- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Udane lądowanie samolotu zasilanego energią słoneczną (12634)
2011-05-22Drukuj
Sukcesem zakończył się w piątek wieczorem na lotnisku w Brukseli lot samolotu Solar Impulse – pierwszej latającej maszyny zasilanej wyłącznie energią słoneczną. Pomysłodawcy projektu chcą w ten sposób pokazać potencjał energii odnawialnej.
Samolot wystartował w piątek o godz. 8.40 z miejscowości Payerne na zachodzie Szwajcarii. Podróż do Brukseli – rozpoczęta z 3-godzinnym opóźnieniem ze względu na silny wiatr – zajęła mu ok. 12 godzin. Piątkowy lot to zarazem pierwsza międzynarodowa podróż samolotu, który na ok. 600-kilometrowym odcinku między Szwajcarią a stolicą Belgii przeleciał nad Francją i Luksemburgiem.
Jednostka ma niezwykłą konstrukcję – jest wielkości dużego pasażerskiego samolotu, jej skrzydła mają aż 63 metry, a waży tylko 1600 kg, czyli tyle, co samochód osobowy. Tak niską masę uzyskano stosując najnowsze, lekkie kompozyty. Samolot napędzają cztery nieduże silniki elektryczne, które czerpią energię z umieszczonych na skrzydłach baterii słonecznych. Nocą prąd pobierany jest z akumulatorów ładowanych za dnia. Cała konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem oszczędności energii.
Według pomysłodawców projektu, największym wyzwaniem podczas lotu okazała się nawigacja samolotu w międzynarodowym ruchu lotniczym.
Lot "słonecznej maszyny" był filmowany na żywo przez ekipę z towarzyszącego jej helikoptera. Nagranie zamieszczono na stronie www.solarimpulse.com.
W czerwcu samolot poleci do Francji, gdzie zostanie pokazany na paryskim pokazie lotniczym. Na rok 2013 zaplanowano lot dokoła świata większego prototypu zasilanego energią słoneczną.
Samolot zasilany wyłącznie energią słoneczną to projekt firmy Solar Impulse, stworzonej przez szwajcarskiego psychiatrę i podróżnika Bertranda Piccarda oraz pilota maszyny, Andre Borschberga.
"Zawsze chcieliśmy, by (ten samolot) stał się ambasadorem energii odnawialnej" – wyjaśnił Piccard. "Solar Impulse właśnie tworzy historię" – dodał. Borschberg przekonuje, że w podobny sposób energię słoneczną można wykorzystać do zaopatrywania w elektryczność samochodów i domów.
Piccard ma już na swoim koncie lot balonem dookoła świata. Szwajcarski psychiatra jest synem Jacquesa Piccarda, który jako pierwszy zszedł na dno Rowu Mariańskiego.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
naukawpolsce.pap.pl
Jednostka ma niezwykłą konstrukcję – jest wielkości dużego pasażerskiego samolotu, jej skrzydła mają aż 63 metry, a waży tylko 1600 kg, czyli tyle, co samochód osobowy. Tak niską masę uzyskano stosując najnowsze, lekkie kompozyty. Samolot napędzają cztery nieduże silniki elektryczne, które czerpią energię z umieszczonych na skrzydłach baterii słonecznych. Nocą prąd pobierany jest z akumulatorów ładowanych za dnia. Cała konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem oszczędności energii.
Według pomysłodawców projektu, największym wyzwaniem podczas lotu okazała się nawigacja samolotu w międzynarodowym ruchu lotniczym.
Lot "słonecznej maszyny" był filmowany na żywo przez ekipę z towarzyszącego jej helikoptera. Nagranie zamieszczono na stronie www.solarimpulse.com.
W czerwcu samolot poleci do Francji, gdzie zostanie pokazany na paryskim pokazie lotniczym. Na rok 2013 zaplanowano lot dokoła świata większego prototypu zasilanego energią słoneczną.
Samolot zasilany wyłącznie energią słoneczną to projekt firmy Solar Impulse, stworzonej przez szwajcarskiego psychiatrę i podróżnika Bertranda Piccarda oraz pilota maszyny, Andre Borschberga.
"Zawsze chcieliśmy, by (ten samolot) stał się ambasadorem energii odnawialnej" – wyjaśnił Piccard. "Solar Impulse właśnie tworzy historię" – dodał. Borschberg przekonuje, że w podobny sposób energię słoneczną można wykorzystać do zaopatrywania w elektryczność samochodów i domów.
Piccard ma już na swoim koncie lot balonem dookoła świata. Szwajcarski psychiatra jest synem Jacquesa Piccarda, który jako pierwszy zszedł na dno Rowu Mariańskiego.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności