- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
Krajowe plany w zakresie energii i klimatu muszą być stale ulepszane, aby zrealizować wzmocniony cel UE w zakresie klimatu (21519)
2020-10-09Drukuj
W nowym raporcie opublikowanym dzisiaj przez Climate Action Network (CAN) Europe and ZERO opisano, w jaki sposób krajowe plany na rzecz energii i klimatu (KPEIK) państw członkowskich mogą przyczynić się do wzmożonych działań na rzecz klimatu w UE.
Opiera się on na raporcie opublikowanym wcześniej przez CAN Europe i ZERO, obejmującym możliwości i luki w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu w 15 państwach członkowskich oraz zawiera ocenę ostatecznych bułgarskich, niemieckich i irlandzkich krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu.
Przed szczegółową oceną KPEiK Komisji, która ma zostać opublikowana 14 października, w briefingu podkreślono ryzyko, że te krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu nie osiągną wymaganego poziomu ambicji klimatycznych, i wzywa Komisję do zapewnienia jasnej i właściwej sprawozdawczości z postępów we wdrażaniu oraz ulepszeniu wprowadzonych do poziomu ambicji krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu.
Wzywając państwa członkowskie do ciągłego doskonalenia swoich planów w celu osiągnięcia wyższych ambicji klimatycznych, podkreślono duńskie i irlandzkie krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu jako dobre przykłady wykorzystania tych planów jako żywych dokumentów, które powinny być stale aktualizowane o wyższe cele oraz silniejsze polityki i środki odzwierciedlające bardziej ambitne zobowiązania dotyczące działań w dziedzinie klimatu.
W odniesieniu do bułgarskich i niemieckich krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu podkreślono, że oba kraje potrzebują bardziej ambitnego celu w zakresie redukcji emisji oraz ambitniejszych polityk w zakresie energii odnawialnej i efektywności energetycznej, aby wypełnić zobowiązania wynikające z porozumienia paryskiego. W przypadku irlandzkiego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu widać, że przedłożony krajowy plan w dziedzinie energii i klimatu nadal nie jest zgodny z porozumieniem paryskim, ani też nie przygotuje odpowiednio Irlandii na oczekiwany wzrost celu klimatycznego UE na 2030 r., a obiecana rewizja powinna nastąpić stosunkowo szybko.
Wendel Trio, dyrektor Climate Action Network (CAN) Europe, powiedział: „Krajowe plany w zakresie energii i klimatu mają kluczowe znaczenie dla realizacji wyższych celów klimatyczno-energetycznych w UE, kierując jednocześnie wykorzystaniem funduszy naprawczych, aby umożliwić szybkie i sprawiedliwe przejście do neutralności klimatycznej . W związku z tym niezwykle ważne jest, aby Komisja przedstawiła państwom członkowskim zdecydowane zalecenia, aby pomóc im podnieść poziom ambicji celów, polityk i środków zawartych w planach ”.
Krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu są ważnymi narzędziami, które utorują drogę do zwiększenia ambicji klimatycznych w UE
● W dniu 17 września 2020 r., równolegle z planem celów klimatycznych do 2030 r. i oceną skutków, Komisja przedstawiła swoją ocenę poziomów ambicji w końcowych krajowych planach w zakresie energii i klimatu.
● W związku z przedstawieniem propozycji nowego celu klimatycznego na 2030 r., a państwa członkowskie wkrótce rozpoczną negocjacje, jeszcze ważniejsze staje się dostosowanie krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu do nowych okoliczności i ich dalsza poprawa. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu staną się nieaktualne jeszcze przed rozpoczęciem ich wdrażania.
● Krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu określające politykę i środki w zakresie klimatu i energii do 2030 r. stanowią dla państw członkowskich kluczowe narzędzie służące do wyznaczenia znacznie wyższego celu klimatycznego do 2030 r. Dlatego wszystkie państwa członkowskie muszą wykorzystać potencjał krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu, aby przygotować grunt pod ambicje klimatyczne w Europie.
● W połączeniu z naszym poprzednim raportem NECP „Utorować drogę do zwiększonej ambicji klimatycznej”, niniejsze podsumowanie podkreśla możliwości i luki w końcowych krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu, zarówno pod względem celów, jak i polityk i środków. Przesyła również sygnał do Komisji Europejskiej w sprawie potrzeby zaktualizowania jej zaleceń dla państw członkowskich, aby sprostać potrzebie silniejszych działań w dziedzinie klimatu.
Przeczytaj nasz nowy raport tutaj [LINK]
Podobne artykuły
- Czas krytyczny dla UE w zakresie działań na rzecz klimatu
Najbliższe miesiące pokażą, czy UE jest gotowa podjąć działania niezbędne do ochrony ludzi w Europie i na całym świecie przed licznymi kryzysami, które stoją przed nią, argumentuje Tara Connolly.
Więcej
- Komisja proponuje ambitniejszy cel klimatyczny: obniżenie emisji do 2030 r. o 55%
Komisja Europejska przedstawiła dziś plan obniżenia emisji gazów cieplarnianych w UE do 2030 r. o co najmniej 55% w stosunku do poziomu z 1990 r. Taki ambitny cel na kolejną dekadę pozwoli Unii obrać stabilny kurs na osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Nowy cel opiera się na kompleksowej ocenie skutków społecznych, gospodarczych i środowiskowych. Z oceny wynika, że taki cel jest realistyczny, a jego osiągnięcie możliwe. Zwiększony poziom ambicji uwydatnia również fakt, że UE nadal odgrywa wiodącą rolę w skali globalnej przed kolejną konferencją klimatyczną ONZ (COP26).
Więcej
- Zwiększenie celów redukcji emisji CO2 do 2030 roku będzie to wymagało zmian we wszystkich sektorach gospodarki
Niekorzystne zmiany klimatyczne postępują tak szybko, że cele, do których państwa zobowiązały się w porozumieniu paryskim z 2016 roku, już są niewystarczające. Komisja Europejska przedstawiła ocenę podwyższenia celu redukcji emisji CO2 do 2030 roku z 40 do nawet 55 proc. w stosunku do poziomu z 1990 roku.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności