Dlaczego węgiel tanieje?

Ekologiczna jazda (10062)

2010-07-18

Drukuj
img style='float:left; margin: 0 6px 6px 0;'Co zrobić, jeśli nie możemy do pracy jeździć komunikacją miejską albo rowerem, a chcemy być ekologiczni?
Jeśli nie możesz zrezygnować z samochodu, to spróbuj eko-jazdy - popularnej w krajach Europy Zachodniej, swoje początki miała w Finlandii i Szwajcarii. Ekonomiczna jazda, to prowadzenie samochodu, w taki sposób, aby spalał jak najmniej paliwa. Dla zwolenników eko-jazdy jest to pewien styl używania samochodu skutecznie zmniejszający koszty jego utrzymania, uciążliwość dla otoczenia i szkodliwość dla środowiska.

Dla tych, którzy chcą rozpocząć swoją ekologiczną przygodę z samochodem, przedstawiamy zasady jazdy eko:
  1. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce nie trzymaj silnika na biegu jałowym. Ruszaj od razu i nie czekaj aż się zagrzeje silnik.
  2. Oduczmy się tzw. jazdy szarpanej, taki styl jazdy zwiększa zużycie paliwa. Pamiętajmy, że pierwszy bieg jest przeznaczony tylko do ruszania. Jazda na pierwszym biegu nie powinna być dłuższa niż dwie długości samochodu.
  3. Przyspieszaj nie paląc gumy na samym początku. Jadąc nie przekraczaj 2500 obr/min.
  4. Używając pedału gazu naciskaj go do połowy. W momencie, gdy wciśniesz go do końca, twój katalizator nie będzie mógł efektywnie pracować. Nie przyspieszaj, jeśli nie musisz. Nogę z gazu zdejmij wcześniej. Samochód i tak pojedzie dalej.
  5. W ruchu miejskim, dojeżdżając do skrzyżowania, nie wrzucaj biegów na luz. Hamuj silnikiem. To sprawi, że oszczędzisz zarówno paliwo, jak i układ hamulcowy. Kiedy samochód się toczy, wtryskiwacze nadal pracują. Zaś podczas hamowania wyłączają się.
  6. Jadąc pomijaj niektóre biegi. Np. zmieniaj bieg bezpośrednio z dwójki na czwórkę.
  7. Jadąc w korku nie trzymaj się blisko drugiego samochodu. Odpowiedni dystans jest bardzo ważny. Dzięki temu nie będziesz musiał często hamować, a do tego masz czas na reakcję w momencie, gdy dzieje się coś na drodze przed tobą.
  8. Jadąc z górki zdejmij nogę z pedału i pozwól, by samochód wykorzystywał tylko siłę rozpędu podczas jazdy w dół. Natomiast, kiedy wjeżdżasz pod górę, należałoby utrzymać stały nacisk na pedał gazu.
  9. Jeżeli przewidujesz postój dłuższy niż 30-60 sekund wyłącz silnik. Praca silnika podczas postoju, to strata energii i pieniędzy.
  10. Jeśli nie ma potrzeby, to nie włączaj klimatyzacji. Klimatyzacja znacznie zwiększa zużycie paliwa.
  11. Utrzymuj w oponach odpowiednie ciśnienie i nie zapominaj o sprawdzaniu tego. Żle dobrane ciśnienie powoduje zwiększone spalanie paliwa.
  12. W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów przyspieszaj równomiernie i zdejmuj nogę tuż przed automatyczną zmianą biegu.
  13. Pamiętaj żeby pozbyć się zbędnego obciążenia . Każdy kilogram to dodatkowe zużycie paliwa.
  14. Uchylony szyberdach, otwarte szyby, bagażnik rowerowy, relingi, jak i wystające elementy to wzrost zużycia paliwa, ponieważ opór powietrza również ma na to wpływ.
Stosując się do wskazówek eko-jazdy możesz zaoszczędzić zużycie paliwa o 15-20 proc. w ruchu miejskim, przy zachowaniu dotychczasowej efektywności jazdy. Jeżeli chcielibyśmy do tego zaopatrzyć się w samochód z ekologicznym silnikiem, to możemy już teraz sprawdzić, która firma wygrała tegoroczny światowy konkurs na najlepsze silniki świata Engine of the Year 2010 w kategorii zielony silnik.

Dla zainteresowanych podajemy wyniki Green Engine of the Year 2010:

1. Toyota Hybrid 1,8 l (Prius, Auris) 216 punktów
2. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 106 punktów
3. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Volkswagen Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra, moc maksymalna 140 KM i więcej) 104 punkty
4. BMW Diesel 2 l Twin Turbo (123d, X1 23d) 79 punktów
5. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) 67 punktów
6. Mercedes-Benz Diesel 2.1 (klasa E, klasa C, 250 CDI) 58 punktów

Aneta Tabędzka 

źródło: EkoNews.com.pl, fot. www.sxc.hu
www.ekonews.com.pl

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej