Dlaczego węgiel tanieje?

Stanowisko FNEZ w sprawie poprawek do dyrektywy OOŚ (16325)

2013-10-28

Drukuj

W związku z przyjęciem w dniu 9 października 2013 r. przez Parlament Europejski poprawek do „Dyrektywy OOŚ", w myśl których poszukiwanie („ograniczone do fazy łączącej z zastosowaniem szczelinowania hydraulicznego") i wydobycie gazu i ropy ze złóż niekonwencjonalnych objęte ma zostać pełną oceną oddziaływania na środowisko oraz w związku z licznymi doniesieniami prasowymi z tym związanymi, Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej opracowała stanowisko, z którym zwraca się do przedstawicieli władz krajowych i europejskich o uwzględnienie w dalszych dyskusjach i działaniach w przedmiotowym temacie.

 
Poniżej przedstawiamy treść stanowiska:
 
1) Za niedopuszczalne należy uznać stanowisko prezentowane przez wielu krajowych polityków, wskazujące procedury oceny oddziaływania na środowisko jako główną, celową barierę, mającą na celu uniemożliwienie działalności związanej z poszukiwaniem, rozpoznaniem i eksploatacją gazu z łupków. Oceny oddziaływania na środowisko są jednym z podstawowych narzędzi zapewnienia zrównoważonego rozwoju gospodarki europejskiej, w tym krajowej, i ich celem jest takie kształtowanie inwestycji, aby osiąganie celów gospodarczych odbywało się z poszanowaniem interesu społecznego i ochrony środowiska. Objęcie koniecznością oceny oddziaływania na środowisko danego rodzaju przedsięwzięć nie oznacza próby zablokowania ich realizacji, a jedynie zagwarantowanie prawa lokalnych społeczności do udziału w podejmowaniu decyzji o tym przedsięwzięciu i takie kształtowanie jego realizacji, aby nie powodowało znaczących oddziaływań na środowisko. Większość inwestycji w sektorze energetycznym i wydobywczym jest objęta koniecznością zweryfikowania ich potencjalnego oddziaływania na środowisko i nie istnieją żadne przesłanki merytoryczne do tego, aby działania związane z rozpoznaniem i wydobyciem gazu z łupków miały stanowić w tym względzie wyjątek.

2) Nie jest prawdą, że objęcie Dyrektywą OOŚ danego rodzaju działalności inwestycyjnej, w tym przypadku związanej z poszukiwaniem, rozpoznaniem i wydobyciem gazy z łupków, oznacza automatyczne zablokowanie czy znaczące wydłużenie procedury przygotowania i realizacji inwestycji. W warunkach krajowych rzeczywiście procedury oceny oddziaływania na środowisko są bardzo często jednym z głównych czynników wydłużających proces inwestycyjny. Jest to jednak spowodowane nie zapisami Dyrektywy OOŚ, ale złym prawem krajowym i jeszcze gorszą praktyką jego stosowania. To krajowa Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej „Uooś") wdrażająca zapisy Dyrektywy OOŚ, a zwłaszcza sposób jej stosowania jest przyczyną nadmiernego, nieuzasadnionego wydłużenia przygotowania projektów inwestycyjnych. Przekazanie kompetencji w zakresie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nieprzygotowanym merytorycznie organom administracji gminnej, słabe merytorycznie, zdominowane przez przyrodników a nie inżynierów organy administracji środowiskowej (regionalne dyrekcje ochrony środowiska), nadmierne i niekontrolowane prawa organizacji pseudoekologicznych do blokowania procedur oraz słabe merytorycznie sądy administracyjne to główne powody tych opóźnień. Zgodnie z zapisami Uooś, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla poszukiwań i rozpoznania gazu z łupków, w większości przypadków powinna zostać zakończona w terminie 3 miesięcy, a w przypadkach szczególnie trudnych do 6 miesięcy. W praktyce jednak, z wyżej wymienionych powodów, a także powszechnego, słabego przygotowania dokumentacji środowiskowej przez inwestorów, procedury te trwają od 6 do 18 miesięcy...
 
Pełna treść opinii FNEZ dostępna jest do pobrania TUTAJ.
 
 
źródło: FNEZ
 
 

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej