- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Łódź solarna z Gdańska najlepsza na świecie (10063)
2010-07-17Drukuj
Drużyna z Politechniki Gdańskiej zajęła pierwsze miejsce podczas międzynarodowych zawodów łodzi napędzanych energią słoneczną Frisian Solar Challenge w Holandii. Dwuosobowa łódź przepłynęła 220 km w czasie 19 godz. 25 minut 8 sekund
Sternikiem łodzi był Wojciech Leśniewski, asystent na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa. Powiedział w poniedziałek PAP, że druga w kolejności łódź potrzebowała o ponad godzinę więcej czasu na przepłyniecie dystansu. "Wygraliśmy cztery etapy, w piątym - najkrótszym - zajęliśmy trzecie miejsce" - dodał.
Zawodnicy z Politechniki Gdańskiej popłynęli w dwóch kategoriach - klasie A - łodzi jednoosobowych oraz klasie B - łodzi dwuosobowych.
Zwycięska, dwuosobowa łódź jest wyposażona w unikalny układ pomiarowy, który rejestruje na komputerze 12 różnych parametrów, m.in. nasłonecznienie, prędkość, opory wody i powietrza, falowanie. "System pomoże zaplanować racjonalne wydatkowanie energii, bo trzeba wiedzieć, że regaty łodzi solarnych to zabawa dla wyśmienitych inżynierów. Tu liczy się wiedza, strategia i niezawodna konstrukcja" - opowiadali zawodnicy przed zawodami.
O zwycięstwie decydowała suma czasów ze wszystkich etapów. Doładowywanie akumulatorów było zabronione. "Jeśli więc któraś z drużyn postawi na prędkość i akumulator zostanie rozładowany, a następnego dnia będzie padać, solar nie przepłynie kolejnych 40 kilometrów bez słońca" - mówili.
Leśniewski powiedział, że w tym roku najbardziej przeszkadzały wysokie temperatury (ok. 35 st. C). "Energii mieliśmy w tym roku za dużo i teoretycznie mogliśmy płynąć jeszcze szybciej, ale obawialiśmy się, że układ napędowy może odmówić posłuszeństwa" - zaznaczył. Podkreślił, że na przyszłość łódka zostanie unowocześniona tak, aby można było wykorzystać cały dostępny potencjał energetyczny.
Na zawody do Holandii pojechało 14 osób, siedmiu studentów i siedmiu pracowników naukowych.
Drużyna z Gdańska uczestniczyła już po raz trzeci w zawodach. W ubiegłym roku dwie łodzie z Politechniki Gdańskiej przez długi czas zawodów były najlepsze, ale z powodu awarii nie dopłynęły do mety. "W tym roku nie mieliśmy żadnej awarii" - powiedział sternik.
W przyszłym roku podobne regaty "Hanseatic Solar Boats Race 2011" mają się odbyć na trasie Elbląg - Malbork i Elbląg - Gdańsk.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
W zawodach wzięli udział studenci i pracownicy naukowi Koła Naukowego Techniki Okrętowej Korab Politechniki Gdańskiej. Uczestniczyło w nich 50 zespołów z całego świata.
Sternikiem łodzi był Wojciech Leśniewski, asystent na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa. Powiedział w poniedziałek PAP, że druga w kolejności łódź potrzebowała o ponad godzinę więcej czasu na przepłyniecie dystansu. "Wygraliśmy cztery etapy, w piątym - najkrótszym - zajęliśmy trzecie miejsce" - dodał.
Zawodnicy z Politechniki Gdańskiej popłynęli w dwóch kategoriach - klasie A - łodzi jednoosobowych oraz klasie B - łodzi dwuosobowych.
Zwycięska, dwuosobowa łódź jest wyposażona w unikalny układ pomiarowy, który rejestruje na komputerze 12 różnych parametrów, m.in. nasłonecznienie, prędkość, opory wody i powietrza, falowanie. "System pomoże zaplanować racjonalne wydatkowanie energii, bo trzeba wiedzieć, że regaty łodzi solarnych to zabawa dla wyśmienitych inżynierów. Tu liczy się wiedza, strategia i niezawodna konstrukcja" - opowiadali zawodnicy przed zawodami.
O zwycięstwie decydowała suma czasów ze wszystkich etapów. Doładowywanie akumulatorów było zabronione. "Jeśli więc któraś z drużyn postawi na prędkość i akumulator zostanie rozładowany, a następnego dnia będzie padać, solar nie przepłynie kolejnych 40 kilometrów bez słońca" - mówili.
Leśniewski powiedział, że w tym roku najbardziej przeszkadzały wysokie temperatury (ok. 35 st. C). "Energii mieliśmy w tym roku za dużo i teoretycznie mogliśmy płynąć jeszcze szybciej, ale obawialiśmy się, że układ napędowy może odmówić posłuszeństwa" - zaznaczył. Podkreślił, że na przyszłość łódka zostanie unowocześniona tak, aby można było wykorzystać cały dostępny potencjał energetyczny.
Na zawody do Holandii pojechało 14 osób, siedmiu studentów i siedmiu pracowników naukowych.
Drużyna z Gdańska uczestniczyła już po raz trzeci w zawodach. W ubiegłym roku dwie łodzie z Politechniki Gdańskiej przez długi czas zawodów były najlepsze, ale z powodu awarii nie dopłynęły do mety. "W tym roku nie mieliśmy żadnej awarii" - powiedział sternik.
W przyszłym roku podobne regaty "Hanseatic Solar Boats Race 2011" mają się odbyć na trasie Elbląg - Malbork i Elbląg - Gdańsk.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności