- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Podsumowanie debaty „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?” (21889)
2021-06-07Drukuj
Kolejna debata w walce o lepsze środowisko i bardziej efektywną energetykę w Polsce i na świecie za nami. Było ciekawie i odkrywczo. Zaproszeni eksperci poruszyli podczas debaty bardzo ważne kwestie, o których czasem nie zdajemy sobie sprawy z ich wpływu na środowisko. Oby jak najwięcej zaproponowanych rozwiązań, zostało wykonanych w prawdziwym świecie.
Debata została zorganizowana przez portal Chronmyklimat.pl. To już trzecia debata dotycząca działań klimatycznych, mających realny wpływ na środowisko czy ludzkie życie. Poruszane tematy nie są na co dzień widoczne czy słyszalne w masowych mediach, ale ich istota jest na pewno nie mniejsza niż debaty nad nowymi podatkami czy inwestycjami.
W ostatnich 30 latach emisje gazów cieplarnianych wytwarzanych przez transport znacząco wzrosły. Jest wiele propozycji rozwiązań tego problemu, ale na chwilę obecną wszystko odbywa się bardzo wolno. Głównym pytaniem, nad którym mieli się zastanowić goście debaty, było: czy rzeczywiście możemy w ciągu najbliższych 30 lat osiągnąć neutralny dla klimatu system transportowy bez obniżenia mobilności ludzi i towarów?
Zaproszeni do debaty eksperci
Prowadzącym debatę był dr Wojciech Szymalski z Instytutu na rzecz Ekorozwoju. Ostatecznie, wśród zaproszonych gości znaleźli się:
- Sławomir Lewandowski – Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury
- Bartosz Mazur – reprezentant Fundacji Pro Kolej i pracownik urzędu miasta Rybnik,
- Jacek Mizak - Przedstawiciel Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych
- Michał Lewarski - Przedstawiciel Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych
10-minutowy wstęp należał do Michała Lewarskiego, który zaprezentował krótkie wprowadzenie do całej debaty. Wspomniał on o celach redukcyjnych CO2, proponowanych scenariusz działań, zakładających m.in. nałożenie na paliwa dodatkowej opłaty, spadek cen pojazdów elektrycznych i hybrydowych czy wzrost kosztów na km w lotnictwie pasażerskim i towarowym. Wśród istotnych kwestii wymienia się przerzucenie transportu towarów w większym stopniu na kolej czy zwiększenie liczby elektrycznych ciężkich pojazdów dostawczych.
Pan Jacek Mizak pochylił się szczegółowo nad kwestią samochodów elektrycznych. To właśnie w transporcie drogowych są największe możliwości obniżenia emisji szkodliwych gazów. Technologia pojazdów elektrycznych ma w długiej perspektywie szansę na powodzenie, niestety głównym problemem na razie jest liczba aut, które poruszają się po naszych domach. I właśnie te dwie kwestie są najważniejsze – zastępowanie pojazdów emisyjnych, pojazdami zero emisyjnymi oraz redukcja liczby pojazdów na drogach – zwiększenie udziału komunikacji zbiorowej czy zdrowych środków transportu – np. rowery.
Bartosz Mazur z Fundacji Pro Kolej wspomniał co może i co powinna robić kolej. Mowa tutaj o zwiększonej walce o klienta – zarówno pasażera, jak i firm transportujących towary. Jako problem przybliża pobieranie opłat za korzystanie z torów, co nie zawsze występuje w przypadku transportu drogowego (nawet pomimo płatnych autostrad czy systemu Via Toll).
Co więcej może zrobić kolej? Jakie jeszcze transportowe kwestie poruszyli zaproszeni goście? Zachęcamy do prześledzenia całej debaty i wysłuchania wszystkich wypowiedzi w całości, które najlepiej oddadzą sedno poruszanych problemów i różnych spojrzeń.
Debata „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?” do obejrzenia online
Gorąco zachęcamy do obejrzenia całej debaty „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?”, dostępnej pod adresem: https://www.facebook.com/chronmyklimat/videos/161015675892664/, gdzie usłyszą Państwo pełne wypowiedzi zaproszonych gości.
Projekt dofinansowany ze środków UE
Debata „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?” odbyła się w ramach projektu „LIFE_UNIFY – łącząc Unię Europejską na rzecz działań klimatycznych” dofinansowanego ze środków Komisji Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Projekt ma stymulować transformację energetyczną krajów członkowskich, poprzez oddziaływanie na fundusze europejskie czy przygotowywanie Krajowych Planów Energii i Klimatu oraz Długoterminowych Strategii Klimatycznych.
Podobne artykuły
- Zrównoważony rozwój i transformacja energetyczna społeczności
Lutz Ribbe, członek Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, podziela swoje poglądy na temat zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej społeczności " To nie COVID, ale światowy kryzys klimatyczny wymaga znacznie szybszych i bardziej zdecydowanych działań. I do tego, świat ma wspaniałą "szczepionkę": odnawialne źródła energii. Nie trzeba ich rozwijać od podstaw ani dostosowywać do mutacji ."
Więcej
- W ciągu 10–20 lat zielony wodór może zastąpić w transporcie gaz ziemny, a nawet ropę
Wodór odgrywa dziś niewielką rolę w sektorze elektroenergetycznym i odpowiada za mniej niż 1 proc. produkcji energii elektrycznej. Już wkrótce może się to jednak zmienić. Jest lekki, łatwy do przechowywania, energochłonny i nie powoduje bezpośredniej emisji zanieczyszczeń ani gazów cieplarnianych. Aby jednak mógł w znaczący sposób przyczynić się do przejścia na czystą energię, należy go przyjąć w sektorach, w których jest prawie całkowicie nieobecny, m.in. transporcie czy wytwarzaniu energii. Konieczne będzie też zbudowanie ekosystemu, który połączy małych producentów OZE.
Więcej
- Nie będzie neutralności klimatycznej bez zmian w transporcie towarów
Największa w Europie flota ciężarówek jest zarejestrowana w Polsce. Obecnie niemal co trzecia ciężarówka na unijnym rynku należy do polskiej firmy przewozowej. Nasz kraj jest też jednym z trzech, obok Niemiec i Włoch, gdzie przewidywany jest najszybszy dalszy wzrost liczby tych pojazdów. Oznacza to też ogromne wyzwanie związane z przestawieniem transportu towarów na bezemisyjne tory.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności