- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Raport Ecologic: Handel używanymi samochodami w Europie (21495)
Ecologic2020-09-29
Drukuj
Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. Choć w niektórych krajach jest coraz więcej starych samochodów to jednak w całej Europie emisje z samochodów osobowych są niższe, niż kiedyś, co pokazuje skuteczność poliki europejskiej wobec branży samochodowej. A Polska nie jest najgorsza.
Zasoby używanych pojazdów samochodowych w Europie
Od 2000 roku flota pojazdów we wszystkich krajach europejskich zwiększyła się zarówno pod względem wielkości, jak i ilości używanych aut, a handel pojazdami w Europie wzrósł pod względem liczby i wartości. W krajach z szybkim wzrostem gospodarczym, takich jak Polska, Czechy i Estonia, wzrost ten był szczególnie wyraźny. Chociaż średni wiek pojazdów wzrósł ogólnie, to ich negatywny wpływ na środowisko wyraźnie zmalał w stosunku do emisji zanieczyszczeń oraz CO2 z transportu lotniczego (rys.1).
Wynika to z narzuconych w UE przepisów oraz krajowych ram regulacyjnych sprzyjających pojazdom przyjaznym dla środowiska, a także z postępu technologicznego który ma pozytywny wpływ na zużycie energii oraz zanieczyszczenia powietrza i emisje CO2 z pojazdów. Ponadto niektóre kraje, takie jak Bośnia i Hercegowina, Finlandia, Węgry, Serbia i Turcja wprowadziły zakazy importu starych pojazdów lub pojazdów o silnikach szczególnie szkodliwych dla środowiska.
Podział krajów na grupy
Aby ułatwić śledzenie przepływów samochodów pomiędzy krajami analitycy podzielili Europę na kilka części, złożonych z kilku krajów. Grupa krajów północnych składa się z Danii, Finlandii, Norwegii, Szwecji i Islandii. Grupa krajów zachodnich składa się z Belgii, Francji, Irlandii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Grupa krajów centralnych składa się z Austrii, Niemiec, Liechtensteinu, Luksemburga, Słowenii i Szwajcarii. Grupa krajów środkowo-wschodnich obejmuje Czechy, Węgry, Polskę i Słowację, a także kraje bałtyckie Estonia, Łotwa i Litwa. Grupa krajów południowo-wschodniej składa się z Albanii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Cypru, Grecji, Czarnogóry, Macedonii Północnej, Rumunii, Serbii, Turcji i Kosowa, zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/99. Grupa krajów południowych składa się z Chorwacji, Włoch, Malty, Portugalii i Hiszpanii.
Różnice w wieku flot pojazdów
Widoczne są wyraźne różnice w ilości oraz handlu używanymi samochodami pomiędzy poszczególnymi krajami. W krajach o wysokim PKB dominują używane stosunkowo nowe pojazdy o niższych parametrach emisji zanieczyszczeń i CO2. Kraje biedniejsze mają samochody stare o wyższych parametrach zanieczyszczenia środowiska (rys.1). Znajduje to również odzwierciedlenie w przepływach handlowych z krajami o wysokim dochodzie, które eksportują więcej używanych pojazdów niż importują, a jednocześnie importują pojazdy przyjazne dla środowiska (rys. 2).
Przegląd grup krajów
Kraje północne, środkowe i zachodnie² dysponują najbardziej przyjaznymi dla środowiska flotami pojazdów, przy czym pojazdy te mają średnio najniższy wpływ na zanieczyszczenie powietrza i emisje CO2. Kraje te mają znacznie większy udział nowych pojazdów i stosunkowo młodszy park pojazdów w porównaniu ze średnią europejską. W tych krajach wpływ przepisów dotyczących nowych pojazdów ma znacznie silniejszy i bezpośredni wpływ na flotę pojazdów. Jedynym wyjątkiem jest Finlandia, ponieważ kraj ten posiada jedną z najstarszych flot pojazdów, która ma średnio 11,5 roku. Import używanych pojazdów odgrywa w tym kraju kluczową rolę, ponieważ kraj ten sprowadził największą liczbę używanych samochodów w porównaniu do stanu magazynowego.
Stosunkowo wysoki udział nowych pojazdów powoduje również, że kraje północne i środkowe eksportowały znacznie więcej pojazdów używanych niż importowały (rys 2). Nadwyżka handlowa była mniej wyraźna w grupie krajów zachodnich. Wszystkie trzy grupy krajów wyeksportowały pojazdy o niższej wartości sklasyfikowane jako charakteryzujące się niskimi parametrami środowiskowymi, podczas gdy importowały pojazdy o wyższej wartości i stosunkowo dobrych właściwościach środowiskowych. Pojazdy eksportowane przez grupę krajów północnych o szczególnie wysokiej emisji CO2 zostały sprzedane do grupy krajów środkowowschodnich (w tym Polski), natomiast pojazdy o szczególnie wysokich zanieczyszczeniach powietrza (tj. pojazdy z silnikiem diesla o bardzo niskiej wartości) trafiły do grupy krajów zachodnich. Kraje środkowe eksportowały głównie duże samochody osobowe z silnikiem diesla o niskiej średniej wartości handlowej, a zatem ze szczególnie wysokimi zanieczyszczeniami powietrza, do krajów południowo-wschodnich. Grupa krajów zachodnich eksportowała swoje używane pojazdy zasadniczo do wszystkich grup krajów, podczas gdy importowała raczej przyjazne dla środowiska używane pojazdy, w szczególności pod względem emisji CO2. Na przykład Niemcy miały w eksporcie duży udział pojazdów z silnikami wysokoprężnymi o średniej pojemności silnika i średniej wartości handlowej od 15 001 EUR do 20 000 EUR, podczas gdy duży udział pojazdów z silnikami wysokoprężnymi o niskiej wartości pochodził z krajów północnych.
Źródło: obliczenia Ecologic na podstawie Eurostat Comext (2019). Rysunek przedstawia przepływ handlowy z grup krajów eksportujących do importujących. Szerokość strzałek odzwierciedla ilość używanych pojazdów będących przedmiotem handlu; kolory odzwierciedlają efektywność środowiskową jako średnią emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza; Zielone linie oznaczają handel pojazdami elektrycznymi, które nie mają bezpośrednich zanieczyszczeń powietrza i emisji CO2, a kontrastowe czerwone linie oznaczają handel pojazdami o dużym zanieczyszczeniu powietrza i emisji CO2, tj. niskoprężnymi lub benzynowymi pojazdami z dużym silnikiem.
Pojazdy z krajów południowo-wschodnich, środkowo-wschodnich i południowych charakteryzują się szczególnie wysokim poziomem zanieczyszczenia powietrza i emisji CO2 w porównaniu z innymi grupami krajów. Ich flota pojazdów obejmuje pojazdy o średnim wieku powyżej 11 lat, a udział nowych pojazdów jest szczególnie niski. Oznacza to, że w 2017 r. Większość pojazdów pochodziła z lat poprzedzających istotne usprawnienia unijnych przepisów ograniczających zanieczyszczenia powietrza i emisję CO2 z nowych pojazdów.
Kraje południowo-wschodnie i środkowo-wschodnie importowały znacznie więcej pojazdów niż eksportowały - głównie z grup krajów zachodnich i środkowych (w tym Niemiec). Na przykład z Niemiec importuje się dużą liczbę bardziej przyjaznych dla środowiska pojazdów. Pojazdy importowane do grupy krajów południowo-wschodnich charakteryzują się bardzo niskimi parametrami środowiskowymi, podczas gdy pojazdy importowane do grupy krajów środkowo-wschodnich (w tym Polski) osiągają lepsze wyniki pod względem zanieczyszczeń powietrza i emisji CO2. Niektóre kraje z południowo-wschodniej grupy krajów rozwiązały problem importu pojazdów o szczególnie wysokich zanieczyszczeniach powietrza, wprowadzając zakaz importu starych pojazdów oraz pojazdów o niskiej europejskiej normie emisji zanieczyszczeń powietrza, np. Bośnia i Hercegowina, Serbia czy Węgry.
Cały raport w języku angielskim można znaleźć pod linkiem: https://www.ecologic.eu/sites/files/publication/2020/2632-01_ecologicisi_usedvehiclesstocktrade_march2020.pdf
Źródło: Ecologic
Tłumaczenia: Renata Filip
Redakcja: Wojciech Szymalski
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności