- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Dlaczego węgiel tanieje?
Inteligentny system transportowy (10065)
2010-07-07Drukuj
W dniu 6 lipca br. Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła wynik głosowania w Parlamencie Europejskim, przyjmujący nowe ramy prawne dla inteligentnego systemu transportowego (ITS). Dzięki ITS system transportowy może stać się bardziej ekologiczny, bezpieczniejszy i bardziej wydajny. Przyjęta dyrektywa powinna przyśpieszyć rozpowszechnienie innowacyjnych technologii transportowych w Europie.
źródło: © Unia Europejska, Parlament Europejski 2010, fot. © Unia Europejska, 2010
www.europa.eu
Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas powiedział: „Ta dyrektywa to ważne narzędzie dla przeprowadzenia skoordynowanego wdrożenia ITS w Europie. Zrobimy znaczny postęp na drodze do rozpowszechnienia i wykorzystywania interoperacyjnych i jednolitych usług ITS, pozostawiając jednocześnie państwom członkowskim wolność wyboru przy dokonywaniu inwestycji w systemy. Dzięki dzisiejszej decyzji system mobilności w Europie stanie się wydajniejszy i bezpieczniejszy, będzie bardziej zrównoważony, zintegrowany i konkurencyjny."
ITS wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w różnych rodzajach transportu dzięki czemu podnosi ich wydajność, jednocześnie sprowadzając do minimum szkodliwy wpływ jaki wywierają one na zdrowie ludzi, stan środowiska, gospodarkę i jakość życia. Dzięki zastosowaniu ITS koszty zagęszczenia ruchu - szacowane na 1 proc. europejskiego PKB – można będzie obniżyć o 10 proc. Oczekuje się, że zastosowanie inteligentnych technologii w samochodach osobowych i ciężarowych pozwoli uniknąć ponad 5 tys. wypadków śmiertelnych na drogach rocznie.
Przyjęta w dniu 6 lipca br. dyrektywa przyczyni się do realizacji planu działań na rzecz inteligentnych systemów transportowych oraz do utworzenia ram umożliwiających szybsze i bardziej skoordynowane rozpowszechnienie i wykorzystanie ITS w transporcie drogowym, w tym interfejsów z innymi rodzajami transportu. Do kwestii priorytetowych należą informacje o ruchu i podróży, system wzywania pomocy eCall oraz inteligentny system parkowania dla ciężarówek.
Na mocy tej dyrektywy Komisja będzie musiała w ciągu następnych siedmiu lat przyjąć przepisy szczegółowe (tj. przepisy dotyczące funkcjonowania, przepisy techniczne, organizacyjne oraz przepisy dotyczące usług), aby rozwiązać kwestię zgodności, interoperacyjności oraz ciągłości rozwiązań ITS w całej Europie. Komisja utworzy również Europejską Grupę Doradczą ds. ITS, w skład której wejdą przedstawiciele stron zainteresowanych ITS, a która będzie doradzać Komisji w zakresie gospodarczych i technicznych aspektów wdrażania i stosowania ITS na terenie Unii.
Kolejne etapy
Po opublikowaniu dyrektywy w Dzienniku Urzędowym UE, państwa członkowskie będą miały 18 miesięcy na jej transponowanie.
2010: Zostaną utworzone Europejski Komitet ds. ITS oraz Europejska Grupa Doradcza ds. ITS
2011: Komisja przyjmie program prac, a państwa członkowskie opublikują pierwsze sprawozdania z podjętych działań krajowych.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej:ec.europa.eu/transport/its
Dodatkowe informacje
ITS to urządzenie podobne do przeciętnego sprzętu GPS, które umożliwia dynamiczne zarządzanie planem podróży i analizuje dane dotyczące ruchu drogowego pochodzące z różnych źródeł, ułatwiając w ten sposób komunikację drogową.
Przydatną właściwością systemu ITS jest umiejętność podawania wskazówek, co do dostępnych miejsc parkowania oraz posługiwanie się technologią "e-Call". Dzięki niej do końca 2012 roku służby pomocy drogowe będą automatycznie powiadamiane, kiedy będzie miał miejsce wypadek.
ITS ma bardzo wiele zalet. Dzięki niemu transport pasażerów i towarów stanie się bezpieczniejszy i bardziej efektywny. Przyśpieszy to też komunikację drogową, dostarczając kierowcom informacji o najlepszych dostępnych drogach i zarządzając ruchem w ten sposób, aby uniknąć korków. Bezpieczeństwo podróży wzrośnie, ponieważ kierowcy, którzy są, choć częściowo odpowiedzialni za 80% wypadków, otrzymają pomoc w podejmowaniu właściwych decyzji podczas niebezpiecznych sytuacji.
Co więcej, dzięki systemowi ITS transport może się stać bardziej ekologiczny, poprzez przeciwdziałanie powstawaniu korków ulicznych oraz implementację zasady "kto zanieczyszcza ten płaci", i wynikającą z tego redukcję zanieczyszczenia powietrza i zmniejszenie poziomu hałasu .
Obecnie jednym z głównych problemów jest obecność na rynkach poszczególnych krajów, systemów różnych producentów i o różnej specyfikacji. Rozwiązanie, wysunięte przez ministrów krajów członkowskich i zaaprobowane przez parlamentarną komisję ds. transportu, wymaga, aby systemy produkowane od roku 2013 były kompatybilne z tymi, które juz funkcjonują na rynkach narodowych.
ITS wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne w różnych rodzajach transportu dzięki czemu podnosi ich wydajność, jednocześnie sprowadzając do minimum szkodliwy wpływ jaki wywierają one na zdrowie ludzi, stan środowiska, gospodarkę i jakość życia. Dzięki zastosowaniu ITS koszty zagęszczenia ruchu - szacowane na 1 proc. europejskiego PKB – można będzie obniżyć o 10 proc. Oczekuje się, że zastosowanie inteligentnych technologii w samochodach osobowych i ciężarowych pozwoli uniknąć ponad 5 tys. wypadków śmiertelnych na drogach rocznie.
Przyjęta w dniu 6 lipca br. dyrektywa przyczyni się do realizacji planu działań na rzecz inteligentnych systemów transportowych oraz do utworzenia ram umożliwiających szybsze i bardziej skoordynowane rozpowszechnienie i wykorzystanie ITS w transporcie drogowym, w tym interfejsów z innymi rodzajami transportu. Do kwestii priorytetowych należą informacje o ruchu i podróży, system wzywania pomocy eCall oraz inteligentny system parkowania dla ciężarówek.
Na mocy tej dyrektywy Komisja będzie musiała w ciągu następnych siedmiu lat przyjąć przepisy szczegółowe (tj. przepisy dotyczące funkcjonowania, przepisy techniczne, organizacyjne oraz przepisy dotyczące usług), aby rozwiązać kwestię zgodności, interoperacyjności oraz ciągłości rozwiązań ITS w całej Europie. Komisja utworzy również Europejską Grupę Doradczą ds. ITS, w skład której wejdą przedstawiciele stron zainteresowanych ITS, a która będzie doradzać Komisji w zakresie gospodarczych i technicznych aspektów wdrażania i stosowania ITS na terenie Unii.
Kolejne etapy
Po opublikowaniu dyrektywy w Dzienniku Urzędowym UE, państwa członkowskie będą miały 18 miesięcy na jej transponowanie.
2010: Zostaną utworzone Europejski Komitet ds. ITS oraz Europejska Grupa Doradcza ds. ITS
2011: Komisja przyjmie program prac, a państwa członkowskie opublikują pierwsze sprawozdania z podjętych działań krajowych.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej:ec.europa.eu/transport/its
Dodatkowe informacje
ITS to urządzenie podobne do przeciętnego sprzętu GPS, które umożliwia dynamiczne zarządzanie planem podróży i analizuje dane dotyczące ruchu drogowego pochodzące z różnych źródeł, ułatwiając w ten sposób komunikację drogową.
Przydatną właściwością systemu ITS jest umiejętność podawania wskazówek, co do dostępnych miejsc parkowania oraz posługiwanie się technologią "e-Call". Dzięki niej do końca 2012 roku służby pomocy drogowe będą automatycznie powiadamiane, kiedy będzie miał miejsce wypadek.
ITS ma bardzo wiele zalet. Dzięki niemu transport pasażerów i towarów stanie się bezpieczniejszy i bardziej efektywny. Przyśpieszy to też komunikację drogową, dostarczając kierowcom informacji o najlepszych dostępnych drogach i zarządzając ruchem w ten sposób, aby uniknąć korków. Bezpieczeństwo podróży wzrośnie, ponieważ kierowcy, którzy są, choć częściowo odpowiedzialni za 80% wypadków, otrzymają pomoc w podejmowaniu właściwych decyzji podczas niebezpiecznych sytuacji.
Co więcej, dzięki systemowi ITS transport może się stać bardziej ekologiczny, poprzez przeciwdziałanie powstawaniu korków ulicznych oraz implementację zasady "kto zanieczyszcza ten płaci", i wynikającą z tego redukcję zanieczyszczenia powietrza i zmniejszenie poziomu hałasu .
Obecnie jednym z głównych problemów jest obecność na rynkach poszczególnych krajów, systemów różnych producentów i o różnej specyfikacji. Rozwiązanie, wysunięte przez ministrów krajów członkowskich i zaaprobowane przez parlamentarną komisję ds. transportu, wymaga, aby systemy produkowane od roku 2013 były kompatybilne z tymi, które juz funkcjonują na rynkach narodowych.
źródło: © Unia Europejska, Parlament Europejski 2010, fot. © Unia Europejska, 2010
www.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności