- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Krajowy Plan Odbudowy - KPO czyli co? (21755)
Wojciech Szymalski2021-03-20
Drukuj
Od dwóch tygodni leży na stole krajowy plan odbudowy. To prawie połowa wszystkich środków z Unii Europejskiej, jakie dostaniemy w najbliższych 6 latach w formie pożyczek i dotacji. Teoretycznie wyłożony projekt mówi nam wszystko, ale w praktyce nie mówi nam jednak nic.
Reformy
Po pierwsze, krajowy plan odbudowy zawiera zapowiedź kilku dużych reform. Jest zapowiedź wprowadzenia nowych przepisów dotyczących zbiorowych producentów energii z odnawialnych źródeł, jest zapowiedź nowych rozwiązań w zakresie wodoru, reforma wsparcia dla bezrobotnych, systemu kształcenia medyków, planowania przestrzennego i inne drobniejsze zmiany. Problem polega jednak na tym, że właściwie poza tym co zostało napisane w projekcie Polskiej Strategii Wodorowej nic nie wiemy na temat tego jak te reformy będą wyglądały, jaki będą miały wpływ na środowisko, społeczeństwo, ekonomię? Nie wiemy także, jaka będzie relacja pomiędzy tym co zapisano na temat tych reform w KPO, a tym co faktycznie pojawi się na publicznej wokandzie w sejmie, senacie i u prezydenta. Istnieje dość duże ryzyko, że uchwalając teraz krajowy plan odbudowy z mglistymi zapowiedziami konkretnych reform zamkniemy sobie drogę do dyskusji o ich kształcie w momencie kiedy zostaną już szczegółowo opisane, albo drogę do sprawnego wdrożenia KPO, bo reforma nie przejdzie po myśli twórców KPO. Dość nerwowo reaguję na takie chwyty poniżej pasa, które mają za zadanie wytworzyć w późniejszym okresie przestrzeń do użycia metody faktów dokonanych.
Biznesy
Po drugie, bardzo kontrowersyjnym dla mnie faktem jest, że znaczna część wsparcia w planie odbudowy zostanie rozdysponowana pomiędzy duże prywatne lub państwowe spółki, które de facto podczas pandemii COVID-19 niewiele ucierpiały, a wręcz nawet uzyskały znaczną przestrzeń do osiągnięcia większych zysków. Takie wsparcie z krajowego planu odbudowy dostanie na pewno monopolista w zakresie handlu gazem ziemnym PGNiG – będzie to np. znaczna ilość nowych klientów pozyskanych w programie „Czyste powietrze”. Takie wsparcie dostaną prawdopodobnie duże spółki energetyczne PGE i Orlen, które mają mieć własny, pozakonkursowy projekt inwestycyjny w farmy wiatrowe na morzu, hojnie dofinansowany właśnie z KPO. Takie wsparcie dostaną także prawdopodobnie duże polskie spółki farmaceutyczne, które od dawna bardzo dobrze sobie radzą na rynku, zwłaszcza w Polsce, czego dowodem jest praktycznie każda przerwa na reklamę, w której jakieś 80% reklam dotyczy właśnie wyrobów farmaceutycznych. Do tego typu powiązań pomiędzy państwem a biznesem podchodzę zawsze z dużą ostrożnością.
Plany
Po trzecie, planowanie przestrzenne. Bardzo dobrze, że rząd nie odkłada pomysłu tej reformy na półkę i poszukuje możliwości jej wdrożenia. Mój problem polega jednak na tym, że proponowany projekt w KPO jest podwójnie szkodliwy. To co planuje się dofinansować, to co najmniej nowa dokumentacja planistyczna dla polskich gmin, pod nową nazwą i na nowych warunkach. Niestety jesteśmy już po dwóch tego typu ćwiczeniach z masowego wykonywania w całej Polsce dla każdej gminy dokumentów na tzw.: jedno kopyto i wiele z tego nie wynikło poza tym, że półki zapełniły się dokumentacją. Tylko teoretycznie możemy powiedzieć, że czegoś nas te dwa ćwiczenia nauczyły, bo jakość Miejskich Planów Adaptacji póki co można ocenić lepiej niż Planów Gospodarki Niskoemisyjnej. Jednak planowanie przestrzenne to coś więcej niż wykonywanie lepszych planów, na czym prawdopodobnie ma się zakończyć reforma. Planowanie to system finansowania wykonania zapisów tychże planów przez gminy, a takiego systemu w Polsce nie ma i nie widzę pomysłu. Co więcej, w obecnym otoczeniu jakakolwiek próba wykonania nowych ambitnych planów zagospodarowania przestrzennego może się skończyć lawiną pozwów od niezadowolonych z nowych ograniczeń mieszkańców – zresztą nawet i bez tych pozwów znaczna część zadłużenia polskich samorządów to właśnie skutek nie samych planów zagospodarowania, ale wadliwie funkcjonującego ich otoczenia prawnego. Dlatego szczególnie bałbym się, gdybym był samorządowcem, dopuszczenia do tego, aby rząd majstrował za unijne pieniądze na dokumentach planistycznych, których koszty wdrażania poniesie gmina.
COVID-y
Ale to o czy wspomniałem powyżej, to tylko opinia o niektórych rzeczach, które w KPO są. Tymczasem wielu rzeczy w KPO w ogóle nie ma, jak choćby słowa „rower” czy słowa „obostrzenia”. Tymczasem właśnie zamiast odbudowy ad marzec 2021 dostaliśmy nowy krajowy plan obostrzeń.
Podobne artykuły
- Seminarium internetowe: Jak ekologiczne są krajowe plany naprawy?
Kontrola krzyżowa 10 projektów KPRU i ich krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu Data: wtorek, 23 marca 2021 r. Godzina: 10:00 - 13:00 czasu środkowoeuropejskiego Lokalizacja: https://www.eventbrite.co.uk/e/how-green-are-the-national-recovery-plans-tickets-143685524271
Więcej
- Plany odbudowy pod lupą
Wupertal Institut oraz E3G przygotowały wspólnie Green Recovery Tracker . Narzędzie ocenia wkład krajowych planów odbudowy państw członkowskich Unii Europejskiej w zieloną transformację. Ocena opiera się na analizie ilościowej i jakościowej przeprowadzonej we współpracy z lokalnymi ekspertami. Do tej pory oceniono udział zielonych wydatków w planach odbudowy dziewięciu krajów.
Więcej
- Polski plan odbudowy pod lupą
Po wielu opóźnieniach i wezwaniach ze strony przedsiębiorstw i organizacji społeczeństwa obywatelskiego do zwiększenia przejrzystości procesu, polski rząd 26 lutego 2021 r. Przedstawił projekt swojego Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (RRP) na 23,9 mld euro w dotacjach. które otrzyma za pośrednictwem unijnego instrumentu odbudowy i odporności (RRF). Green Recovery Tracker pokazuje, że inwestycje przewidziane w planie mogą wnieść pozytywny wkład w zieloną transformację.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności