- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Elektryczny bolid z Gliwic drugi na torze Silverstone (9967)
2011-05-07Drukuj
Skonstruowany przez studentów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach elektryczny bolid „Silesian Greenpower” zajął drugie miejsce w niedzielnym wyścigu „zielonych pojazdów” zorganizowanym na słynnym torze wyścigowym Silverstone w Wielkiej Brytanii.
Cykliczne wyścigi The Greenpower Corporate Challenge, w których rywalizują zbudowane z materiałów wtórnych i napędzane silnikiem elektrycznym bolidy, organizuje brytyjska organizacja Greenpower. Uczestnikami są głównie brytyjskie szkoły średnie, uniwersytety oraz firmy motoryzacyjne.
Inaczej niż w typowych wyścigach, w zmaganiach Greenpower o zwycięstwie decyduje pokonanie jak największego dystansu w ciągu czterech godzin. Ograniczeniem jest źródło zasilania – trzy podwójne zestawy akumulatorów samochodowych o pojemności 33 Ah. Aby zrównać szanse, każda drużyna korzysta z takich samych silników elektrycznych i akumulatorów.
W drugiej połowie wyścigu bolid z Gliwic prowadził, ostatecznie – na dwóch ostatnich okrążeniach – o włos uległ pojazdowi Simple Trug zespołu Electroad. Śląscy studenci przejechali ok. 193 km – tyle samo okrążeń (73), co zwycięzcy. Osiągnęli też w wyścigu najlepszy czas jednego okrążenia - 2 minuty i 58 sekund. Trzeci zespół był o pięć okrążeń gorszy.
W tym roku studenci z Gliwic uczestniczyli w wyścigu po raz drugi. W ub. roku ich bolid zajął szóste miejsce na 34 zgłoszone pojazdy (najlepszy w historii wynik debiutantów). Pokonał wówczas m.in. zespoły: Cambridge University, Jaguar Land Rover, Bentley czy Prodrive; został też wyróżniony za najlepszą konstrukcję.
Pomysł na udział śląskiej uczelni w organizowanej od 1999 r. ekologicznej rywalizacji Greenpower przywiózł z wymiany studenckiej jeden ze studentów Krzysztof Slósarczyk. Pracował tam w firmie motoryzacyjnej Jaguar Land Rover i uczestniczył w przygotowywaniu sygnowanego przez nią bolidu właśnie pod kątem tego wyścigu.
Slósarczyk w 2009 r. zajął się integracją gliwickiego projektu, do którego włączyło się jeszcze czterech studentów wydziałów inżynierii środowiska i energetyki, automatyki, elektroniki i informatyki oraz mechaniczno-technologicznego. Efektem ich pracy była m.in. nagroda "The Best Engineered Car" – przyznana przez brytyjską organizację inżynierów mechaników.
W tym roku nad konstrukcją bolidu pracowało już czternaścioro studentów, m.in. studentka Sara Machowska odpowiedzialna za fotel i osprzęt kierowcy. Jak informował przed tegorocznym startem Marcin Włodarczyk z Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej, w bolidzie ulepszono rozwiązania techniczne oraz aerodynamikę tak, aby wszystkie zakręty toru Silverstone mógł pokonywać przy maksymalnej prędkości.
Choć konstrukcyjna część projektu spoczęła w większości w rękach mężczyzn, przy wyborze czterech osób kierujących bolidem zachowano równowagę płci. Wobec kryterium jak największej odległości do pokonania przy ograniczonym źródle zasilania potrzebni są niewiele ważący i sprawni kierowcy; dlatego są nimi często właśnie kobiety.
Czterech członków ubiegłorocznego zespołu Silesian Greenpower zostało laureatami konkursu Fiata i Politechniki Śląskiej na najlepsze motoryzacyjne prace dyplomowe w 2010 r. Ich pojazd został też wyróżniony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, który przyznał zespołowi nagrodę Zielony Czek 2011.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
naukawpolsce.pap.pl
Inaczej niż w typowych wyścigach, w zmaganiach Greenpower o zwycięstwie decyduje pokonanie jak największego dystansu w ciągu czterech godzin. Ograniczeniem jest źródło zasilania – trzy podwójne zestawy akumulatorów samochodowych o pojemności 33 Ah. Aby zrównać szanse, każda drużyna korzysta z takich samych silników elektrycznych i akumulatorów.
W drugiej połowie wyścigu bolid z Gliwic prowadził, ostatecznie – na dwóch ostatnich okrążeniach – o włos uległ pojazdowi Simple Trug zespołu Electroad. Śląscy studenci przejechali ok. 193 km – tyle samo okrążeń (73), co zwycięzcy. Osiągnęli też w wyścigu najlepszy czas jednego okrążenia - 2 minuty i 58 sekund. Trzeci zespół był o pięć okrążeń gorszy.
W tym roku studenci z Gliwic uczestniczyli w wyścigu po raz drugi. W ub. roku ich bolid zajął szóste miejsce na 34 zgłoszone pojazdy (najlepszy w historii wynik debiutantów). Pokonał wówczas m.in. zespoły: Cambridge University, Jaguar Land Rover, Bentley czy Prodrive; został też wyróżniony za najlepszą konstrukcję.
Pomysł na udział śląskiej uczelni w organizowanej od 1999 r. ekologicznej rywalizacji Greenpower przywiózł z wymiany studenckiej jeden ze studentów Krzysztof Slósarczyk. Pracował tam w firmie motoryzacyjnej Jaguar Land Rover i uczestniczył w przygotowywaniu sygnowanego przez nią bolidu właśnie pod kątem tego wyścigu.
Slósarczyk w 2009 r. zajął się integracją gliwickiego projektu, do którego włączyło się jeszcze czterech studentów wydziałów inżynierii środowiska i energetyki, automatyki, elektroniki i informatyki oraz mechaniczno-technologicznego. Efektem ich pracy była m.in. nagroda "The Best Engineered Car" – przyznana przez brytyjską organizację inżynierów mechaników.
W tym roku nad konstrukcją bolidu pracowało już czternaścioro studentów, m.in. studentka Sara Machowska odpowiedzialna za fotel i osprzęt kierowcy. Jak informował przed tegorocznym startem Marcin Włodarczyk z Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej, w bolidzie ulepszono rozwiązania techniczne oraz aerodynamikę tak, aby wszystkie zakręty toru Silverstone mógł pokonywać przy maksymalnej prędkości.
Choć konstrukcyjna część projektu spoczęła w większości w rękach mężczyzn, przy wyborze czterech osób kierujących bolidem zachowano równowagę płci. Wobec kryterium jak największej odległości do pokonania przy ograniczonym źródle zasilania potrzebni są niewiele ważący i sprawni kierowcy; dlatego są nimi często właśnie kobiety.
Czterech członków ubiegłorocznego zespołu Silesian Greenpower zostało laureatami konkursu Fiata i Politechniki Śląskiej na najlepsze motoryzacyjne prace dyplomowe w 2010 r. Ich pojazd został też wyróżniony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, który przyznał zespołowi nagrodę Zielony Czek 2011.
źródło: PAP – Nauka w Polsce
naukawpolsce.pap.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności