- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Chodnik pochłania smog, ale... może powodować raka płuc (20791)
2019-04-16Drukuj
W Warszawie powstał pierwszy chodnik pochłaniający smog. Miasto planuje budowę ponad 6 tys. m.kw. takich chodników. Tymczasem płyty chodnikowe zawierają potencjalnie rakotwórczą substancję.
Dwutlenek tytanu
Beton, z którego zostały wykonane płyty chodnikowe, zawiera domieszkę dwutlenku tytanu (TiO2). Związek ten pozwala rozkładać do nieszkodliwej postaci tlenki azotu. W innych produktach dwutlenek tytanu jest dodawany m.in. do farb czy tekstyliów. Służy w nich m.in. jako środek rozjaśniający. Rakotwórcze działanie dwutlenku tytanu jest wiązane z jego wdychaniem do układu oddechowego - płuc. Płyty chodnikowe ścierają się w miarę starzenia się materiału i mogą uwalniać cząsteczki dwutlenku tytanu do powietrza.
Rakotwórczy i polityczny
Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia (WGO), jak i Komitet Oceny Ryzyka (RAC) Europejskiej Agencji Chemicznej (ECHA) uznały ten związek za potencjalnie rakotwórczy. RAC rekomendowało wpisanie tego związku na listę substancji podlegających w Unii Europejskiej dyrektywie REACH, dzięki temu na opakowaniach produktów zawierających tę substancję pojawiłyby się specjalne ostrzeżenia. Zwykle Komisja Europejska stosowała w całości zalecenia RAC, ale tym razem nie zdecydowała się wpisanie TiO2 na listę groźnych substancji. Prawodpodobnie miało na to wpływ silne przeciwdziałanie Związku Producentów Dwutlenku Tytanu. Przeciwko wpisaniu związku na listę w Europie wystąpiła także administracja prezuydenta USA, w ramach prac Światowej Organizacji Handlu (WTO).
Trzeba działać ostrożnie
Niezależnie od tego jak potoczą się działania polityczne, masowa budowa chodników z zawartością potencjalnie rakotwórczej substancji powinna zostać wstrzymana. Pomyślmy co może się stać robotnikom, którzy tną te płyty na kawałki? Kto wie, czy nie zrobimy sobie tym większej szkody, niż pożytku. Już wiele razy okazywało się, że jedno złe dla środowiska rozwiązanie zastępowaliśmy drugim, gorszym. Naprawdę lepiej byłoby, abyśmy zapobiegali zanieczyszczeniu powietrza, niż skupiali się na rozwiązaniach końca rury, czyli wychwytywaniu już wyemitowanych zanieczyszczeń z powietrza. - komentuje dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju
Informacja własna
Jeśli podobał Ci się ten artykuł, możesz wesprzeć powstanie nowego, wpłacając datek na rzecz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Podobne artykuły
- Warszawa z rekordami ruchu drogowego
Pod koniec marca 2019 warszawski Zarząd Dróg Miejskich ujawnił badania ruchu drogowego prowadzone na głównych drogach w mieście w roku 2018. Warszawskie mosty zaliczyły w 2018 roku rekordowo wysoki ruch drogowy. Most Grota-Roweckiego przekroczył wartość 200000 pojazdów na dobę (ruch w obydwie strony). Czy tego faktycznie chcieliśmy?
Więcej
- Strefa Ultra Low Emission w Londynie
8 kwietnia, rozpoczyna działalność pierwsza na świecie strefa Ultra Low Emission w Londynie – jest to najwyższa norma emisji spalin, która zostanie przyjęta przez każde miasto. Jest inspiracją nie tylko dla innych stref czystego powietrza w Wielkiej Brytanii, ale dla wielu innych miast na całym świecie.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności