- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Dlaczego węgiel tanieje?
OECD: inwestycje w innowacje na rzecz rozwoju (10333)
2010-06-19Drukuj
Innowacje mają kluczowe znaczenie dla pobudzania rozwoju ekonomicznego, dlatego rządy powinny powstrzymać się przed cięciem wydatków na działania, które "mają zasadnicze znaczenie dla przyszłości kraju" – ostrzega OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju).
Więcej informacji:
OECD: www.oecd.org
Strategia Europa 2020: ec.europa.eu/eu2020/index_en.htm
źródło: © Wspólnoty Europejskie, 2005-2010, CORDIS
cordis.europa.eu
Przy okazji uruchamiania nowej strategii innowacji OECD, Angel Gurr¡a, sekretarz generalny organizacji powiedział: "Wiele krajów zwiększyło publiczne nakłady inwestycyjne na edukację, badania naukowe i inteligentne infrastruktury, aby umocnić swój potencjał rozwojowy. Niemniej w obliczu deficytu fiskalnego istnieje ryzyko, że wydatki te zostaną ograniczone. To byłby błąd.
"Chociaż cięcia mogą przynieść krótkoterminową poprawę stanu finansów publicznych, zaszkodzą w perspektywie długoterminowej rozwojowi, nie wspominając już o zdolności do radzenia sobie z takimi wyzwaniami jak zmiany klimatu, głód czy choroby, które – bez wyjątku – wymagają innowacyjnych rozwiązań".
Strategia zachęca rządy do przyjęcia kompleksowego podejścia do innowacji. "Nasze strategie innowacji powinny przyjmować szersze spojrzenie i nie ograniczać się tylko do wspierania nauki i technologii (N+T)" – wyjaśnia Gurr¡a. "Kraje potrzebują ogólnorządowych strategii innowacyjnych, zdolnych do sprzymierzenia różnych resortów ministerialnych, strategii i reform wokół ogólnokrajowej 'krucjaty innowacyjnej'".
Zdaniem OECD rządy powinny zadbać o to, by środki przeznaczane na promocję innowacji nie były marnowane. Proste działania, takie jak ograniczenie biurokracji, zapewnienie uczelniom większej niezależności i otwarcie dostępu do danych z badań finansowanych ze środków publicznych mogą zwiększyć skuteczność publicznych nakładów na innowacje. Rządy powinny również usunąć przeszkody administracyjne, które utrudniają życie nowym przedsiębiorstwom oraz zapewnić większą przyjazność polityki podatkowej w stosunku do innowacji i przedsiębiorczości.
Strategia Innowacji OECD wskazuje na pięć priorytetowych obszarów, w jakich rządy powinny podjąć działania. Odnosząc się do ludzkiego aspektu innowacji raport zaleca, aby zapewnić ludziom prawo do innowacji. Podkreśla się w nim między innymi wagę opracowywania strategii edukacyjnych, które promują kulturę przedsiębiorczości oraz zapewnienia, aby rynki pracy sprzyjały międzynarodowej mobilności uzdolnionych pracowników.
Drugi priorytet koncentruje się na innowacjach w firmach, gdyż "firmy są niezbędne do przekształcenia dobrych pomysłów w miejsca pracy i dobrobyt". W optymistycznym tonie Gurr¡a podkreślił, że recesje są często powiązane z powstawaniem wysoce innowacyjnych przedsiębiorstw. "Microsoft, Nokia, Google, Blackberry (RIM) – wszystkie one powstały lub odrodziły się w czasie spowolnienia gospodarczego" – zauważa. "Ponad połowa przedsiębiorstw znajdujących się w 2009 r. na liście Fortune 500 rozpoczęła swoją działalność w okresie recesji lub na rynku o tendencji zniżkowej".
Z drugiej strony 40% nowo zakładanych firm upada w ciągu swoich pierwszych 2 lat. "Klimat podatkowy dla przedsiębiorców powinien być bardziej neutralny – pisze OECD, dodając że - polityka może pomóc istniejącym, małym i średnim firmom w zwiększaniu ich zdolności do innowacji, np. wspierając opanowywanie odpowiednich umiejętności".
W zakresie dystrybucji wiedzy strategia wzywa rządy do promowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), a w szczególności sieci szerokopasmowych. Podkreśla również znaczenie praw własności intelektualnej w zachęcaniu przedsiębiorców do innowacji.
Czwarty priorytet skupia się na roli innowacji w rozwiązywaniu głównych problemów. W tym punkcie strategia zachęca rządy do ścisłej współpracy nad rozwiązywaniem najpoważniejszych problemów, jakie stają dzisiaj przed społeczeństwami. "Należy szukać nowego modelu zarządzania multilateralną współpracą w zakresie międzynarodowej nauki, technologii i innowacji" – czytamy w strategii. Model ten, zgodnie z sugestiami OECD, powinien koncentrować się na ustalaniu priorytetów, porozumień finansowych i instytucjonalnych oraz procedur zapewniających dostęp do wiedzy.
Wreszcie OECD wzywa do postępów w zarządzaniu i ocenie strategii na rzecz innowacji. "Ewaluacja ma zasadnicze znaczenie dla poprawy efektywności i skuteczności strategii na rzecz promowania innowacji i zapewnienia dobrobytu społecznego" – napisano w strategii.
W Europie unijna Strategia 2020 umieszcza innowacje zdecydowanie w centrum działań, które mają pomóc Europie wyjść wzmocnioną z obecnego kryzysu gospodarczego. Nowa europejska komisarz ds. badań naukowych, innowacji i nauki, Máire Geoghegan-Quinn, przewodzi grupie komisarzy, których resorty mają w jakimś stopniu styczność z innowacją.
"Chociaż cięcia mogą przynieść krótkoterminową poprawę stanu finansów publicznych, zaszkodzą w perspektywie długoterminowej rozwojowi, nie wspominając już o zdolności do radzenia sobie z takimi wyzwaniami jak zmiany klimatu, głód czy choroby, które – bez wyjątku – wymagają innowacyjnych rozwiązań".
Strategia zachęca rządy do przyjęcia kompleksowego podejścia do innowacji. "Nasze strategie innowacji powinny przyjmować szersze spojrzenie i nie ograniczać się tylko do wspierania nauki i technologii (N+T)" – wyjaśnia Gurr¡a. "Kraje potrzebują ogólnorządowych strategii innowacyjnych, zdolnych do sprzymierzenia różnych resortów ministerialnych, strategii i reform wokół ogólnokrajowej 'krucjaty innowacyjnej'".
Zdaniem OECD rządy powinny zadbać o to, by środki przeznaczane na promocję innowacji nie były marnowane. Proste działania, takie jak ograniczenie biurokracji, zapewnienie uczelniom większej niezależności i otwarcie dostępu do danych z badań finansowanych ze środków publicznych mogą zwiększyć skuteczność publicznych nakładów na innowacje. Rządy powinny również usunąć przeszkody administracyjne, które utrudniają życie nowym przedsiębiorstwom oraz zapewnić większą przyjazność polityki podatkowej w stosunku do innowacji i przedsiębiorczości.
Strategia Innowacji OECD wskazuje na pięć priorytetowych obszarów, w jakich rządy powinny podjąć działania. Odnosząc się do ludzkiego aspektu innowacji raport zaleca, aby zapewnić ludziom prawo do innowacji. Podkreśla się w nim między innymi wagę opracowywania strategii edukacyjnych, które promują kulturę przedsiębiorczości oraz zapewnienia, aby rynki pracy sprzyjały międzynarodowej mobilności uzdolnionych pracowników.
Drugi priorytet koncentruje się na innowacjach w firmach, gdyż "firmy są niezbędne do przekształcenia dobrych pomysłów w miejsca pracy i dobrobyt". W optymistycznym tonie Gurr¡a podkreślił, że recesje są często powiązane z powstawaniem wysoce innowacyjnych przedsiębiorstw. "Microsoft, Nokia, Google, Blackberry (RIM) – wszystkie one powstały lub odrodziły się w czasie spowolnienia gospodarczego" – zauważa. "Ponad połowa przedsiębiorstw znajdujących się w 2009 r. na liście Fortune 500 rozpoczęła swoją działalność w okresie recesji lub na rynku o tendencji zniżkowej".
Z drugiej strony 40% nowo zakładanych firm upada w ciągu swoich pierwszych 2 lat. "Klimat podatkowy dla przedsiębiorców powinien być bardziej neutralny – pisze OECD, dodając że - polityka może pomóc istniejącym, małym i średnim firmom w zwiększaniu ich zdolności do innowacji, np. wspierając opanowywanie odpowiednich umiejętności".
W zakresie dystrybucji wiedzy strategia wzywa rządy do promowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), a w szczególności sieci szerokopasmowych. Podkreśla również znaczenie praw własności intelektualnej w zachęcaniu przedsiębiorców do innowacji.
Czwarty priorytet skupia się na roli innowacji w rozwiązywaniu głównych problemów. W tym punkcie strategia zachęca rządy do ścisłej współpracy nad rozwiązywaniem najpoważniejszych problemów, jakie stają dzisiaj przed społeczeństwami. "Należy szukać nowego modelu zarządzania multilateralną współpracą w zakresie międzynarodowej nauki, technologii i innowacji" – czytamy w strategii. Model ten, zgodnie z sugestiami OECD, powinien koncentrować się na ustalaniu priorytetów, porozumień finansowych i instytucjonalnych oraz procedur zapewniających dostęp do wiedzy.
Wreszcie OECD wzywa do postępów w zarządzaniu i ocenie strategii na rzecz innowacji. "Ewaluacja ma zasadnicze znaczenie dla poprawy efektywności i skuteczności strategii na rzecz promowania innowacji i zapewnienia dobrobytu społecznego" – napisano w strategii.
W Europie unijna Strategia 2020 umieszcza innowacje zdecydowanie w centrum działań, które mają pomóc Europie wyjść wzmocnioną z obecnego kryzysu gospodarczego. Nowa europejska komisarz ds. badań naukowych, innowacji i nauki, Máire Geoghegan-Quinn, przewodzi grupie komisarzy, których resorty mają w jakimś stopniu styczność z innowacją.
Więcej informacji:
OECD: www.oecd.org
Strategia Europa 2020: ec.europa.eu/eu2020/index_en.htm
źródło: © Wspólnoty Europejskie, 2005-2010, CORDIS
cordis.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności