- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
Czy Europejski Rok Kolei przywróci Europę na tory? (21660)
2021-01-21Drukuj
W jaki sposób Europejski Rok Kolei 2021 może wesprzeć Europejski Zielony Ład i zrównoważoną odbudowę po pandemii?
Unia Europejska postawiła sobie za cel neutralność klimatyczną do 2050 r. Kolej może odegrać kluczową rolę w przyszłym systemie transportowym, ponieważ jest czysta, bezpieczna i niezawodna oraz mogłaby stać się symbolem Europejskiego Zielonego Ładu.
Wzmocniony europejski system kolejowy mógłby:
(1) lepiej łączyć ludzi i przedsiębiorstwa w Europie,
(2) zmniejszyć emisje z transportu, tworząc alternatywne opcje dla transportu drogowego i lotnictwa, oraz
(3) dać zielony impuls europejskiej gospodarce po zakończeniu Covid-19 .
Jednak europejski system kolejowy nie jest obecnie w najlepszej formie, aby odgrywać centralną rolę w systemach transportowych. W prawie wszystkich państwach członkowskich UE znaczenie kolei spadło w ciągu ostatnich dziesięcioleci ze względu na koncentrację transportu na drogach i lotnictwie. Zwłaszcza międzynarodowe usługi kolejowe nie są wystarczająco rozwinięte. W Europejskim Roku Kolei 2021 UE i rządy krajowe muszą skorzystać z okazji, aby ożywić europejskie usługi kolejowe poprzez:
● uruchamianie nowych bezpośrednich połączeń międzynarodowych w dzień i w nocy na istniejącej infrastrukturze,
● uczynienie rezerwacji usług międzynarodowych atrakcyjnymi i wygodnymi oraz
● inwestowanie w transgraniczne połączenia infrastrukturalne i kluczowe korytarze.
Tak ogólnie zarysowane rekomendacje przynosi nowy raport Germanwatch dotyczący kolei w Europie pt. ”Hop on the train: A Rail Renaissance for Europe”. Raport został opublikowany 20 stycznia w języku angielskim. Raport zawiera także specjalne rekomendacje dla Polski, Niemiec, Francji i Hiszpanii.
Źródło: Germanwatch
Podobne artykuły
- Samoloty nie polecą? Czas na kolej
W czasie pandemii linie lotnicze mają coraz większe problemy. Działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19 po Europie i świecie zmuszają do odwoływania lotów. Już wcześniej, za sprawą Grety Thunberg i jej działań na rzecz ochrony klimatu, pojawił się także model życia, bez użytkowania samolotu. Dlatego dziś w Unii Europejskiej myśli się już gorączkowo o sprawniejszej kolei. Czas na powrót Trans Europe Express (TEE)?
Więcej
- Przyszłość kolei to ekologiczne napędy
Stare pociągi z silnikiem wysokoprężnym są wycofywane z sieci kolejowych na całym świecie. Zespoły Hyperloop UPV i Éirloop szacują, że do 2030 roku cały transport naziemny, w tym transport kolejowy, będzie wykorzystywał energię odnawialną. Już teraz pociągi wykorzystują energię wiatrową czy panele fotowoltaiczne. W przyszłości tradycyjną kolej mogą zastąpić lewitujące pociągi hyperloop. – Na dzisiaj powinniśmy przede wszystkim znaleźć ekologiczne, zielone źródła energii dla kolei – przekonuje dr Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej.
Więcej
- Zdrowy transport po COVID
Społeczność profesjonalistów medycznych, ze wsparciem European Public Health Alliance (EPHA), Polskiego Towarzystwa Programów Zdrowotnych (PTPZ) oraz innych społeczności, ruchów i organizacji zainteresowanych ograniczaniem strat na zdrowiu generowanych przez zanieczyszczenie powietrza związane z transportem, opracowała „Manifest dla Zdrowego Transportu w świecie po COVID-19” i zachęca do jego popierania.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności