- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
Norwedzy kupują nowe elektryki, Polacy wolą szrot (21641)
2021-01-08Drukuj
Wstępne dane z Norwegii pokazują, że w 2020 roku kupiono tam ponad 50% samochodów elektrycznych na całym rynku. W Polsce w 2020 roku sprowadzano natomiast zza granicy rekordowo stare samochody – ich średni wiek wynosił ponad 12 lat.
Zgodnie z informacją przedstawioną przez Agencję do spraw ruchu drogowego Norwegii samochody elektryczne stanowiły 54,2% nowych samochodów kupionych w tym kraju w roku 2020. W 2019 roku było to jeszcze zaledwie 42,4% rynku. W grudniu 2020 roku w Norwegii ustanowiony został miesięczny rekord sprzedaży samochodów elektrycznych, które osiągnęły aż 66,7% udział w rynku. Było to spowodowane pojawieniem się nowych modeli samochodów. Jednocześnie zakup samochodów elektrycznych jest w Norwegii silnie dotowany przez Państwo. W 2025 roku Norwegia chce, aby wszystkie sprzedane nowe samochody były elektryczne. Większość prądu w Norwegii jest produkowane za pomocą hydroelektrowni, więc zasilanie samochodów prądem jest w pełni bezemisyjne.
Osiągnięcia Norwegii kontrastują z tym co dzieje się w Polsce. 2017 i 2018 rok były rekordowe, jeśli chodzi o import używanych samochodów z innych krajów. Używanych samochodów w Polsce sprzedaje się znacznie więcej, niż nowych, choć w 2019 roku padł z kolei rekord sprzedaży samochodów nowych. Nie mniej jednak sprzedano ich ok 550 tys. podczas gdy używanych 2-krotnie więcej - ponad 1 mln. Tymczasem w całym 2020 roku, mimo iż import samochodów był nieco mniejszy – dokładnie 16% mniej, to wiek sprowadzanych samochodów pobił dotychczasowe rekordy. Średni wiek sprowadzonego samochodu wyniósł w 2020 roku 12 lat i 1 miesiąc. Co prawda można się cieszyć, że coraz mniej wśród sprowadzanych samochodów jest tych najbardziej zanieczyszczających powietrze, czyli z silnikami diesla, ale sprowadzane samochody benzynowe są jeszcze starsze – ich średni wiek to nawet 13 lat i 1 miesiąc. Dane dotyczące samochodów używanych przedstawił w Instytut SAMAR.
Podobne artykuły
- Raport Ecologic: Handel używanymi samochodami w Europie
Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. Choć w niektórych krajach jest coraz więcej starych samochodów to jednak w całej Europie emisje z samochodów osobowych są niższe, niż kiedyś, co pokazuje skuteczność poliki europejskiej wobec branży samochodowej. A Polska nie jest najgorsza.
Więcej
- Czemu stare samochody wciąż psują nasze powietrze?
Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. Co wpływa na to, że handel starymi samochodami jest tak trudny do kontrolowania? Jak sprawić, aby stare samochody szkodziły nam krócej? Kilka wskazówek z raportu.
Więcej
- Droga do ekologicznego transportu
Na otwarcie Tygodnia Zrównoważonego Transport odbyła się dyskusja ekspercka, w całości poświęcona idei wprowadzenia w Polsce środków perswazji finansowej skutecznie zniechęcających do nabywania samochodów spalinowych. Wydarzenie zorganizowały wspólnie Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu IOŚ–PIB. Wzięli w nim udział przedstawiciele polskich organizacji ekologicznych oraz właściwych przedmiotowo resortów. Podsumowaniem dyskusji kończymy tygodnowy cykl artykułów o handlu używanymi samochodami w Europie.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności