- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Nowe limity spalin dla samochodów osobowych zaakceptowane (16549)
2013-12-06Drukuj
Pod koniec listopada państwom członkowskim Unii Europejskiej w końcu udało się porozumieć w sprawie nowego limitu emisji CO2 dla samochodów osobowych. Dzięki temu głosowanie w Parlamencie Europejskim będzie mogło odbyć się już w styczniu. Ambasadorzy byli gotowi zatwierdzić porozumienie w czerwcu, jednak wtedy głośno zaprotestowały Niemcy.
Trudna praca nad nowymi przepisami
W czerwcu 2013 r. kraje członkowskie UE uzgodniły z Parlamentem Europejskim, że od 2020 r. wszystkie nowe samochody osobowe nie będą emitować więcej niż 95 g CO2/km. Niemcy szybko jednak cofnęły swoją zgodę na takie rozwiązanie.
Głównym argumentem naszego zachodniego sąsiada była konieczność ochrony niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego w celu utrzymania jego konkurencyjności oraz niedopuszczenie do redukcji zatrudnienia w tym sektorze gospodarki.
Nie jest tajemnicą, że o interwencję zabiegali sami przedstawiciele niemieckiego sektora motoryzacyjnego. Problem z wypełnieniem limitu miałyby przede wszystkim ciężkie pojazdy BMW, Mercedesa czy Daimlera. Ważnymi producentami samochodów są także Francja i Włochy, jednak ich firmy (np. Fiat) produkują auta z mniejszymi silnikami i te państwa ostatecznie nie sprzeciwiły się nowym restrykcjom.
Niemcy zaproponowały, aby w 2020 r. tylko 80% nowych samochodów spełniało zaostrzone normy. Sugerowały także wprowadzenie czteroletniego okresu przejściowego we wdrażaniu limitu. Co rok o 5% więcej nowych samochodów miałoby przestrzegać 95 g CO2/km tak, że dopiero w 2024 r. wszystkie nowe auta objęte byłyby limitem.
Wypracowany kompromis
Zgodnie z zeszłotygodniowym porozumieniem od 2020 r. limitem emisji na poziomie 95 g CO2/km objęte zostanie 95% nowych aut. Od 2021 r. ograniczenie obowiązywać ma już wszystkie nowe samochody. Pełne wdrożenie przepisów przesunięte zostało zatem tylko o rok. Poza tym przewiduje się przedłużenie do 2022 r. tzw. superkredytów, które pozwalają, aby auta elektryczne w większym stopniu zmniejszały średnią emisję całej floty.
Podczas gdy niemiecki rząd i przemysł motoryzacyjny twierdzą, że realizacja przepisów będzie ogromnym wyzwaniem i przywołują Stany Zjednoczone oraz Chiny, w których limity na 2020 r. wynoszą odpowiednio 121 i 117 g CO2/km, ekologiczne organizacje pozarządowe uważają, że europejskie cele będą bardzo proste do osiągnięcia. Dotychczas ustanowiony przez Unię Europejską limit – na 2015 rok – wynosi 130 g CO2/km. Wielu producentów już dziś, dwa lata przed czasem, spełnia te wymagania, inni są tego bardzo bliscy.
Porozumienie zawarte pomiędzy państwami członkowskimi UE w sprawie ograniczeń emisji to jednak jeszcze nie koniec prac nad nowymi przepisami. Głosowanie Parlamentu Europejskiego nad limitami przewidziane jest na styczeń. Firma doradcza Cambridge Econometrics obliczyła, że jeśli zostaną przyjęte i wejdą w życie, Europa zaoszczędzi dzięki nim blisko 70 mld euro na imporcie ropy.
Urszula Drabińska, ChronmyKlimat.pl
na podstawie: reuters.com, euractiv.pl, ekonomia.rp.pl
fot. CC, by decodrama visual.
Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności