Dlaczego węgiel tanieje?

Duże miasta UE popierają zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2030 (21798)

2021-04-15

Drukuj
galeria

Aż 63%, a więc prawie dwie trzecie mieszkańców miast popiera wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w Europie po 2030 roku - wynika z nowego sondażu internetowego YouGov przeprowadzonego w 15 europejskich miastach. Ogólnoeuropejskie wycofanie ze sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi jest jedną z opcji wartych rozważenia przez unijnych prawodawców, którzy opracowują obecnie szeroko zakrojone przepisy mające na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku.

Sondaż pokazuje, że 63% mieszkańców miast popiera dopuszczenie do sprzedaży po 2030 roku wyłącznie samochodów bezemisyjnych, a 29% sprzeciwia się stopniowemu wycofaniu ze sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do tego terminu. YouGov, na zlecenie Transport & Environment (T&E), przepytał 10 050 osób przez Internet w 15 największych miastach Europy w ośmiu krajach: Belgii, Francji, Niemiec, Węgier, Włoch, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

 

Julia Poliscanova, dyrektor ds. pojazdów i elektromobilności w T&E, powiedziała: "Od Barcelony po Kraków, istnieje szerokie poparcie dla zakończenia sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi w UE. Mieszkańcy miast są najbardziej narażeni na toksyczne poziomy zanieczyszczenia powietrza i nie chcą, aby silniki spalinowe były sprzedawane dłużej niż jest to konieczne."

We wszystkich 15 miastach większość (od 51% do 77%) opowiada się za sprzedażą jedynie bezemisyjnych samochodów po 2030 roku. Poparcie jest wyższe wśród mieszkańców miast, którzy chorowali na Covid-19. Spośród osób, które były zarażone lub których bliska osoba była zarażona, 66% popiera ten środek - w porównaniu z 56% osób, które nie znają nikogo zarażonego lub nie pamiętają czy kogoś takiego znają. Kilka badań wskazało na możliwe powiązania między zanieczyszczeniem powietrza, którego główną przyczyną jest transport drogowy, a wyższą śmiertelnością związaną z Covid.

 

Julia Poliscanova podsumowała: "Politycy powinni słuchać ludzi, którzy mówią, że są gotowi na pełne przejście na pojazdy o zerowej emisji już w 2030 roku. Tego lata Komisja Europejska powinna zaproponować ogólnounijną datę zakończenia sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi."

Komisja Europejska może wyznaczyć datę zakończenia sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi w czerwcu, kiedy to zaproponuje zaostrzenie celów dotyczących emisji CO2 przez samochody. Dziesięć europejskich rządów przyjęło już takie plany, ale nadal pojawiają się pytania dotyczące legalności wdrażania takich decyzji bez ogólnounijnego wycofania tego typu pojazdów ze sprzedaży. Ponadto, chociaż kilku producentów samochodów zareagowało na podejmowane przez państwa decyzje, ogłaszając dobrowolne wycofanie z produkcji samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, potrzebny jest termin unijny, który skłoni resztę producentów do podążenia w ślady tych progresywnych.

Przypisy:

[1] Wszystkie dane liczbowe, o ile nie podano inaczej, pochodzą z YouGov Plc. Całkowita wielkość próby wyniosła 10 050 osób dorosłych w metropoliach Londynu, Birmingham, Madrytu, Barcelony, Mediolanu, Rzymu, Hamburga, Berlina, Paryża, Lyonu, Brukseli, Antwerpii, Warszawy, Krakowa i Budapesztu. Badania terenowe przeprowadzono online w dniach 3-22 marca 2021 roku. Dane zostały zważone i są reprezentatywne dla wszystkich dorosłych (18+) mieszkających w miastach objętych badaniem. 3 na 4 Europejczyków mieszka w miastach.

Briefing (w j. angielskim): Wyniki ogólnoeuropejskiego badania online przeprowadzonego w 15 miastach w 8 krajach – TUTAJ.

Źródło: T&E oraz PKE OM


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej