- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Większość Europejczyków opowiada się za ekologicznym transportem (9974)
2011-03-25Drukuj
Z najnowszego badania wynika, że większość Europejczyków jest gotowa ponieść większe koszty i zrezygnować z udogodnień oferowanych przez prywatne samochody na rzecz ograniczenia szkodliwych emisji.
Badanie Eurobarometru, przeprowadzone we wszystkich 27 państwach członkowskich UE, pokazuje na przykład, że około dwóch trzecich użytkowników samochodów w UE deklaruje, iż jest gotowa zrezygnować z szybkiego przemieszczania się samochodem na rzecz ograniczenia emisji. Ponadto większość podróżujących samochodem (53%) zgadza się, aby obowiązujące systemy opłat od samochodów zastąpić nowymi mechanizmami uzależnionymi od rzeczywistego wykorzystania pojazdu. O ile większość użytkowników wybiera jazdę samochodem ze względu na wygodę, o tyle prawie trzy czwarte obywateli UE (71%) deklaruje, że częściej korzystałoby z transportu publicznego, gdyby dostępny był jeden bilet ważny na kilka rodzajów transportu.
Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas stwierdził: „Wyniki te istotnie stymulują wysiłki UE na rzecz ekologicznego transportu. Pokazują, że ludzie rozumieją problem i są gotowi zrobić, co w ich mocy, aby ograniczyć negatywne skutki dla środowiska. Inteligentne inicjatywy, takie jak mechanizm typu „ile jeździsz, tyle płacisz” oraz jeden bilet ważny na wszystkie rodzaje transportu, korzystają z najnowszych technologii i umożliwiają ludziom świadomy wybór sposobu podróżowania”.
Kompromis na rzecz bardziej ekologicznych samochodów
Większość badanych użytkowników samochodów (66%) jest gotowa pójść na kompromis, jeśli chodzi o wielkość samochodu, aby zmniejszyć emisję spalin, a 62% powiedziało tak samo w odniesieniu do zasięgu samochodu, tj. odległości, jaką można przejechać na jednym zbiorniku paliwa lub na jednym akumulatorze. Ponad połowa osób (60%) byłaby także gotowa zapłacić więcej za samochód, gdyby ten emitował mniej spalin.
Poparcie dla systemów opłat opartych na rzeczywistym wykorzystaniu pojazdu
Połowa obywateli UE zgadza się na zastąpienie obowiązujących opłat za samochody nowymi systemami uwzględniającymi rzeczywiste wykorzystanie samochodu. Systemy te były nawet bardziej popularne wśród kierowców samochodów, z których 53% zgadza się na zastąpienie obowiązujących obecnie systemów opłat.
Powody, dla których wybieramy samochód
Zdecydowana większość (71%) użytkowników samochodów uważa, że transport publiczny nie jest tak wygodny jak jazda samochodem. Podobnie, 72% podróżujących samochodem twierdzi, że brak połączeń zniechęca ich do korzystania z transportu publicznego (49% ankietowanych wskazało na ten czynnik jako „bardzo ważny”). Za ważną przyczynę 64% użytkowników samochodów uważa małą częstotliwość połączeń, a 54% wskazuje na zawodność transportu publicznego.
Zachęty dla podróżujących samochodem, aby korzystali z innych rodzajów transportu
Ludzie, którzy korzystają z samochodu na co dzień, zostali zapytani, co skłoniłoby ich do korzystania z innych rodzajów transportu. Około dwóch trzecich (65%) stwierdziło, że rozważyłoby takie rozwiązanie, gdyby przesiadka z jednego na drugi rodzaj transportu była łatwiejsza, 52% respondentów, gdyby istniała lepsza (online) informacja na temat rozkładów, 47%, gdyby dworce i przystanki były lepiej zlokalizowane, a 38%, gdyby możliwy był zakup biletów w internecie.
Ogromne zainteresowanie jednym biletem ważnym na wszystkie rodzaje transportu
Prawie trzy czwarte obywateli UE (71%) twierdzi, że częściej korzystałoby z transportu publicznego, gdyby możliwy był zakup jednego biletu ważnego na wszystkie rodzaje transportu publicznego; także wśród podróżujących samochodem (66%) zanotowano ogromne poparcie dla takiego rozwiązania.
Badanie przeprowadzono wśród 25 570 osób ze wszystkich 27 państw członkowskich na zamówienie Komisji Europejskiej – Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2011, fot. www.sxc.hu
www.europa.eu
Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas stwierdził: „Wyniki te istotnie stymulują wysiłki UE na rzecz ekologicznego transportu. Pokazują, że ludzie rozumieją problem i są gotowi zrobić, co w ich mocy, aby ograniczyć negatywne skutki dla środowiska. Inteligentne inicjatywy, takie jak mechanizm typu „ile jeździsz, tyle płacisz” oraz jeden bilet ważny na wszystkie rodzaje transportu, korzystają z najnowszych technologii i umożliwiają ludziom świadomy wybór sposobu podróżowania”.
Kompromis na rzecz bardziej ekologicznych samochodów
Większość badanych użytkowników samochodów (66%) jest gotowa pójść na kompromis, jeśli chodzi o wielkość samochodu, aby zmniejszyć emisję spalin, a 62% powiedziało tak samo w odniesieniu do zasięgu samochodu, tj. odległości, jaką można przejechać na jednym zbiorniku paliwa lub na jednym akumulatorze. Ponad połowa osób (60%) byłaby także gotowa zapłacić więcej za samochód, gdyby ten emitował mniej spalin.
Poparcie dla systemów opłat opartych na rzeczywistym wykorzystaniu pojazdu
Połowa obywateli UE zgadza się na zastąpienie obowiązujących opłat za samochody nowymi systemami uwzględniającymi rzeczywiste wykorzystanie samochodu. Systemy te były nawet bardziej popularne wśród kierowców samochodów, z których 53% zgadza się na zastąpienie obowiązujących obecnie systemów opłat.
Powody, dla których wybieramy samochód
Zdecydowana większość (71%) użytkowników samochodów uważa, że transport publiczny nie jest tak wygodny jak jazda samochodem. Podobnie, 72% podróżujących samochodem twierdzi, że brak połączeń zniechęca ich do korzystania z transportu publicznego (49% ankietowanych wskazało na ten czynnik jako „bardzo ważny”). Za ważną przyczynę 64% użytkowników samochodów uważa małą częstotliwość połączeń, a 54% wskazuje na zawodność transportu publicznego.
Zachęty dla podróżujących samochodem, aby korzystali z innych rodzajów transportu
Ludzie, którzy korzystają z samochodu na co dzień, zostali zapytani, co skłoniłoby ich do korzystania z innych rodzajów transportu. Około dwóch trzecich (65%) stwierdziło, że rozważyłoby takie rozwiązanie, gdyby przesiadka z jednego na drugi rodzaj transportu była łatwiejsza, 52% respondentów, gdyby istniała lepsza (online) informacja na temat rozkładów, 47%, gdyby dworce i przystanki były lepiej zlokalizowane, a 38%, gdyby możliwy był zakup biletów w internecie.
Ogromne zainteresowanie jednym biletem ważnym na wszystkie rodzaje transportu
Prawie trzy czwarte obywateli UE (71%) twierdzi, że częściej korzystałoby z transportu publicznego, gdyby możliwy był zakup jednego biletu ważnego na wszystkie rodzaje transportu publicznego; także wśród podróżujących samochodem (66%) zanotowano ogromne poparcie dla takiego rozwiązania.
Badanie przeprowadzono wśród 25 570 osób ze wszystkich 27 państw członkowskich na zamówienie Komisji Europejskiej – Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2011, fot. www.sxc.hu
www.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności