Dlaczego węgiel tanieje?

Cykl: Edukacja ekologiczna i motywacja (20716)

Wojciech Szymalski
2019-02-22

Drukuj
galeria

Badania świadomości ekologicznej Polaków z września 2018 roku pokazują, że coraz mniej w istocie robimy, aby chronić środowisko na co dzień. Przyczyny tego mogą być różne: widoczna gołym okiem poprawa czystości środowiska, niepewność co do sposobów w jaki możemy działać, szybkie zmiany w prawie dotyczącym środowiska. Jak możemy działać, by lepiej motywować do faktycznego działania na rzecz środowiska?

Problem motywacji bardzo dobrze został podniesiony w badaniach społecznych zrealizowanych przez grupę IKEA. Badania były poświęcone wyłącznie problemowi zmian klimatu i były przeprowadzone tylko w wybranych krajach, w tym w Polsce na reprezentatywnej próbie. Z badań możemy dowiedzieć wielu rzeczy o Polakach i ich opinii na temat zmian klimatu, np. jak bardzo wierzymy, że to człowiek zmienia klimatu, lub jak bardzo martwimy się tym problemem. Zachęcamy jednak do zajrzenia po te informacje bezpośrednio do raportu IKEA. My chcielibyśmy zwrócić waszą uwagę tylko na dwie rzeczy.

Polacy mają dobre nawyki

Pierwszą jest ta, że w porównaniu z innymi badanymi krajami, Polacy wypadli świetnie w ilości działań, które podejmują indywidualnie, aby przeciwdziałać zmianom klimatu. Na 14. analizowanych krajów zajęliśmy 4 miejsce, nawet przed aktywnymi klimatycznie Niemcami, Szwedami czy Brytyjczykami. Podejmowanie tych działań, było jednak badane bez odniesienia do zmian klimatu, jako problemu czy pojęcia. Tymczasem badania IKEA zauważyły, że to właśnie w Polsce jedną z największych grup osób są te, które niewiedzą jakie działania mogą przeciwdziałać zmianom klimatu lub nie wierzą, że to coś zmieni. Taką grupę nazwano osobami zdemotywowanymi i to jest właśnie ta druga rzecz, na którą chcemy zwrócić waszą uwagę.

Typy działaczy

IKEA podzieliła respondentów na 4 typy osób: optymistów, popierających, zdemotywowanych oraz sceptycznych (czy raczej nastawionych negatywnie). W Polsce to grupa zdemotywowanych jest największa i wynosi 35% populacji, podczas gdy optymistów jest 29%, a popierających 24%. Jest jeszcze solidna 12% grupa sceptyków. Jeszcze bardziej zdemotywowana struktura populacji występuje jedynie w Rosji. W większości badanych krajów przeważają optymiści lub popierający. Aby zaspokoić waszą ciekawość warto dodać, że największa grupa sceptyków jest w USA (18%) i Australii (16%).

Jak dobrze motywować?

Tyle wyniki, bo analitycy sporządzili dla grupy IKEA ciekawy zestaw rad, jak docierać z informacjami o zmianach klimatu do tych różnych grup osób. Poziomy perswazji podzielono w tym celu na 4 obszary informacyjne, które powinny być zawarte w każdym przekazie: wizja, korzyści, rozwiązania i powiązania społeczne. Dla osób zdemotywowanych można wyróżnić następującą narrację, która uruchamia pozytywne działania. Należy przywołać pozytywny skutek proponowanych działań, zwrócić szczególną uwagę na korzyści zdrowotne, zwrócić uwagę na możliwość wsparcia finansowego, technologicznego lub prostotę w podjęciu działań oraz ubarwić to ciekawą historią społeczną. Dla każdego rodzaju osób, przewidziana jest inna mikstura informacyjna.

Spróbuj

Myślę, że przywołane schematy postępowania będą przydatne nie tylko dla przyszłych „Dziennikarzy dla klimatu”. W projekcie eko-lokator właśnie zaczynamy szkolenia ze sposobów przekazywania informacji o ochronie środowiska we wspólnocie mieszkaniowej. A by bylibyście w stanie wykorzystać rady IKEA, aby przygotować informację dla swojego sąsiada? Pokażcie to na FB.

Jeśli podobał Ci się ten artykuł, możesz wesprzeć powstanie nowego, wpłacając datek na rzecz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej