- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Dlaczego węgiel tanieje?
Konferencja: Kolej dla klimatu (21716)
2021-02-24Drukuj
Nie ma bardziej ekologicznej formy transportu niż kolej. Wraz z inauguracją Europejskiego Roku Kolei, w Warszawie, odbędzie się konferencja branżowa „Kolej dla klimatu”. 29 marca br. eksperci zaprezentują raport przedstawiający wpływ pociągów na ochronę środowiska naturalnego.
Transport szynowy jest dziś najbardziej zieloną formą transportu. Kolej emituje nawet 12 razy mniej gazów cieplarnianych niż samochody, a pozostawiany ślad węglowy pociągów jest cztery razy mniejszy niż samolotów. Nic dziwnego, że chcąc zrealizować ambitne cele strategii Europejskiego Zielonego Ładu, Unia Europejska wskazuje kolej jako formę transportu najbardziej przyjazną środowisku. Rozpoczynający się 2021 rok został więc nazwany Europejskim Rokiem Kolei.
Wyzwania ekologiczne w Polsce są jeszcze większe. Energetyka oparta na węglu, przestarzałe elektrownie i uciążliwy smog to okoliczności, którym musimy sprostać już w najbliższych miesiącach. Transformacja ekologiczna musi dokonać się również w transporcie. Tu jednak przewozy kolejowe napotykają wciąż liczne bariery w konkurowaniu z samochodami czy samolotami. Czas więc to zmienić!
Konferencja „Kolej dla klimatu” wpisuje się doskonale nie tylko w aktualną dyskusję w Polsce na temat prowadzonej polityki klimatycznej państwa, ale również realne działania ekologiczne wykonywane w ramach całej Unii Europejskiej. Premiera raportu branżowego, przedstawiającego wpływ pociągów na ochronę środowiska naturalnego, stanowić będzie kolejny argument promujący konieczność zmian na rynku transportowym w naszym kraju.
„Nasz raport i konferencja są punktem wyjścia do merytorycznej dyskusji nad realnymi działaniami mającymi na celu prowadzenia odpowiedzialnej polityki klimatycznej w Polsce. Bez takiej debaty
i determinacji w prowadzeniu odpowiedzialnej polityki transportowej, nie są możliwe zmiany ograniczające emisje szkodliwych substancji do atmosfery” – podkreśla dr Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej. „Nie ma co ukrywać – bez pociągów nie dojedziemy do stacji „Neutralność klimatyczna w 2050 roku” – zaznacza.
Warto podkreślić, że konferencja „Kolej dla klimatu” wpisuje się w cykl imprez organizowanych w całej Europie w ramach Europejskiego Roku Kolei, które mają zachęcić szerokie grono użytkowników do prywatnych i służbowych podróży pociągiem. Wzrost popularności kolei jest jednym z głównych instrumentów realizacji jednego z najważniejszych celów zapisanych w Europejskim Zielonym Ładzie, czyli osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej do 2050 roku. Działania zainicjowane w ramach Europejskiego Roku Kolei mają na celu zwiększenie udziału kolei w przewozach pasażerskich i towarowych. Pozwoli to znacząco obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń pochodzących z transportu, co znacząco zwiększy szanse na realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu.
Dodatkowe informacje na temat wydarzenia, a także formularz rejestracyjny są dostępne na stronie: https://kolej365.pl/kolej-dla-klimatu/ .
Podobne artykuły
- Co tam Pani/Panie słychać w klimacie – styczeń+ ’21?
Rok 2020 zapisał się na półkuli północnej najwyższą z temperatur w ponad 140 letnim okresie prowadzenia pomiarów i to wyższą od średniej o 1,28°C. Od 1880 r. do 1981 r. temperatura rosła 0,08°C na dekadę, ale od 1981 roku rosła już ponad dwukrotnie szybciej tj. o 0,18°C.
Więcej
- Żegluga czy kolej za pieniądze z UE?
Projekt umowy partnerstwa między Unią Europejską a Polską przewiduje rozwój wodnej (śródlądowej oraz morskiej) infrastruktury transportowej w sieci TEN-T i poza siecią, w tym portów. Czy to racjonalny kierunek. Przypominamy ustalenia raportu „Żegluga czy kolej?” przygotowanego na rzecz WWF Polska.
Więcej
- Ile energii zużywają środki transportu w Warszawie?
Aby ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu pomocna nam jest znajomość ilości zużywanej przez poszczególne środki transportu energii. Możemy wtedy porównywać ze sobą wydatki energetyczne związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną. Od niedawna znamy tego typu wskaźniki także dla transportu pasażerskiego z Warszawy.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności