- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Dlaczego węgiel tanieje?
Komisja rozważa argumenty za i przeciw planom większego ograniczenia emisji (10350)
2010-05-28Drukuj
Jak wynika z przeprowadzonego przez Komisję badania, koszty walki z globalnym ociepleniem klimatu są niższe niż w 2008 r., kiedy UE przyjęła swoje cele w dziedzinie zmian klimatu.
Przed rozpoczynającą się w przyszłym tygodniu konferencją ONZ w sprawie zmian klimatu UE opublikowała dokument analizujący możliwości realizacji bardziej ambitnych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych.
UE zobowiązała się, że do 2020 r. zmniejszy emisje gazów cieplarnianych przynajmniej o 20 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r. Na konferencji klimatycznej ONZ w Kopenhadze UE wyraziła gotowość do jeszcze większej redukcji emisji (o 30 proc.) pod warunkiem, że inne kraje odpowiedzialne za dużą ilość zanieczyszczeń zrobią to samo. Ponieważ jak dotąd nie ma w tej sprawie porozumienia, ministrowie ochrony środowiska zwrócili się do Komisji o przeanalizowanie sytuacji, w jakiej UE sama podjęłaby się realizacji tego celu. Wyniki tego badania zostały zaprezentowane przez Connie Hedegaard, komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu.
Szacuje się, że koszty zmniejszenia emisji o 30 proc. wyniosą kraje unijne łącznie 81 mld euro rocznie – tj. 0,54 proc. PKB. Chociaż suma ta jest o 33 mld euro wyższa niż obecne szacunki kosztów redukcji emisji o 20 proc., to w porównaniu z wyliczeniami z 2008 r. jest to zaledwie o 11 mld euro więcej.
Niższe koszty są wynikiem zmniejszonego popytu na energię w czasie recesji i wzrostu cen ropy, przez co spadły ceny zanieczyszczania środowiska w Europie. UE nakłada na firmy z sektora przemysłu ciężkiego obowiązek nabywania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, którymi w Europie można handlować na kilku giełdach. W oparciu o ceny uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla, koszty realizacji wiążącego celu, jakim jest ograniczenie emisji o 20 proc., spadły od 2008 r. o 30 proc., tzn. z 70 mld euro do 48 mld euro rocznie.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że zwiększenie poziomu redukcji emisji stymulowałoby wzrost gospodarczy i zmniejszyłoby zależność UE od zewnętrznych dostaw ropy i gazu. Pomogłoby to również ograniczyć emisje zanieczyszczeń o 80 proc. do 2050 r. i ożywić negocjacje klimatyczne, które nie przyniosły oczekiwanych wyników w Kopenhadze, gdzie nie udało się osiągnąć międzynarodowego porozumienia w sprawie zmian klimatu.
31 maja pod egidą ONZ mają zostać wznowione negocjacje, które po Kopenhadze utknęły w martwym punkcie.
W opublikowanym dokumencie Komisja analizuje możliwości większego ograniczenia emisji, a także wpływ tego ambitniejszego celu na emisje poza granicami UE. Między innymi rozważane są opcje wstrzymania uprawnień do emisji CO2 i używanie uprawnień do nagradzania firm za ekologiczną działalność przemysłową.
Więcej informacji: ec.europa.eu/environment/climat/future_action_com.htm
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
www.ec.europa.eu
UE zobowiązała się, że do 2020 r. zmniejszy emisje gazów cieplarnianych przynajmniej o 20 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r. Na konferencji klimatycznej ONZ w Kopenhadze UE wyraziła gotowość do jeszcze większej redukcji emisji (o 30 proc.) pod warunkiem, że inne kraje odpowiedzialne za dużą ilość zanieczyszczeń zrobią to samo. Ponieważ jak dotąd nie ma w tej sprawie porozumienia, ministrowie ochrony środowiska zwrócili się do Komisji o przeanalizowanie sytuacji, w jakiej UE sama podjęłaby się realizacji tego celu. Wyniki tego badania zostały zaprezentowane przez Connie Hedegaard, komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu.
Szacuje się, że koszty zmniejszenia emisji o 30 proc. wyniosą kraje unijne łącznie 81 mld euro rocznie – tj. 0,54 proc. PKB. Chociaż suma ta jest o 33 mld euro wyższa niż obecne szacunki kosztów redukcji emisji o 20 proc., to w porównaniu z wyliczeniami z 2008 r. jest to zaledwie o 11 mld euro więcej.
Niższe koszty są wynikiem zmniejszonego popytu na energię w czasie recesji i wzrostu cen ropy, przez co spadły ceny zanieczyszczania środowiska w Europie. UE nakłada na firmy z sektora przemysłu ciężkiego obowiązek nabywania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, którymi w Europie można handlować na kilku giełdach. W oparciu o ceny uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla, koszty realizacji wiążącego celu, jakim jest ograniczenie emisji o 20 proc., spadły od 2008 r. o 30 proc., tzn. z 70 mld euro do 48 mld euro rocznie.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że zwiększenie poziomu redukcji emisji stymulowałoby wzrost gospodarczy i zmniejszyłoby zależność UE od zewnętrznych dostaw ropy i gazu. Pomogłoby to również ograniczyć emisje zanieczyszczeń o 80 proc. do 2050 r. i ożywić negocjacje klimatyczne, które nie przyniosły oczekiwanych wyników w Kopenhadze, gdzie nie udało się osiągnąć międzynarodowego porozumienia w sprawie zmian klimatu.
31 maja pod egidą ONZ mają zostać wznowione negocjacje, które po Kopenhadze utknęły w martwym punkcie.
W opublikowanym dokumencie Komisja analizuje możliwości większego ograniczenia emisji, a także wpływ tego ambitniejszego celu na emisje poza granicami UE. Między innymi rozważane są opcje wstrzymania uprawnień do emisji CO2 i używanie uprawnień do nagradzania firm za ekologiczną działalność przemysłową.
Więcej informacji: ec.europa.eu/environment/climat/future_action_com.htm
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
www.ec.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności