- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
W 2025 samochody mogą palić o połowę mniej (15869)
2013-06-27Drukuj
Sieć Transport & Environment z zadowoleniem przyjęła europejskie porozumienie, które może prowadzić do ograniczenia konsumpcji paliwa przez samochody o połowę i do takiego samego spadku emisji CO2. Niestety, ostateczne porozumienie jest słabsze niż propozycja Parlamentu Europejskiego i zawiera zbyt wiele ustępstw, aby uspokoić niemieckich producentów samochodów luksusowych.
Porozumienie pomiędzy Komisją, Parlamentem i prezydencją irlandzką będzie musiało być ratyfikowane przez państwa członkowskie. Powinno jednak oznaczać, że średnie zużycie paliwa, obecnie ok. 6l/100 km (na testach), spadnie do około 4l/100 km w 2020 roku. Porozumienie przewiduje, że potem efektywność paliwowa samochodów będzie nadal wzrastać o 4-6 procent rocznie, co powinno prowadzić do zużycia paliwa poniżej 3l/100 km i emisji poniżej 70g CO2/km (średnia emisji nowych samochodów kupowanych w EU w ubiegłym roku to około 132 g, w Polsce około 140 g).
"Unia Europejska wykonała istotny krok w stronę ograniczenia zmieniających klimat emisji z samochodów. Ale porozumienie mogło być lepsze dla kierowców i europejskiej gospodarki1, jeżeli państwa członkowskie skoncentrowałyby się na długoterminowych korzyściach z oszczędnych samochodów zamiast krótkoterminowych interesów niektórych producentów" - komentuje Greg Archer z Transport & Environment.
Porozumienie potwierdza także, że nowy system do badania emisji z nowych samochodów należy wprowadzić jak najszybciej. Sprawi to, że zniknie różnica między oficjalnymi danymi zużycia paliwa i rzeczywistym wynikami na drodze. Przez ostatnie lata różnica ta rosła - obecnie samochody palą przeciętnie 25% więcej niż podają w reklamach producenci2.
Porozumienie zawiera system "superjednostek" aby zachęcić do produkcji elektrycznych i innych ultra-niskoemisyjnych pojazdów. Porozumienie zakłada, że każdy pojazd elektryczny sprzedawany w 2020 liczy się podwójnie do średniej, dzięki czemu producenci samochodów mogą robić mniejsze postępy w redukcji emisji konwencjonalnych samochodów. Efektem superjednostek jest podniesienie faktycznego celu na 2020 do 97.5g/km. Za tę koncesję dla producentów ostatecznie zapłacą kierowcy, którzy będą musieli kupować więcej paliwa.
Europosłom i Radzie nie udało się dogadać w sprawie wstępnego celu na 2025 roku. Komisja oficjalnie zadeklarowała swoje pełne zaangażowanie działania na rzecz celu w przedziale 68-78 gramów, czyli poniżej 3l/100 km. Konkretny cel zaproponuje w 2015 roku.
"Unia Europejska pokazała, że dostrzega, jak jej przyszłość zależy od pobudzenia innowacyjności w kierunku bardziej efektywnych samochodów. Ale gdyby była mniej hojna w rozdzielaniu superjednostek i wyznaczyła cel na 2025 rok, można by było pożegnać się z najbardziej paliwożernymi samochodami już teraz" - dodaje Greg Archer.
"Polska niestety nie odegrała pozytywnej roli w tych negocjacjach. Blokowała przyjęcie celu na 2025 rok i wprowadzenie nowego systemu testowania konsumpcji paliwa, choć jego brak pozwala producentom oszukiwać. Mam nadzieję, że mimo wszystko sprawnie przeprowadzi ratyfikację" - mówi Wojciech Makowski z Instytutu Spraw Obywatelskich, organizacji członkowskiej Transport & Environment w Polsce.
1. Cambridge Econometrics, 2013:
2. Transport & Environment, 2013:
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności