- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Na marginesie klimatu (21620)
Wojciech Szymalski2020-12-12
Drukuj
Tak. Szczyt Rady Europejskiej, tuż po ustaleniu wszystkich szczegółów dotyczących budżetu i praworządności, przyjął nowy cel klimatyczny na poziomie -55% w 2030 roku (w stosunku do roku 1990). Ale nieco na marginesie stało się jeszcze kilka rzeczy.
Chrońmy klimat tylko u siebie
Przyjęcie w tym tygodniu nowego celu do roku 2030 jest niewątpliwie bardzo dużym postępem w stosunku do tego co działo się jeszcze w 2015 roku, kiedy wątpliwe było to czy Unia Europejska będzie w stanie wspólnie zagłosować nawet za celem 40% redukcji. Dziś cel 55% został przyjęty, choć może być osiągnięty z uwzględnieniem instrumentów wychwytywania gazów cieplarnianych z powietrza, ale bez możliwości rekompensowania swoich emisji, inwestycjami poza terenem unii Europejskiej. Niewątpliwie zatem inwestycje w klimat nie będą uciekały poza granice Unii Europejskiej.
Gaz out
Warto także zwrócić uwagę, że od 2015 roku znacznie w oczach obrońców klimatu w unii Europejskiej stracił gaz ziemny. Pięć lat temu wydawało się, że mowa o gazie ziemnym jako o paliwie przejściowym jest jak najbardziej na miejscu. Dziś gaz ziemny jest całkiem marginalizowany. Dość powiedzieć, że ustalono limit zaledwie 1% możliwych wydatków na infrastrukturę gazową w Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jak to UW jedni jednak mogą ugryźć więcej z tego 1% inni mniej. Akurat Polska znalazła się w koszyku tych co mogą więcej, bo aż 1,55% na gaz z EFRR. Jednak okno na wydatki gazowe szybko się zamknie – trzeba podpisywać umowy jedynie do 2025 roku. A umowy mogą być wyłącznie na ogrzewanie gazowe, sieci gazowe oraz użytkowanie gazu jako paliwa dla potrzeba zarządzania kryzysowego. Natomiast Fundusz Sprawiedliwej Transformacji nie może wydać ani złotówki na wspieranie inwestycji w gaz ziemny.
I coś dla maluczkich
Gdzieś w mniej opalonych w blasku medialnych fleszy pokojach toczyły się także negocjacje nad zatwierdzeniem tzw.: Paktu Klimatycznego. Pakt ten został zatwierdzony na szczycie już 9 grudnia. Unia Europejska potwierdziła w nim, że będzie wspierać głównie mniejsze społeczności w rozwoju ich niskoemisyjnych rozwiązań. Jest to wezwanie do działań na poziomie lokalnym, które zostanie potwierdzone konkretnymi programami finansowymi skierowanymi do tzw.: projektów w małych społecznościach (community-led initiatives). Już wiemy z dokumentów szczegółowych, że Fundusz Odbudowy nakierowany jest właśnie na wspieranie tego typu lokalnych inicjatyw, a nie wielkich publicznych inwestycji. Także są duże pieniądze i duże ambicje, ale powinny być także dla nas i w nas.
Konkluzje Rady Europejskiej dotyczące klimatu znajdziesz pod linkiem:
https://www.consilium.europa.eu/media/47296/1011-12-20-euco-conclusions-en.pdf
Podobne artykuły
- Infrastruktura gazowa UE nie potrzebuje więcej subsydiów
Istniejąca infrastruktura dostaw gazu ziemnego w Unii Europejskiej może zaspokoić popyt w każdym scenariuszu, nawet w takim, w którym całkowicie wycofujemy się z węgla w bardzo krótkim czasie. Zatem zakwalifikowanie tej infrastruktury do finansowania z funduszy unijnych byłoby nieefektywnym wykorzystaniem pieniędzy podatników i działaniem sprzecznym z uzgodnionymi i proponowanymi celami klimatycznymi.
Więcej
- Ile funduszy z Unii na klimat?
Polskie media zalane są falą informacji na temat potencjalnego veta Polski wobec unijnego budżetu, które powiązane jest z zaproponowaną przez Komisję Europejską regułą praworządności. Nieco w cieniu ucierają się zatem ustalenia dotyczące celów klimatycznych w budżecie Unii. A te przedstawiają się coraz ciekawiej.
Więcej
- Ambitny cel klimatyczny na 2030 r.: Szanse i korzyści państw Europy Środkowej i Wschodniej (CEE)
Przed końcem bieżącego roku Unia Europejska musi przyjąć uzgodnienia dotyczące ambitniejszego celu klimatycznego na 2030 r. Europejscy liderzy będą dyskutować o ambicjach klimatycznych UE na kolejnym spotkaniu 10-11 grudnia.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności