, co będzie miało niepokojące konsekwencje dla wielkości emisji gazów cieplarnianych.
Aby ocenić wpływ paliw na klimat, Bruksela zaproponowała określenie współczynnika na podstawie obliczeń ich pełnego cyklu emisji, i stąd debata nad czynnikami ILUC i biopaliwami.
W ostatnim przeglądzie dyrektywy w sprawie jakości paliwa UE proponuje domyślną wartość 107g ekwiwalentu CO2 na megadżul paliwa (CO2/mj) dla ropy z piasków roponośnych, w porównaniu do 87,5g CO2/mj dla ropy naftowej. Współczynniki te umożliwiają porównanie szkodliwości produkcji tych paliw dla środowiska.
Dla biopaliw współczynniki te wyglądają następująco:
- olej palmowy – 105 g
- sojowy – 103 g
- rzepakowy – 95 g
- słonecznikowy – 86 g
- olej palmowy z wychwytem metanu – 83 g
- pszenica (technologia nieokreślona) – 64 g
- pszenica (jako paliwo wykorzystywane w elektrociepłowniach) – 47 g
- kukurydza – 43 g
- cukier trzcinowy – 36 g
- burak cukrowy – 34 g
- pszenica (słoma wykorzystywana jako paliwo technologiczne w elektrociepłowni) – 35 g
- etanol drugiej generacji (wytwarzany z wykorzystaniem ziemi) – 32 g
- biodiesel drugiej generacji (wytwarzany z wykorzystaniem ziemi) – 21 g
- etanol drugiej generacji (wytwarzany z bez wykorzystania ziemi) – 9 g
- biodiesel drugiej generacji (wytwarzany z bez wykorzystania ziemi) – 9 g
Isabelle Maurizi, rzeczniczka European Biodiesel Board powiedziała w rozmowie z EurActiv, że dane dotyczące wartości emisji z biopaliw, jakie wyciekły, oraz najnowsze raporty unijnego Wspólnego Centrum Badawczego, Europejskiej Agencji Środowiska i International Food Policy Research Institute, nie pokrywają się z wynikami badań w USA.
Nusa Urbancic z grupy nacisku Transport & Environment wezwała Unię Europejską, by ta wysłała wyraźny sygnał do rynków, jakie biopaliwa będą w przyszłości pożądane. Dysponując wiedzą naukową na temat klimatycznych zalet biopaliw drugiej generacji "nie ma żadnego usprawiedliwienia, by teraz nie działać w celu rozwiązania tego [problemu]", dodała Urbancic.
Raport opublikowany 24 stycznia przez francuskiego audytora stwierdził, że chociaż rolnicy zyskują na bieżącej polityce UE dotyczącej biopaliwa, wynikające z niej korzyści dla środowiska są "wątpliwe", a dla kierowców oznacza ona wyższe zużycie paliwa i wysokie ceny na stacjach.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności