- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Dlaczego węgiel tanieje?
Katamaran do zadań specjalnych (15754)
2013-05-25Drukuj
W obliczu wciąż rosnącego zapotrzebowania na transport ciężarowy zmniejszenie jego emisyjności jest sporym wyzwaniem. Zaskakującym krokiem w tym kierunku jest śmiały, europejski projekt Cargoxpress. Pod tą nazwą kryje się kontenerowiec-katamaran, napędzany energią wiatrową i słoneczną. Ma on odciążyć europejskie drogi, a przy okazji przyczyni się do redukcji emisji z tego sektora.
Po europejskich drogach tysiące TIR-ów przewozi różnorakie towary. Ich ruch często przenosi się na drogi II rzędu, gdzie uprzykrza życie mieszkańcom miejscowości, przez które przebiega, a nawet zagraża ich życiu. Samochody ciężarowe są również źródłem olbrzymich emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń powietrza. Od dłuższego czasu w całej Europie infrastruktura kolejowa jest modernizowana tak, aby przenieść na tory część transportu ciężarowego. Projekt o nazwie Cargoxpress, finansowany z 7. programu ramowego Unii Europejskiej, ma natomiast zwiększyć udział w tym sektorze dróg wodnych.
Innowacyjny statek kontenerowy powstaje w biurze projektowym Cape Horn Engineering, we współpracy z Universidad Politecnica de Madrid. Jednostka będzie miała formę dwukadłubowca o długości 84 metrów i jedną dużą ładownię. Prędkość statku wyniesie od 10 do 12 węzłów (18–22 km/h), a jego zasięg ok. 1000 mil (ponad 1800 km).
Zobacz film promocyjny
{youtube}4jfMTDYJBm8{/youtube}
W katamaranie wprowadzono nowe rozwiązanie dotyczące przewożenia ładunków. W tradycyjnym transporcie morskim ok. 35 proc. ładunków przewożonych jest wewnątrz ładowni, reszta jest umieszczana na pokładzie, skąd może się zsunąć do wody. Rocznie do mórz trafia ok. 10 tys. kontenerów. W Cargoxpress cały bagaż znajdzie się pod pokładem. Umieszczony zostanie tam także dźwig, dzięki czemu statek będzie niezależny od dostępności żurawi portowych.
Zielony napęd
To, co jest wyjątkowe w tym projekcie, to jego ekologiczny napęd. Inżynierowie postanowili zastosować dwa silniki elektryczne na gaz naturalny, wspomagane wiatrem i bateriami słonecznymi. Ruchomy pokład postawiony do pionu ma działać jak wielki żagiel, który przy sprzyjających warunkach zwiększy prędkość jednostki o 20 proc. Może on stać pod kątem 85 stopni w stosunku do osi podłużnej statku. Pokład ponadto będzie pokryty bateriami słonecznymi o łącznej powierzchni 1200 km2. Pozwolą one na zwiększenie zasięgu nawet do 3200 km.
Według konstruktorów statek będzie mógł zabrać na raz tyle ładunku, co 100-125 ciężarówek. Przez rok zużyje 735 ton gazu LNG. Tradycyjny tankowiec z silnikiem diesla w ciągu roku potrzebuje 1 855 ton paliwa. Oznacza to ogromne oszczędności w jego spalaniu i redukcję emisji CO2, które w porównaniu ze zwykłą jednostką w ciągu roku będą mniejsze o 3 270 t. W porównaniu do 100 samochodów ciężarowych kontenerowiec potrzebował będzie 80 proc. paliwa mniej, emisje CO2 będą o 96 proc. mniejsze, a tlenków azotu (NOx) – nawet o 98 proc.
Cargoxpress nie będzie typowym statkiem do rejsów oceanicznych. Ze względu na swój zasięg ma obsługiwać żeglugę przybrzeżną i rzeczną, pływając pomiędzy europejskimi portami. W najbliższych latach z pewnością takie jednostki nie będą mogły rywalizować z transportem drogowym. Stanowią jednak dla niego zachęcającą alternatywę i pokazują, że w żegludze morskiej tkwi wciąż niewykorzystany potencjał.
"Jesteśmy przekonani, że do roku 2030 po Morzu Śródziemnym i Bałtyku, między portami Skandynawii, na trasach liczących często mniej niż 100 km, transportowców w rodzaju Cargoxpress będą pływały setki" – uważa główny inżynier projektu, Patricia Izaguirre-Alza. Jeśli Unia Europejska będzie systematycznie wspierać podobne inicjatywy, na drogach spotkamy coraz mniej trujących tirów. Są to również działania zbieżne z unijnymi celami ograniczenia zanieczyszczeń w transporcie.
Strona projektu: www.cargoxpress.eu.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności