- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Koronawirus - test na minimum mobilności (21230)
Wojciech Szymalski2020-03-25
Drukuj
Środowiska ekologiczne wiele razy podnosiły, że aby obniżyć emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń z transportu, trzeba ograniczyć ruch drogowy. Ograniczenia związane z koronawirusem w tygodniu od 16 do 20 marca 2020 pokazały o ile w miarę bezpiecznie dla jakości życia można ograniczyć ruch drogowy w miastach. Jak to wyglądało w Warszawie i innych miastach Polski?
Wielkość ruchu drogowego na ulicach można próbować określić na podstawie pomiarów prowadzonych przez aplikację Tomtom traffic index. Codziennie ukazuje się na stronie aplikacji raport o ruchu drogowym w bieżącym dniu oraz od początku ostatniego tygodnia. Raport pokazuje ruch drogowy na tle średniego ruchu z poprzednich dni w danym roku. Na jednym obrazku mamy zatem aktualne wartości oraz poziom odniesienia. Idealne warunki do porównań.
W tygodniu od 16 do 20 marca wprowadzone zostały dość znaczne ograniczenia w poruszaniu się po polskich miastach. Zamknięto szkoły i dzieci nie przemieszczały się po mieście, ale nadal zgodnie z ustaleniami Ministerstwa Edukacji realizowany był obowiązkowy program szkolny, tylko że zdalnie. Ograniczono imprezy masowe, a znaczna liczba mniejszych imprez, konferencji, warsztatów i spotkań także prewencyjnie została przeniesiona na później lub do internetu. Choć wszyscy obawiali się, że zabraknie jedzenia, ruch towarowy nadal odbywał się bez ograniczeń, choć może niektórzy kierowcy zrezygnowali prewencyjnie ze świadczenia pracy. Sklepy z artykułami pierwszej potrzeby w miarę normalnie pracowały, a zamknięte były mniej potrzebne placówki w galeriach handlowych. W efekcie więcej zakupów robiliśmy lokalnie. A tylko ci co naprawdę musieli, jeździli do pracy. Reszta pracowała zdalnie. Świat się nie zawalił, choć niektóre branże mają przestój, ale możemy bez nich chwilę wytrzymać. Jakość życia na razie znacząco nie spadła, o ile w ogóle…
Efekty dla ograniczenia ruchu drogowego były jednak piorunujące. W Łodzi – najbardziej zatłoczonym mieście Polski (9. w tym rankingu w Europie) według Tomtom traffic index z roku 2019 ruch drogowy w godzinach szczytu spadł z okolic 90% do 40%, czyli o ponad połowę. W Krakowie, drugim najbardziej zatłoczonym mieście w Polsce, zatłoczenie w godzinach szczytu z około 95% spadło trzykrotnie do 31-32%. Podobne dwu lub trzykrotne spadki odnotowano w Poznaniu, Wrocławiu, Bydgoszczy.
Znaczne ograniczenie ruchu nastąpiło także w Warszawie i to mimo znacznego ograniczenia podróży także komunikacją miejską po mieście. Ograniczenie ruchu komunikacją miejską było na tyle znaczące, że w stolicy od 23 marca wdrożono w tygodniu weekendowy rozkład jazdy – choć nie obyło się bez kontrowersji i wzrostu tłoku w pojazdach. Niestety aplikacja pomiarowa ruchu rowerowego nie pracuje właściwie, bo być może wykazałaby wzrost ruchu rowerowego. W każdym razie w Warszawie ruch drogowy samochodów w godzinach szczytu spadł w aplikacji Tomtom z poziomów ponad 80% do ledwie 20%, czyli aż czterokrotnie. Poza godzinami szczytu notujemy w większości Polskich miast spadki około dwukrotne.
Źródło: Tomtom traffic report, Warszawa, tydzień od 16 do 21 marca 2020.
Z pewnym prawdopodobieństwem można więc zapytać, czy faktycznie musimy wydawać miliardy na ograniczenie emisji z transportu poprzez wdrażanie elektromobilności czy innych paliw alternatywnych, skoro dość łatwo przyszło nam ograniczenie ruchu drogowego, a więc i emisji z nim związanych, o ponad połowę? Na razie bez znacznego spadku jakości życia, a potem zobaczymy…
Podobne artykuły
- Elektromobilność – za jaką cenę?
Elektromobilność jest obecnie najbardziej zauważalnym trendem w sektorze transportu. Przejście na samochody elektryczne deklarują rządy, samorządy, a także koncerny motoryzacyjne. Instytut Ochrony Środowiska zbadał, ile ten trend może nasz kosztować oraz czy ograniczy emisje?
Więcej
- Co grozi komunikacji miejskiej – koronawirus czy politycy?
Epidemia koronawirusa silnie uderzyła w usługi komunikacji zbiorowej w Europie i nie tylko. Najbardziej oberwały linie lotnicze, ale i komunikacja zbiorowa w miastach też ma pod górkę. Niestety za nieostrożną propagandę wzięli się także politycy. Już ratują linie lotnicze, a komunikację miejską…
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności