- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Ile emituje transport towarów? - przykład Holandii i Niemiec (21697)
Wojciech Szymalski2021-02-11
Drukuj
Aby stwierdzić, który środek transportu zużywa mniej energii trzeba wyliczyć wskaźnik intensywności emisyjnej wykonywanych za jego pomocą przewozów. W Polsce nie robi się tego regularnie, ale w Holandii i Niemczech już tak. Sprawdźmy co lepsze: żegluga czy kolej? samochody czy statki?
W raporcie „Żegluga czy kolej?” odwołano się do danych holenderskich, aby pokazać, który ze środków transportu emituje więcej gazów cieplarnianych. Informacje te zostały wyliczone najpierw w roku 2011, a następnie w roku 2016 na danych z roku 2014 przez od dawna zajmującą się transportem, jego kosztami zewnętrznymi i zużyciem energii agencję CE DELFT. Poniższy rysunek przedstawia, jak wiele emisji na jednostkę prazy przewozowej – tkm, czyli tonokilometr, zużywają środki transportu na terenie Holandii. Jak można zauważyć, zasadniczo najlepsza jest kolej elektryczna.
Nie tylko Holandia publikuje tego typu dane. Słynący z precyzji i porządku Niemcy obliczają taki wskaźnik już od wielu lat. Jego aktualne wartości można znaleźć na stronie Umweltbundesamt, czyli Agencji Ochrony Środowiska, która jest niezależnym od rządu organem przetwarzającym dane i dostarczającym obiektywnych opinii podbudowujących politykę krajową w zakresie ochrony środowiska. W Niemczech emisje realizowane przez różne środki transportu jest tylko nieco inne, niż w Holandii. Także w tym kraju żegluga jest bardziej emisyjna, niż kolej.
Opracowanie własne
Źródła danych: CE DELFT, Umweltbundesamt
Podobne artykuły
- Polska ma stare samochody, ale młode ciężarówki
Od 2001 roku w Polsce obowiązują stawki opłat za przejazd drogami krajowymi przez ciężarówki, które promują pojazdy o wyższej jakości spalania paliwa, mierzonej klasą EURO silnika. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej miało to swój wpływ na jakość floty ciężarówek w Polsce.
Więcej
- Most Południowy zwiększy emisje gazów cieplarnianych w Warszawie
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia oddano do użytku Most Południowy w Warszawie. To największa w ostatnich latach inwestycja w Warszawie, która zwiększy emisję gazów cieplarnianych.
Więcej
- II linia warszawskiego metra nie obniża emisji
W 2020 roku, bez fajerwerków ze względu na COVID-19, otwarto kolejne 3 stacje II linii metra. Niestety mimo, iż to bardzo sprawny środek transportu publicznego, jego budowa w Warszawie póki co nie przynosi ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności