Dlaczego węgiel tanieje?

Polska i Niemcy – porównanie flot pojazdów (21501)

Ecologic
2020-10-01

Drukuj
galeria

Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. W raporcie znalazła się osobna charakterystyka ekologiczna flot pojazdów osobowych w Niemczech i Polsce. Jakie są podobieństwa i różnice?

Struktura wiekowa importu samochodów osobowych do Polski i obecna flota

W ciągu ostatniej dekady Polska importowała raczej stare samochody osobowe, z czego tylko 10% młodsze niż 5 lat i ponad 50% starszych niż 10 lat (PZPM, 2019). Znajduje to również odzwierciedlenie w średniej wartości importowanych samochodów używanych, która wahała się od około 7 000 do 9 000 EUR, odnotowując niewielką tendencję wzrostową w ciągu ostatniej dekady.  Import wpłynął również na stan zapasów samochodów osobowych w Polsce: w ciągu ostatniej dekady udział samochodów starszych niż 10 lat utrzymywał się na prawie stałym poziomie 70% całkowitego stanu, a samochodów  młodszych niż 5 lat  na poziomie tylko 10%.

Zanieczyszczenia powietrza i emisje CO2 z samochodów osobowych w Niemczech

Niemcy były jedynym krajem, który ogłosił zarówno limity zanieczyszczenia powietrza, jak i klasyfikację emisji CO2 dla swoich samochodów. Klasyfikacja zanieczyszczeń powietrza jest dostępna dla ostatnich 9 lat; klasyfikacja emisji CO2 jest dostępna tylko dla roku 2018. Lewy wykres pokazuje, że udział samochodów używanych o relatywnie wysokich zanieczyszczeniach powietrza stale malał, podczas gdy udział samochodów o niskim zanieczyszczeniu powietrza, tj. wysokiej normie Euro, wzrósł. Na przykład w 2019 roku używane samochody spełniające normę Euro 1 prawie całkowicie zniknęły z niemieckiego taboru, podczas gdy udział pojazdów spełniających normę Euro 6 znacznie wzrósł. Wykres po prawej stronie przedstawia kategorie emisji CO2 (g / km) w 2018 r.,W związku z faktem, że większość używanych samochodów jest klasyfikowana jako pojazdy o średniej emisji CO2, samochody od zerowych do niskoemisyjnych (poniżej 50g CO2 / km) są w Niemczech rzadko używane - stanowią zaledwie 0,3% całej floty samochodowej w 2018 roku.

Cały raport w języku angielskim można znaleźć pod linkiem: https://www.ecologic.eu/sites/files/publication/2020/2632-01_ecologicisi_usedvehiclesstocktrade_march2020.pdf

Źródło: Ecologic

Tłumaczenia: Renata Filip

Redakcja: Wojciech Szymalski


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej