- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Sposoby komunikacji z mieszkańcami na tematy związane z ochroną środowiska - cz. 2 artykułu (20677)
Katarzyna Wolańska2018-12-27
Drukuj
W drugiej części artykułu: o kampaniach związanych z instalacjami obiektów edukacyjnych i o partycypacji społecznej.
W tej części artykułu prezentujemy ciekawy przykład swego rodzaju instalacji o celach edukacyjnych na terenie miasta Siedlce i towarzyszącej jej kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych.
Zakład Utylizacji Odpadów w Siedlcach w ramach kampanii „Siedlce? Naturalnie!” przypomina o konieczności zgniatania odpadów i zmniejszaniu objętości naszych śmieci.
Ceny transportu surowców mają ogromny wpływ na: koszty recyklingu, czy odbioru odpadów z gospodarstw domowych.
Mniej kursów śmieciarki oznacza także czystsze powietrze czy w dalszej perspektywie lepszą jakość dróg. To także ogromna wygoda dla domowników: mniejsza objętość oznacza więcej miejsca w koszu, a co za tym idzie rzadsze wizyty w śmietniku.
Dlatego w Siedlcach powstały 2 instalacje: przy Parku Wodnym Siedlce oraz przy Placu Gen. Sikorskiego, które mają za zadanie edukować oraz przypominać o konieczności zgniatania odpadów.
Każda z gablot ma 2 komory: w jednej znajdują się butelki i puszki zgniecione, a w drugiej niezgniecione. Liczba opakowań w obydwu jest taka sama. Każdy mieszkaniec na własne oczy może zobaczyć, jak duża jest różnica w objętości.
Źródło: Zakład Utylizacji Odpadów w Siedlcach
Instalacji towarzyszy kampania w mediach społecznościowych opierająca się na hasłach:
Zgniecenie ma znaczenie! Pamiętajcie, by zawsze zgniatać odpady przed wyrzuceniem!
-nawet 80% więcej miejsca w koszu
-rzadziej wynosisz odpady
-niższe opłaty za wywóz
-czystsze powietrze
Organizator akcji podkreśla, że zgniecione śmieci zajmują mniej miejsca podczas transportu. W związku z tym potrzeba mniej kursów samochodów odbierających takie zgniecione odpady, dzięki czemu jest niższa emisja dwutlenku węgla i bardziej czyste powietrze.
Jak widzimy narzędzi do przekazywania informacji i edukowania jest wiele. Korzystając z nich należy zadbać o to, aby dostosowywać je do komunikatu jaki chcemy przekazać i grupy naszych odbiorców (w tym ich wieku).
Warto przy tym pamiętać, że podczas prowadzenia edukacji ekologicznej najważniejsza rzeczą jest działanie. Żeby nasza edukacja nie zatrzymała się na etapie zbierania i rozpowszechniania informacji.
Należy przedstawiać konkretne propozycje i plany działania. Wynikające z tych działań korzyści dla mieszkańców oraz budżety. Konsultować propozycje i angażować mieszkańców w procesy decyzyjne. Szukać i pozyskiwać lokalnych liderów, którzy mogą mieć wpływ na większą grupę osób i mogą nam pomóc we wdrażaniu nowych rozwiązań. Czyli dobrze byłoby wiedzieć jak organizować i przeprowadzać procesy partycypacji społecznej.
Partycypacja społeczna – na czym polega, metody i narzędzia
Procesy partycypacji społecznej powinny być przemyślane i przygotowane. Powinniśmy zagwarantować udział mieszkańców we wszystkich etapach podejmowania i realizacji decyzji. Konsultować z nimi kolejne kroki i pozwolić współdecydować.
Proces partycypacji społecznej można podzielić na kilka wyraźnych etapów: przekazywanie informacji grupie interesariuszy, poznanie ich opinii i potrzeb, prezentacja i wyjaśnianie projektu, dyskusja publiczna, negocjacje oraz uczestnictwo interesariuszy w procesie realizacji zamierzenia.[1]
Etap pierwszy to informowanie interesariuszy o zamiarze realizacji danego przedsięwzięcia. Na początku powinniśmy zdać sobie sprawę tego do jakich interesariuszy powinniśmy dotrzeć – możemy zrobić listę takich interesariuszy. Kolejny krok to wybranie metody przekazu informacji tak, aby dotarła do jak największej liczby osób i aby, oprócz zwykłego powiadomienia była także zachętą do uczestnictwa w poszczególnych etapach partycypacji. Możemy też zidentyfikować lokalnych liderów społecznych, którzy będą pomocni w angażowaniu i przekonaniu większej liczby osób.
W jaki sposób możemy docierać z informacjami? Możemy rozpowszechniać informacje wszędzie tam, gdzie interesariusze przebywają często i w dużej liczbie: np. na klatkach schodowych, w sklepie, na przystanku, na tablicy osiedlowej, w poczekalni przychodni lekarskiej, podczas atrakcyjnej imprezy, w lokalnej restauracji czy barze, w szkole, w pracy. Możemy też poprosić osobę, która jest uznawana za lokalny autorytet o pomoc w przekazaniu informacji. Z pewnością możemy też liczyć na to, że ludzie wzajemnie będą sobie przekazywać informacje (korzystamy wtedy z metody „poczty pantoflowej”). Pomocne będzie też wykorzystanie stron internetowych i portali społecznościowych.
Celem kolejnego etapu jest poznanie stosunku interesariuszy do przedsięwzięcia – ich opinii i potrzeb. W skali osiedla mieszkaniowego pomocne mogą być badania ankietowe lub rozmowy z radą mieszkańców i bezpośrednio z mieszkańcami.
Kolejny krok to przedstawienie i wyjaśnienie projektu. Powinniśmy zadbać nie tylko o to, żeby interesariusze mieli dostęp do informacji (czyli udostępnić informacje np. na stronie internetowej), ale przede wszystkim zatroszczyć się o to, aby informacja dotarła do adresatów i to w formie dla nich zrozumiałej (minimum działań to rozesłanie informacji do mieszkańców, ale najlepiej spotkać się z nimi i przedstawić nasze propozycje).
Możemy to osiągnąć prezentując na spotkaniu rysunki i argumenty zrozumiałe dla interesariuszy, wyjaśniając kilka razy najważniejsze cele i korzyści, aby uniknąć nieporozumień na kolejnych etapach. Jeśli jest to możliwe, to możemy przedstawić dwie lub więcej wersji projektu do konsultacji i wyboru.
Po przedstawieniu naszego projektu możemy przejść do dyskusji publicznej, czyli wymiany opinii. Taka wymiana powinna się odbywać przed podjęciem ostatecznych decyzji, i powinniśmy zakomunikować zobowiązanie do uwzględnienia wyników dyskusji w kolejnych etapach przedsięwzięcia. W najlepszym przypadku dyskusja taka może się kończyć pełną akceptacją naszych zamierzeń ze strony interesariuszy. Może się też skończyć wnioskami zmian w projekcie, dzięki którym będziemy mogli udoskonalić nasz projekt tak, aby mógł być ostatecznie zaakceptowany. Ale powinniśmy się także liczyć z tym, że efektem tego etapu będzie protokół rozbieżności i kwestii spornych, które winny być negocjowane na kolejnym etapie.
Kolejne etapy procesu partycypacji społecznej to negocjacje, które powinny doprowadzić do ustalenia ostatecznego kształtu projektu oraz uczestnictwo interesariuszy w procesie realizacji zamierzenia.
Konkretne przykłady wdrożeń proekologicznych rozwiązań we wspólnotach i spółdzielniach mieszkaniowych oraz przykłady komunikacji z mieszkańcami na tematy związane z ochroną środowiska mogą Państwo znaleźć w zakładce „Poradnik” na stronie internetowej projektu „Eko-lokator” oraz w przygotowanym dla uczestników szkoleń „Segregatorze”, który również będzie dostępny on-line.
Materiały te można wykorzystywać w rozmowach z mieszkańcami jako przykłady rozwiązań, które gdzie indziej już się sprawdziły - dobre i warte naśladowania praktyki.
Zachęcamy też do poszerzenia swojej wiedzy związanej z komunikacją poprzez lekturę podanej poniżej literatury.
Katarzyna Wolańska, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, ChronmyKlimat.pl, projekt „Eko-lokator”.
Przypisy:
1. Pawłowska K., Staniewska A., Konopacki J., 2012, Udział społeczeństwa W ochronie, zarządzaniu i planowaniu krajobrazu – podręcznik dobrych praktyk, Kraków, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Literatura:
ATMOTERM S.A, 2012, Edukacja ekologiczna dla poprawy jakości powietrza w Małopolsce. Materiał pomocniczy dla samorządów i szkół, Kraków, Departament Środowiska, Rolnictwa i Geodezji, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Byrka K., Wójcik A., 2016, Jak promować politykę prośrodowiskową i energetykę odnawialną w Polsce (Raport o docieraniu z przekazem do grupy docelowej Life_Wzrost_pl), Warszawa, Fundacja WWF Polska.
Gerwin M., 2018, Panele obywatelskie. Przewodnik po demokracji, która działa, Kraków, Fundacja Otwarty Plan.
Golec A., Stępniak A., Studzińska M., Urbaniak A., 2015, Włącz się w Kociewie, Narada Obywatelska krok po kroku, Warszawa, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Kassenberg A., Ostrowska M., 2013, Włącz się. Narada obywatelska w praktyce, Warszawa, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, Fundacja Pole Dialogu.
Pawłowska K., Staniewska A., Konopacki J., 2012, Udział społeczeństwa W ochronie, zarządzaniu i planowaniu krajobrazu – podręcznik dobrych praktyk, Kraków, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Podobne artykuły
- Wdrożenie programu pilotażowego selektywnej zbiórki odpadów BIO jako sposób na komunikację z mieszkańcami Poznania – wywiad z Michaliną Magdziarz Referentem ds. edukacji ekologicznej, koordynatorem programu
Zakład Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu sp. z o.o. w 2017r. przeprowadził pilotażowy program selektywnej zbiórki odpadów BIO. Celem programu było pozyskanie odpadów kuchennych w strumieniu odpadów biodegradowalnych i uruchomienie komór fermentacyjnych będącej wówczas w rozruchu instalacji do odzysku odpadów biodegradowalnych, czyli biokompostowni oraz zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców.
Więcej
- Kreatywne warsztaty jako sposób na komunikację na tematy związane ze zmianą klimatu – reportaż z Climathonu 2018 w Krakowie
Jesteśmy w Krakowie w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Trwa tutaj Climathon, 24-godzinny warsztat tzw. hackathon, w ramach którego powstają rozwiązania na rzecz ochrony klimatu. Wydarzenie ma wymiar globalny, odbywa równocześnie się w 113 miastach na całym świecie.
Więcej
- Sposoby komunikacji z mieszkańcami na tematy związane z ochroną środowiska - cz. 1 artykułu
Podczas szkoleń, warsztatów i na podstawie wypowiedzi uczestników debat on-line przeprowadzonych w ramach projektu „Eko-lokator – edukacja ekologiczna i współpraca grup zawodowych związanych z zarządzaniem budynkami” można się było przekonać, że świadomość ekologiczna w dużych miastach wzrasta.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności