- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Spadł ruch drogowy, ale kupujemy więcej SUV-ów (21673)
Wojciech Szymalski2021-01-28
Drukuj
W 2020 roku ze względu na pandemię koronawirusa znacząco spadł ruch drogowy w większości miast na świecie. Wraz z ruchem spadły emisje gazów cieplarnianych z transportu. Jednak w przyszłości może nas czekać szybszy wzrost emisji, bo boom wciąż przeżywał rynek samochodów typu SUV, czyli najbardziej paliwożernych wśród sprzedawanych samochodów osobowych.
Jeśli przyjrzymy się jednemu z najbardziej popularnych rankingów ruchu drogowego w miastach – Tomtom traffic index, to zauważymy, że w stosunku do 2019 roku praktycznie w każdym z miast w rankingu ruch drogowy zmalał. Największy odnotowany spadek ruchu drogowego nastąpił w indyjskim Bengaluru, aż 20%, następnie w indonezyjskiej Manilii – 18% czy Jakarcie – 17%. Wśród Polskich miasta największy spadek ruchu wystąpił w Poznaniu – 13%.
W związku z tym według Międzynarodowej Agencji Energetycznej emisje z sektora transportu samochodowego w gospodarkach wysoko rozwiniętych spadły o 439 Mt CO2 w stosunku do roku 2010. Całkowite emisje na świecie spadły prawdopodobnie o blisko 7%. Jednak w tym pozytywnym obrazie związanym z redukcją emisji jest też jedno „ale”. 2020 rok był rokiem kolejnych rekordów sprzedaży samochodów typu SUV, czyli dużych samochodów terenowych o wysokiej pojemności silnika. W tym segmencie transportu emisje w 2020 roku wzrosły nawet o 0,5%.
W ciągu ostatniej dekady SUV-y były jedynym obszarem wzrostu emisji związanych z energią w gospodarkach rozwiniętych, powodując wzrost emisji o 300 milionów ton CO2 (Mt CO2). We wszystkich innych sektorach gospodarki - wytwarzaniu energii elektrycznej, ogrzewaniu budynków, produkcji i przemyśle ciężkim - oraz innych formach transportu, emisje dwutlenku węgla pozostały na stałym poziomie lub spadły.
Szacuje się, że liczba SUV-ów sprzedanych w 2020 roku spadła o blisko 3 miliony, czyli prawie 10%, w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednak udział SUV-ów w całkowitej sprzedaży samochodów wzrósł do 42% w 2020 r., o około 3 punkty procentowe więcej niż w 2019 r. Udział SUV-ów w ogólnej sprzedaży nadal rósł na kluczowych rynkach, takich jak Stany Zjednoczone, Europa i Chiny. Światowa flota SUV-ów miała przekroczyć 280 milionów pojazdów w 2020 roku, w porównaniu z mniej niż 50 milionami w 2010 roku.
To czego nie zauważa Międzynarodowa Agencja Energetyczna może wiązać się także z ludzkimi zachowaniami w czasie pandemii. Niestety w wielu krajach wprowadzono restrykcje w korzystaniu z komunikacji miejskiej, które prawdopodobnie spowodowały nie tyle wzrost sprzedaży samochodów, w tym samochodów typu SUV, ale wzrost użytkowania tego typu dużych samochodów. Dla posiadacza samochodu, zwłaszcza dużego, bardzo niekorzystne jest korzystanie z innego typu środka transportu. W końcu wydał on na samochód bardzo dużo pieniędzy, więc czemu miałby teraz z niego nie korzystać. Pandemia dostarczyła takim osobom więcej argumentów za tym, aby korzystać z samochodu częściej. A zatem emisje rosną.
Informacja własna z wykorzystaniem materiałów International Energy Agency oraz Tomtom Traffic Index
Podobne artykuły
- Raport „Pieszo i rowerem przez miasto. Stan obecny i perspektywy rozwoju aktywnej mobilności w Polsce.”
Stowarzyszenie Miasto jest Nasze, przy wsparciu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi opublikowało raport zatytułowany „Pieszo i rowerem przez miasto. Stan obecny i perspektywy rozwoju aktywnej mobilności w Polsce.” Dokument wskazuje korzyści zdrowotne wynikające z przemieszczania się pieszo i rowerem, przytacza inspirujące przykłady z miast świata oraz zawiera praktyczne rekomendacje.
Więcej
- Polska ma stare samochody, ale młode ciężarówki
Od 2001 roku w Polsce obowiązują stawki opłat za przejazd drogami krajowymi przez ciężarówki, które promują pojazdy o wyższej jakości spalania paliwa, mierzonej klasą EURO silnika. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej miało to swój wpływ na jakość floty ciężarówek w Polsce.
Więcej
- Zabójczy smog z samochodowych spalin
NIK o eliminowaniu z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności